Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke opstelling met 1x softbox en 1x paraplu

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke opstelling met 1x softbox en 1x paraplu

    Dag allemaal,

    Gisteren bij konijn flitssetje gaan halen. Uiteraard al heel wat gelezen op internet, ook hier op BD. Er zijn heel wat nuttige tips te vinden, maar toch vind ik het héél moeilijk om af te leiden wat nu een basisopstelling is om te beginnen met enkele portretten. Ik beschik dus over
    - 2 flitskoppen 500W
    - 2 flitsstatieven (min 80cm, max 240cm)
    - 1 softbox 60x60cm
    - 1 paraplu (geen doorflitsparaplu)
    Het geheel is uiteraard wireless getriggerd. Stroom heb ik meer dan genoeg, en achtergrond is ook niet echt zo'n probleem. Ik beschik ook nog altijd over mijn SB-900 die ik eventueel ook nog zou kunnen gebruiken. Verder gebruik ik een D700 met een 70-300 lens op ongeveer 105mm. Afstand geeft hier geen probleem.

    De grote vraag is dus: hoe stel ik mijn softbox en paraplu best op, en op welke sterkte, zodat ik leuke foto's krijg. Ik weet het, er is maar één manier: proberen. Maar ik heb straks hier een aantal kinderen als model, en zoals je weet hebben kinderen niet al te veel geduld... Alle tips zijn dus welkom! Bedankt alvast.
    Nikon D700, 24-70mm 2.8, 50mm 1.4, 70-300mm 3.5-5.6, Sigma 180mm Macro, Nikon SB-900, Cactus v4

  • #2
    Re: Welke opstelling met 1x softbox en 1x paraplu

    Gebruik je softbox als hoofdlicht en je paraplu als invullicht.
    Eventueel kan je de SB900 nog als haarlicht/rimlicht gebruiken.

    Plaats je softbox op ongeveer 45° van je model en op ongeveer ooghoogte.
    Stel je lamp in op ongeveer halve kracht en meet het licht.
    Pas het aan tot gewenst diafragma (meestal F/5.6 , F/8 of F/11).

    Plaats parapplu langs andere kant iets hoger dan softbox en stel lamp 1 tot 2 stops minder dan je hoofdlicht (naargelang gewenste contrast).

    SB900 kun je als haarlicht/rimlicht gebruiken om je model los te maken van de achtergrond.

    Begin met een donkere of zwarte achtergrond (een witte achtergrond is wat moeilijker en vereist meer lampen.)
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

    Comment


    • #3
      Re: Welke opstelling met 1x softbox en 1x paraplu

      Plaats je softbox op ongeveer 45° van je model en op ongeveer ooghoogte
      45° ga ik mee akkoord, ooghoogte niet, iets hoger plaatsen. Sluitertijd op 1/125s laten staan en diafragma instellen en/of flitskracht aanpassen. Voor de achtergrond te belichten heb je best 2 lichten nodig met eventueel gobo om het onderwerp niet te belichten. Paraplu kan je inderdaad als invullicht gebruiken.
      Als je één persoon fotografeert mag softbox dichterbij, bij meerdere personen iets meer afstand nemen om iedereen te belichten.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: Welke opstelling met 1x softbox en 1x paraplu

        zie ook: prophotolife en heel de reeks ervan.

        kijk ook eens naar TheStudioCoach op youtube

        je kan hier veel tips, voorbeelden enzo vinden en mits een beetje gezond verstand ook zelf gebruiken of aanpassen aan je eigen noden...
        ook zeer mooi is de video (dvd) van Bert Stephany nl "Motivational Light" soms gaat hij voor de leek een beetje snel maar daarvoor dient het pauze en rewind knopje van de dvd he...
        Ook hier, geen schrik hebben van de hoeveelheid tips en info die er gegeven wordt, je haalt eruit wat je moet hebben en de rest onthou je gewoon, na de eerste paar testjes zal je merken dat dat de extra info is die je toch ook nodig hebt
        en zo zijn er nog genoeg (al dan niet) gratis bronnen...
        De gustibus et coloribus non est disputandum
        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

        Comment


        • #5
          Re: Welke opstelling met 1x softbox en 1x paraplu

          Een site met heel wat voorbeelden (meestal wel zonder of met erg summiere uitleg).
          BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

          Comment

          Working...
          X