Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

advies voor 1ste aankoop spiegelreflex

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • advies voor 1ste aankoop spiegelreflex

    Welke spiegelreflex raden jullie mij aan om te kopen als het over het fotograferen van personen gaat? Ik zou namelijk volgend jaar naar Cannes willen gaan naar het filmfestival en daar celebrities fotograferen.Enig idee welke camera de paparazzi's hebben of de journalisten? Ik dacht aan een Canon EOS 60D, een 7D of is een 500D voldoende? en welke lens zou ik daarbij het beste aankopen?

    graag wat hulp aub

  • #2
    Re: advies voor 1ste aankoop spiegelreflex

    De paparazzi zullen veelal met topspul lopen als de Canon 1D en de Nikon D3 reeks...en anders met de subtoppers zoals de D700, 5D mkII en/of 7D


    Maar als het gaat om personen is je camera niet direct het belangrijkste. Elke SLR, zels de instappers zullen voldoen. Helemaal in Cannes waar het meestal toch wel mooi weer is dan.

    Belangrijker is de lens.

    Een 70-200 f2.8 geeft je wat vrijheid in compositie en telebereik, er vanuit gaande dat je niet bij de paparazzi hoort en dus niet al te dichtbij kan komen. De f2.8 geeft je dan de mogelijkheid om wat met DOF te spelen, zodat je de achtergrond mooi onscherp krijgt. Fijne portretlens.

    Daarnaast is een 50mm f1.8 aan te raden, goedkoop bij zowel Nikon als Canon in ieder geval. Sony ook dacht ik...Pentax en Olympus weet ik zo niet. En door zijn hoge lichtsterke nóg beter om met je DOF te spelen. Je zal wel wat dichterbij moeten komen.

    Voor een plaats als Cannnes ook zeker een goede groothoek meenemen lijkt me. Lichtsterkte zal daar iets minder van belang zijn.
    Mijn objectieven zijn all round...

    Comment


    • #3
      Re: advies voor 1ste aankoop spiegelreflex

      Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
      De paparazzi zullen veelal met topspul lopen als de Canon 1D en de Nikon D3 reeks...en anders met de subtoppers zoals de D700, 5D mkII en/of 7D


      Maar als het gaat om personen is je camera niet direct het belangrijkste. Elke SLR, zels de instappers zullen voldoen. Helemaal in Cannes waar het meestal toch wel mooi weer is dan.

      Belangrijker is de lens.

      Een 70-200 f2.8 geeft je wat vrijheid in compositie en telebereik, er vanuit gaande dat je niet bij de paparazzi hoort en dus niet al te dichtbij kan komen. De f2.8 geeft je dan de mogelijkheid om wat met DOF te spelen, zodat je de achtergrond mooi onscherp krijgt. Fijne portretlens.

      Daarnaast is een 50mm f1.8 aan te raden, goedkoop bij zowel Nikon als Canon in ieder geval. Sony ook dacht ik...Pentax en Olympus weet ik zo niet. En door zijn hoge lichtsterke nóg beter om met je DOF te spelen. Je zal wel wat dichterbij moeten komen.

      Voor een plaats als Cannnes ook zeker een goede groothoek meenemen lijkt me. Lichtsterkte zal daar iets minder van belang zijn.
      Alvast bedankt voor je snelle reactie Dus als ik het goed begrijp maakt het niet zoveel uit welk type SLR ik aankoop? het belangerijkste is dus de lens...en wat bedoel je precies met een goede groothoek meenemen? Ik ben nog niet echt zo thuis in de wereld van fotografie, mijn excuses

      Comment


      • #4
        Re: advies voor 1ste aankoop spiegelreflex

        Lens is belangrijker als de camera inderdaad.

        Slechte camera's worden niet gemaakt eigenlijk...

        Met groothoek bedoel ik een lens met een klein aantal mm's... 8 tot 24 mm zeg maar. Zodat je veel in beeld krijgt.
        Mijn objectieven zijn all round...

        Comment


        • #5
          Re: advies voor 1ste aankoop spiegelreflex

          Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
          Lens is belangrijker als de camera inderdaad.

          Slechte camera's worden niet gemaakt eigenlijk...

          Met groothoek bedoel ik een lens met een klein aantal mm's... 8 tot 24 mm zeg maar. Zodat je veel in beeld krijgt.
          oke dit verklaart al zeer veel, bedankt nog een laatste vraagje, is er een alternatief voor de Canon EF 70-200mm f/2.8 , want mijn budget zal daardoor behoorlijk geplunderd zijn
          De Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM is een stukje goedkoper (539 € op fotokonijnenberg.nl).

