Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

eerste reflex?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • eerste reflex?

    Hallo. Graag even jullie deskundige hulp bij de keuze van een nieuwe camera. Een 400 euro is de maximumprijs. Tot nu toe heb ik enkel nog maar foto's genomen met een compact. Huidig is een sony cybershot 7,2mp.
    toestel deed wat het moest doen tot er kinderen kwamen. Kan geen enkele degelijke degelijke foto nemen van mijn schatten. Ze zitten natuurlijk niet muisstil, altijd in beweging.
    Denk dat ik hiermee de belangrijkste gegevens meegedeeld heb: een max budget van 400-450, voor familiaal gebruik (thuis, vakantie, pretpark,...) en heb nog nooit een reflex in mijn handjes gehad.

    Na veel internet-uren heb ik al een selectie van 3 toestellen gemaakt. 1 compact en 2 reflextoestellen.

    - kwa compact dacht ik aan de Canon PowerShot SX130 IS. Eigenlijk al maar voordelen: 12 mp, een superzoon, klein en handig en een videofunctie. Ook goed onder mijn budget.

    -kwa reflex had ik men oog (hm, budget bedoel ik) laten vallen op een Canon EOS 1000D 18-55 IS Kit of een Sony A230 18-55mm Kit. Hierbij is de sony een 100 euro goedkoper maar denk ik dat de canon degelijker is.
    Voordeel: kga ervan uit dat die reflex veel knappere foto's aflevert. Een video functie is niet belangrijk.


    Is de meerwaarde van ene reflex verantwoord of eerder zinloos? Zijn de foto's echt beter (foto's getrokken door een leek)?

  • #2
    Re: eerste reflex?

    Je zult met een dslr niet betere foto's gaan maken als met een compact. Je zult hier in begin de nodige oefening nodig hebben om de functies te kunnen bedienen, maar ook basis principes zoals diafragma, sluitertijden, iso etc zul je je in moeten verdiepen.

    Met alleen op een knopje drukken bij een dslr ben je er niet.

    Dan komt al snel de vraag heb je het er voor over om je hierin te verdiepen ?

    Welke camera beter is durf ik je niet te zeggen zullen elkaar niet zoveel verschillen. Zelf een 1000D gehad en het was een prima toestel om te starten met deze geweldige hobby. Advies ga eens naar de winkel en houd beide eens vast. Vergeet niet in je budget accessoires mee te nemen, zoals tas, geheugenkaart, exra accu etc.

    Belangrijkste advies door zoek het forum eens je bent niet de eerste die deze lastige keuze moet maken. Er zijn dan ook erg veel tips te vinden hierop het forum

    Comment


    • #3
      Re: eerste reflex?

      is het niet mogelijk om in het begin foto's te nemen op de auto stand? Of zijn deze foto's dan niet beter als met die canon compact?

      Is die 1000D nog up to date of w het model al vrij verouderd? Vind dat ze er tegenwoodig precies mee 'smijten'.

      Comment


      • #4
        Re: eerste reflex?

        Oorspronkelijk geplaatst door roockie Bekijk bericht
        Is de meerwaarde van ene reflex verantwoord of eerder zinloos? Zijn de foto's echt beter (foto's getrokken door een leek)?
        Als je enkel gaat voor het snapshot-type van foto's; ie. algemene kiekjes zonder extra aandacht voor compo, belichting, scherptediepte,....kortom het soort die enkel dient als herinneringen dan zal je geen meerwaarde vinden in een DSLR.
        Een DSLR kun je natruurlijk ook op de auto-stand gebruiken, maar dan zul je zeker geen betere fotos maken dan met een compactje of bridge.

