Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Excel vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Excel vraagje

    In Excel heb ik twee kolommen met uren, in de eerste kolom het totaal aantal uren dat iets/iemand gewerkt heeft en in de tweede kolom het aantal uren dat het/iemand zou moeten gewerkt hebben.
    Ik wil in de derde kolom het resultaat zien van het verschil in beiden en onderaan wil ik het resultaat zien van het totaal per kolom.

    Voorbeeld :

    Kolom A Kolom B Kolom C
    12:07:59 15:00:00
    14:23:17 15:00:00
    17:00:15 15:00:00
    xx:xx:xx yy:yy:yy zz:zz:zz
    In kolom C moet dus het verschil komen van A en B en dat lukt met een simpele berekening =A-B maar negatieve waarden geeft hij niet weer.
    Onderaan elke kolom moet ik het totaal hebben van die kolom maar ik kan geen juiste formule vinden die het totaal geeft.

    In het voorbeeld is 15:00:00 geen tijdstip (uur) maar een totaal.

    Iemand een idee hoe ik dit best kan doen?
    Office 2010 of 2007 bij voorkeur.

    Bedankt alvast.

    Hopelijk is de vraag wat verstaanbaar.
    Last edited by VerSeg; 25 november 2010, 12:36.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

  • #2
    Re: Excel vraagje

    Beste VerSeg,
    Kijk een op www.gratiscursus.be Daar vindt je vele gratis cursussen oa. vanOffice 2003-2007-2010
    mvg
    wimeken
    Nikon D70 - NikonDX AF-S NIKKOR 18-70mm 1:3.5-4.5G ED

    Comment


    • #3
      Re: Excel vraagje

      Dat is waarschijnlijk ongeveer zo: SOM=(A1:A3) of SOM=(A1;A1;A3). Zelf gebruik ik geen exel, omdat de overheid niemand kan verplichten daar geld aan te geven als het ook gratis kan.

      Comment


      • #4
        Re: Excel vraagje

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        In kolom C moet dus het verschil komen van A en B en dat lukt met een simpele berekening =A-B maar negatieve waarden geeft hij niet weer.
        Google naar "Datumsysteem 1904"

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Onderaan elke kolom moet ik het totaal hebben van die kolom maar ik kan geen juiste formule vinden die het totaal geeft.
        Celeigenschappen aanpassen: [u]:mm

        Jan
        Last edited by schollaert; 25 november 2010, 14:07.

        Comment


        • #5
          Re: Excel vraagje

          [QUOTE uit Excel help]

          =SUM(A2:A5) Total hours worked when the total is less than a day (17:20) =SUM(A2:A6)*24 Total hours worked when the total is greater than a day (25.33333). Notes
          • To view the second formula as a number, select the cell and click Cells on the Format menu. Click the Number tab, and then click General in the Category box.
          • If the time you are adding contain seconds, format the cell with time format that displays seconds. Select the cell and click Cells on the Format menu. Click the Number tab, and then click Time in the Category box.

          [/QUOTE uit Excel help]

          Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

          Comment


          • #6
            Re: Excel vraagje

            Ik zou met 2 kolommen werken om de tijdsverschillen te berekenen. In de ene kolom worden enkel de waardes berekent als de waarde in kolom B groter is dan kolom A (negatieve uren), in de tweede kolom komen dan de positieve uren.

            Eerste kolom: =IF(B2>A2,B2-A2,0)
            tweede kolom: =IF(A2>B2,A2-B2,0)

            Beide kolommen op [h]:mm:ss formateren.

            Het eindresultaat onder de kolommen kan je dan maken door:
            =IF(SUM(C2:C4) < SUM(D24), SUM(D24)-SUM(C2:C4),TEXT((SUM(C2:C4)-SUM(D24)),"-h:mm:ss"))

            Dit toont een positief resultaat als er meer uren werden gewerkt dan nodig, en een negatief resultaat in het omgekeerde geval.
            Hier is ook een link naar het exceldokument dat ik heb gebruikt: http://dl.dropbox.com/u/8168427/demo.xls
            Last edited by dimbel; 25 november 2010, 14:54. Reden: Had de hele vraag niet gelezen

            Comment


            • #7
              Re: Excel vraagje

              in kolom C de volgende formule :
              =ALS(A1<B1;(B1-A1)*-1;A1-B1)
              Vergis u niet in de haakjes !
              bij een engelse versie ALS vervangen door IF
              daarna bij de som celeigenschappen terug omzetten naar tijdsnotatie

              hoop dat 't duidelijk is

              Daniël

              Comment


              • #8
                Re: Excel vraagje

                Zet in kolom C: gewoon "=(B2-A2)*24"
                Zet die cel dan wel op een numeriek formaat en geen tijds/datum formaat.
                De *24 berekent het verschil in uren uit

                15:00-14:30 geeft dan niet 00:30 maar eerder 0,5 (een half uur).

                Eens er in kolom C gewone getallen staan, dan kan je die gewoon optellen.
                Tot sluitertijd, Dirk

                Comment


                • #9
                  Re: Excel vraagje

                  Allemaal dank voor jullie bijdrage alsook de PM van #Paco#.

                  Ik heb het ondertussen kunnen oplossen dankzij jullie hulp.
                  Al enkele dagen was ik ernaar op zoek maar niemand kon me helpen en dan dacht ik zo van "Op BD zal wel iemand een oplossing kennen" ... goede beslissing dus de vraag hier te stellen!

                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Excel vraagje

                    Grappig, mijn collega was deze morgen net hetzelfde aan het doen. Ze moest het gemiddeld aantal overuren berekenen en had als ik mij niet vergis de uren, minuten en seconden gesplitst.

                    Comment

                    Working...
                    X