          Comment


          • #6
            Re: advies voor 1ste aankoop spiegelreflex

            Oorspronkelijk geplaatst door jaspertjun Bekijk bericht
            oke dit verklaart al zeer veel, bedankt nog een laatste vraagje, is er een alternatief voor de Canon EF 70-200mm f/2.8 , want mijn budget zal daardoor behoorlijk geplunderd zijn
            De Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM is een stukje goedkoper (539 € op fotokonijnenberg.nl).
            F4 is inderdaad een stuk goedkoper en met F4 zal je óók nog wel een stuk met DOF kunnen spelen, maar voor de beperkte DOF is f2.8 toch eigenlijk wel beter. Een alternatief is de Sigma 70-200 f2.8...snel in AF, maar kan wat soft zijn op f2.8. Daarnaast is er de Tamron 70-200 f2.8. Niet zo'n snelle AF (maar meer dan snel genoeg voor mensen op Cannes) en beter op beeldkwaliteit dan de Sigma. Beiden kosten nieuw ongeveer 650 euro momenteel.
            Mijn objectieven zijn all round...

            Comment


            • #7
              Re: advies voor 1ste aankoop spiegelreflex

              Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
              F4 is inderdaad een stuk goedkoper en met F4 zal je óók nog wel een stuk met DOF kunnen spelen, maar voor de beperkte DOF is f2.8 toch eigenlijk wel beter. Een alternatief is de Sigma 70-200 f2.8...snel in AF, maar kan wat soft zijn op f2.8. Daarnaast is er de Tamron 70-200 f2.8. Niet zo'n snelle AF (maar meer dan snel genoeg voor mensen op Cannes) en beter op beeldkwaliteit dan de Sigma. Beiden kosten nieuw ongeveer 650 euro momenteel.
              Deze prijs is al meer aantrekkelijker ik weet genoeg, bedankt jeroen voor je snelle reacties!

              met vriendelijke groeten,

              Jasper

              Comment


              • #8
                Re: advies voor 1ste aankoop spiegelreflex

                Als het allemaal buiten in de zon is geeft een f4 70-200 L precies even goede foto's als duurdere lenzen. Toegegeven dat je de achtergrond met een 2.8 objectief nog wat beter "los" krijgt, maar met 4.0 gaat dat op 200mm ook vrij goed.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: advies voor 1ste aankoop spiegelreflex

                  Ik weet niet hoe goed je kennis is maar je geeft zelf aan dat dit niet groots is.

                  Ik zou ne cursus volgen want dan ga je betere foto's maken met een toestel van 500 euro dan zonder cursus met een toestel van 5000 euro (of heel veel tijd steken in zelfstudie). Wat ik maar wil zeggen is dat je zonder kennis ook met een duur toestel gaan mooie foto's zal nemen.

                  De compositie wordt gemaakt door diegene die op het knopke duwt.
                  Een duur lens kan je foto scherper maken, maar als je compositie op niks trekt dan blijft het een slechte foto.

                  Tenzij je over een aangeboren talent beschikt wat bij mij zeker niet het geval is betekent dat ook veel oefenen.
                  Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

                  Comment


                  • #10
                    Re: advies voor 1ste aankoop spiegelreflex

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
                    Ik weet niet hoe goed je kennis is maar je geeft zelf aan dat dit niet groots is.

                    Ik zou ne cursus volgen want dan ga je betere foto's maken met een toestel van 500 euro dan zonder cursus met een toestel van 5000 euro (of heel veel tijd steken in zelfstudie). Wat ik maar wil zeggen is dat je zonder kennis ook met een duur toestel gaan mooie foto's zal nemen.

                    De compositie wordt gemaakt door diegene die op het knopke duwt.
                    Een duur lens kan je foto scherper maken, maar als je compositie op niks trekt dan blijft het een slechte foto.

                    Tenzij je over een aangeboren talent beschikt wat bij mij zeker niet het geval is betekent dat ook veel oefenen.
                    Een goede lens is niet perse duur...

                    Een goede lens is niet enkel scherpte. Ook de subjectieve kwaliteit van bokeh, contrast, kleurweergave, bouwkwaliteit, etc spelen mee. De 50mm f1.8 is een voorbeeld waarbij de lens absoluut niet duur is, maar zeer zeker een goede lens.

                    Verder wel met je eens hoor...maar met een goede lens en een beetje internet kennis kom je óók al een heel eind als het moet. Ook kwaliteit van de foto is subjectief "in the eyes of the beholder"
                    Mijn objectieven zijn all round...