        Wil je echter 'mooiere' fotos maken, ook in moeilijkere omstandigheden, dan bied de DSLR de instelmogelijkheden (en dynamisch bereik) die het je toelaten, wat een compactje niet heeft. (nog niet gesproken over de accesoires en ruime keuze lenzen)

        Ben je dus van plan je wat te verdiepen in fotografie kennis en tijd te besteden om een DSLR te leren kennen (veel oefenen dus), ga dan voor een DSLR.
        Welke? Stap eens een zaak binnen en neem er een ter hand en zie welke je het best in de hand (en de portemonee) ligt. Slechte toestellen zijn er niet meer....
        Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
        "Casu Consulto - Modo Fac"

        Comment


        • #5
          Re: eerste reflex?

          Na wat ik hier lees zou ik voorstellen een bridge aan te schaffen, ligt imo beter in lijn van wat je zoekt. vb:http://www.cameranu.nl/artikel/80584...100_Zwart.html

          Bovendien moet je dan niet gaan zeulen met lenzen enz...
          Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

          BD1614BE

          Comment


          • #6
            Re: eerste reflex?

            Oorspronkelijk geplaatst door roockie Bekijk bericht
            is het niet mogelijk om in het begin foto's te nemen op de auto stand? Of.......
            Ik zou dat alléén doen om na te gaan hoe mijn toestel omgaat met situaties, om die instellingen vervolgens te interpreteren en dan mijn eigen manuele instellingen daarop te baseren.
            Nu...de enige die zijn DSLR op auto-mode zet, zal je in elk geval niet zijn.
            Laatst, op vakantie, zag ik een jongedame met een Canon Mark...(ze kon het toestel amper tillen) die aan het kadreren was via het schermpje...
            Vermoedelijk was ze niet op de hoogte van het feit dat een DSLR een zoeker heeft voor dit doel
            Je ziet ze trouwens steeds meer in het straatbeeld: de DSLR'en waarvan het keuzewiel op staat...
            Een mens vraagt zich dan wél af waarvoor zo'n dure aankoop te doen.
            Om erbij te horen? Omgepraat door een verkoper(af en toe luister ik eens stiekem mee in Mediamarkt, leuk hoor!)? Om na enkele weken voor prachtige tweedehandstoestellen te zorgen...
            Last edited by dréten; 27 november 2010, 17:01.

            Comment


            • #7
              Re: eerste reflex?

              Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
              Ik zou dat alléén doen om na te gaan hoe mijn toestel omgaat met situaties, om die instellingen vervolgens te interpreteren en dan mijn eigen manuele instellingen daarop te baseren.
              Nu...de enige die zijn DSLR op auto-mode zet, zal je in elk geval niet zijn.
              Laatst, op vakantie, zag ik een jongedame met een Canon Mark...(ze kon het toestel amper tillen) die aan het kadreren was via het schermpje...
              Vermoedelijk was ze niet op de hoogte van het feit dat een DSLR een zoeker heeft voor dit doel
              Je ziet ze trouwens steeds meer in het straatbeeld: de DSLR'en waarvan het keuzewiel op staat...
              Een mens vraagt zich dan wél af waarvoor zo'n dure aankoop doen.
              Om erbij te horen? Omgepraat door een verkoper(af en toe luister ik eens stiekem mee in Mediamarkt, leuk hoor!)? Om na enkele weken voor prachtige tweedehandstoestellen te zorgen...
              Lachen verzekerd !
              'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

              Comment


              • #8
                Re: eerste reflex?

                Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                Je ziet ze trouwens steeds meer in het straatbeeld: de DSLR'en waarvan het keuzewiel op staat...
                Dat hebben ze voor een heleboel Nikons simpel opgelost....
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: eerste reflex?

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Dat hebben ze voor een heleboel Nikons simpel opgelost....
                  hoe dan wel?
                  voor de dag ermee, hjanssen! ik wil bijleren

                  Comment


                  • #10
                    Re: eerste reflex?

                    Was het leren werken met een DSLR echt zo moeilijk mensen?
                    Ik heb het dan niet over het maken van de foto van de eeuw maar gewoon om een goede foto te maken m.b.t. belichting, scherpte etc.
                    Zijn de mensen die een DSLR gebruiken (op een niet automatische stand) dan echt zo goed?