                    Comment


                    • #11
                      Re: advies voor 1ste aankoop spiegelreflex

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                      Als het allemaal buiten in de zon is geeft een f4 70-200 L precies even goede foto's als duurdere lenzen. Toegegeven dat je de achtergrond met een 2.8 objectief nog wat beter "los" krijgt, maar met 4.0 gaat dat op 200mm ook vrij goed.
                      Ben niet zo'n meester in DOF berekeningen, maar ik maakte me voornamelijk zorgen om het vlak van 70mm....zou het daar niet nét te kort komen aan DOF met f4?

                      Wat ik van deze lens hoor is hij wel erg goed, meteen op f4 al...daarbij zal je lijm niet losraken in de zon van Cannes met zijn mooie witte body
                      Mijn objectieven zijn all round...

                      Comment


                      • #12
                        Re: advies voor 1ste aankoop spiegelreflex

                        Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                        Een goede lens is niet perse duur...

                        Een goede lens is niet enkel scherpte. Ook de subjectieve kwaliteit van bokeh, contrast, kleurweergave, bouwkwaliteit, etc spelen mee. De 50mm f1.8 is een voorbeeld waarbij de lens absoluut niet duur is, maar zeer zeker een goede lens.

                        Verder wel met je eens hoor...maar met een goede lens en een beetje internet kennis kom je óók al een heel eind als het moet. Ook kwaliteit van de foto is subjectief "in the eyes of the beholder"
                        Bedoel ook niet per se duur maar ik reageer op het advies om een 70-200 2.8 te kopen. Wou maar zeggen dat als je nog nooit een camera in je handen gehad hebt, je geen betere foto's zult maken met een 70-200 2.8 dan met een kitlens die 1/10 van de prijs kost.

                        Ik ben zelf beginner en volg avondschool. Na nieuwjaar start portretfotografie. Ik zou me nu al graag een Elinchrom setje aanschaffen maar los van het financiële vind ik voor mezelf dat ik eerst maar eens moet bewijzen dat portret mijn ding is voor dat ik het geld uitgeef aan een set waar ik misschien niks mee doe.
                        Ik ken natuurlijk mensen die geld genoeg hebben en die zich veel minder moeten zeer doen voor een 5d dan ik voor mijn 500d. Uiteraard is die hun eerste camera al gelijk 5 x zo duur als de mijne. Het is maar over welk budget je beschikt hé

                        Ik vind het echter altijd raar als iemand een eerste camera koopt die gelijk al meer dan 2500 euro kost (met lens bij) met het gedacht dat je dan zeker goede foto's hebt (zeg niet dat dit bij Jasper is bedoel dit algemeen). Indien je budget genoeg hebt... doen zou ik zeggen. Maar met een EOS550D met een 55-250 IS lens ga je ook mooie foto's kunnen maken en een heel stuk goedkoper. Ik zou hiermee starten en als blijkt dat het je ding is ... nie twijfelen en gaan voor beter.
                        Last edited by Tim76; 24 november 2010, 23:32.
                        Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

                        Comment


                        • #13
                          Re: advies voor 1ste aankoop spiegelreflex

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
                          .......

                          Ik vind het echter altijd raar als iemand een eerste camera koopt die gelijk al meer dan 2500 euro kost (met lens bij.
                          en dan ook meteen maar even naar Cannes om wat opnamen te gaan nemen van de celebrities!
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: advies voor 1ste aankoop spiegelreflex

                            De heren en dames bekendheden houden niet zo van grote witte lenzen. Voor hun zijn alle
                            fotografen één pot nat, allemaal paparazzi. Koop je daarentegen een klein, onopvallend
                            toestel en ze denken dat je fan bent. Mag je misschien zelfs mee op de foto.

                            Comment


                            • #15
                              Re: advies voor 1ste aankoop spiegelreflex

                              Ik heb een reportage gezien van paparazzi en die had 2 Pro-bodies, een met standaardzoom F2.8 en een met een telezoom 70-200 F2.8 IS. Beide met een flits gemonteerd via flitsbracket (als die uitsteekt kan die in de weg zitten en happeren). In de auto lag steeds een reservetoestel, flits, tientallen kaartjes en nog meer batterijen. Soms namen ze ook nog een 3de toestel met een tele prime (300 ofzo) in de wagen mee voor wanneer ze niet dichter kunnen.

                              Alle instellingen ingesteld door iemand die er wat van kent en vervolgens afgeplakt/dichtgelijmd . Het paparazzi-gedoe heeft buiten het dure materiaal maar weinig met fotografie te maken, ze keken zelf maar zelden door de kijker, gewoon te ruim kadreren, blijvend afduwen en kijken opt schermpje of de celebs er op staan. Tussen enkele 100'n platen zat wel ééntje die goed genoeg was voor de roddelpers.

                              De meeste hadden naast dit alles nog een videocamera met extern lampje mee..
                              Canon R | Leica Q
                              EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                              Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                              [/COLOR]

                              Comment

                              Working...
                              X