                    Het lijkt me allemaal reuze mee te vallen en naar mijn mening kan iemand die het er voor over heeft om één avond te lezen over belichting zich aardig redden met een DSLR.
                    Ik zou niemand ervan weerhouden om een DSLR aan te schaffen omdat het moeilijk zou zijn, ook de TS van dit topic niet.

                    @Dreten
                    Misschien heb je mijn vriendin gezien die mijn camera heeft geleend.
                    Zij geeft niets om fotografie maar wil soms een snapshot maken.
                    Ik zet de camera dan op de automaat en wens haar een fijne dag.
                    Iets mis mee?
                    Of moeten we voor haar een andere camera kopen terwijl ze mijne kan gebruiken?

                    Comment


                    • #11
                      Re: eerste reflex?

                      Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                      Was het leren werken met een DSLR echt zo moeilijk mensen?
                      Ik heb het dan niet over het maken van de foto van de eeuw maar gewoon om een goede foto te maken m.b.t. belichting, scherpte etc.
                      Zijn de mensen die een DSLR gebruiken (op een niet automatische stand) dan echt zo goed?

                      Het lijkt me allemaal reuze mee te vallen en naar mijn mening kan iemand die het er voor over heeft om één avond te lezen over belichting zich aardig redden met een DSLR.
                      Ik zou niemand ervan weerhouden om een DSLR aan te schaffen omdat het moeilijk zou zijn, ook de TS van dit topic niet.

                      @Dreten
                      Misschien heb je mijn vriendin gezien die mijn camera heeft geleend.
                      Zij geeft niets om fotografie maar wil soms een snapshot maken.
                      Ik zet de camera dan op de automaat en wens haar een fijne dag.
                      Iets mis mee?
                      Of moeten we voor haar een andere camera kopen terwijl ze mijne kan gebruiken?
                      één ding weet ik wel zeker: hoe meer ik erover weet, hoe meer ik besef dat ik er zo weinig over weet
                      Als het dan al zo eenvoudig zou zijn, waarom heeft dit prachtig forum dan zoveel leden. Ik geef grif toe dat ik elke dag bijleer en dat ik nog steeds veel fouten maak.
                      Dat maakt het juist zo boeiend

                      En voorts stel je het volgens mij wel héél eenvoudig hoor: "één avond studeren en je kan het..."

                      Comment


                      • #12
                        Re: eerste reflex?

                        Ik schreef dat je je dan kunt redden en niet dat je dan meteen topfotograaf bent.

                        Ben je nog een uitleg aan het uitbroeden over je mening dat alleen mensen met een DSLR zich in het openbaar mogen begeven het best als die niet op een automatische stand staat?
                        Dat alleen 'echte fotografen' met een DSLR mogen fotograferen en niemand anders?

                        Comment


                        • #13
                          Re: eerste reflex?

                          Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                          Ik schreef dat je je dan kunt redden en niet dat je dan meteen topfotograaf bent.

                          Ben je nog een uitleg aan het uitbroeden over je mening dat alleen mensen met een DSLR zich in het openbaar mogen begeven het best als die niet op een automatische stand staat?
                          Dat alleen 'echte fotografen' met een DSLR mogen fotograferen en niemand anders?
                          nee hoor, ik durf al niets meer zeggen.
                          oh, oh, wat lopen we toch allemaal op de tipjes van onze tenen, vandaag de dag.

                          Comment


                          • #14
                            Re: eerste reflex?

                            Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                            hoe dan wel?
                            voor de dag ermee, hjanssen! ik wil bijleren
                            Zit er niet op....
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: eerste reflex?

                              Ondertussen nog wat verder gezocht. Is bv een Canon PowerShot SX30 IS een even goede investering als de 1000D. Is iets goedkoper, heb geen lenzen nodig, zit een magische zoom op,... of toch veel betere foto's met de 1000D? (weet dat ik weinig ken van fotografie).
                              En is die SX30IS zijn meerwaarde waardig tov een goedkopere compact?

                              Comment

                              Working...
                              X