Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CPU koeling ... as the wind blows

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • CPU koeling ... as the wind blows

    Mijn zoektocht naar optimalisatie voor mijn nieuw systeem is nog niet ten einde ..

    Ik ben afgestapt van de Scythe Mugen 2. De installatieprocedure lag mij al op de maag voor de feiten, zeker na een paar filmpjes gezien te hebben op youtube . De Noctua D14 was een alternatief maar stikduur (behalve op een paar plaatsen) en redelijk (te?) breed.
    Een schijnbaar even gemakkelijk te monteren alternatief is de Prolimatech Mega Shadow wat dus eigenlijk een "zwarte" Megahalems is. (OK op sommige plaatsen bijna even duur als de Noctua)

    Goed, ... probleem: daar zitten geen fans bij/op

    Ik heb hierover een formidabele review gevonden op een overclockersforum maar ik wil hier graag toch nog wat meningen sprokkelen .. zodus ..

    - Welk type coolerfan zouden jullie gebruiken voor zo'n type koeler (statische druk?)? graag uw mening liefst gestoffeerd met een of meerdere leuke maar degelijk(e) argument(en)?
    - zouden jullie een push/pull configuratie overwegen? ik ga niet overclocken dus ... ???
    - zouden jullie (1 of 2) PWM fan(s) gebruiken?
    - In het geval van 2 fans, hoe sync je die? via een PWM Y splitter? en hoe sluit je zo'n ding aan? meen begrepen te hebben dat er maar 1 PWM signaal doorgelust wordt?
    - Is een multi PWM splitter een goed idee?
    - Is er een voordeel/nadeel van toerental regulatie door PWM tov van regeling via een fan controller en DC sturing?
    - Sluit men meerdere fans beter aan via een afzonderlijke molex voedingskabel direct op de voeding ipv via het mobo? en koopt men fans in functie daarvan?
    - zoek ik het allemaal veel te ver?

    (& FWIW .. ik denk er aan om alles te bestellen bij informatique.nl, iemand die daarover iets kwijt wil? Volgens de shop reviews die ik tegen kwam is iedere klant daar een behoorlijk tevreden klant ...)

    voila ... dat is het voorlopig zo een beetje .. laat uw koele "windje" hier maar door waaien
    TIA

    edit: hamvraag ... kom ik eigenlijk niet toe met de gewone boxed koeler?? !
    Last edited by Guest41; 23 november 2010, 20:12.

  • #2
    Re: CPU koeling ... as the wind blows

    Hoe kan men hierop een mening geven?
    Veel vragen en geen gegevens qua mobo, socket of type CPU.
    Veel van je vragen met betrekking tot de koelers hangt af van de voeding en/of het mobo.
    Aangezien je toch niet overclockt zou ik eerder uitkijken naar een Zalman of Arctic koeler.
    Om de kast te koelen volstaat een goede 12cm koeler, tenminste als de airflow niet gehinderd wordt door overvolle HDD slots en/of andere zaken.
    Velen besparen op de kast wat een grote fout is.

    Grtz, RF
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: CPU koeling ... as the wind blows

      Blijkbaar al langer geleden dan ik dacht ...

      Forum voor alle off-topic postings, postings die dus absoluut NIETS met fotografie te maken hoeven hebben. Lees de specifieke forumregels erop na in de sticky posting.

      Comment


      • #4
        Re: CPU koeling ... as the wind blows

        Ok, maar welke configuratie is het uiteindelijk geworden?
        Om u een idee te geven, ik heb een i7 920 CPU op een Asus P6T mobo, de kast is een Antec met drie HDD + DVD + kaartlezer.
        Op de CPU zit de originele koeler van Intel, in de kast zit achteraan een koeler van 12cm en het geheugen is passief gekoeld.
        Op mijn VGA kaart (Asus) zit eveneens de originele koeler.
        Wellicht dat beide koelers enkele dB hoger zijn dan die van Zalman of arctic.
        Toch vind ik het systeem redelijk stil hoor.

        Grtz, RF
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: CPU koeling ... as the wind blows

          Persoonlijk heb ik de Scythe Mugen 2 gekocht op aanraden van tweakers. Enfin, het ding komt normaal pas ten vroegste vrijdag binnen, en de rest van het systeem

          Ik heb mij wel niet echt moe gemaakt en het systeem laten assembleren. Die koelpasta en de koeler zelf vind ik het meest vervelende, maar ook belangrijkste klusje bij het bouwen van een systeem.

          Wat je systeem betreft. Als je niet gaat overklokken heb je inderdaad genoeg aan de standaard koeler. Ik ben dit ook niet van plan, maar heb toch de scythe mugen 2 gekozen omdat deze toch wat stiller zou zijn dan de stock koeler.

          En zoals reeds gezegd, de kast is ook niet onbelangrijk. Heb een tijdje zitten zoeken, maar niet echt de wonder kast gevonden. Aangezien ik toch niet ga overclocken heb ik iets gezocht dat stil is, maar toch een goede airflow heeft. Mijn keuze is de Silverstone Fortress FT02B geworden, maar daar zal ik ook pas volgende week iets over weten te vertellen.

          Ik heb alles bij azerty besteld. De prijzen zijn niet de laagste, maar ze hebben een ruime keuze en zijn toch nog bij de goedkoopste als je alle componenten bij één leverancier besteld. Ik had er al een aantal losse onderdelen gekocht zonder problemen. Het enige nadeel is wel dat je er in ons landje enkel via vooruitbetaling kan boeken. Mijn bank doet er ongeveer 6 dagen over om het geld op hun rekening te krijgen. Ze zijn dus niet echt een optie als je iets dringend nodig hebt. O ja, en ze leveren via TNT. Sommige mensen hier krijgen allergische reacties als ze dat horen, maar ik heb nog geen problemen gehad.

          Mijn bestelling

          Comment


          • #6
            Re: CPU koeling ... as the wind blows

            Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
            Persoonlijk heb ik de Scythe Mugen 2 gekocht op aanraden van tweakers. Enfin, het ding komt normaal pas ten vroegste vrijdag binnen, en de rest van het systeem

            Ik heb mij wel niet echt moe gemaakt en het systeem laten assembleren. Die koelpasta en de koeler zelf vind ik het meest vervelende, maar ook belangrijkste klusje bij het bouwen van een systeem.

            Wat je systeem betreft. Als je niet gaat overklokken heb je inderdaad genoeg aan de standaard koeler. Ik ben dit ook niet van plan, maar heb toch de scythe mugen 2 gekozen omdat deze toch wat stiller zou zijn dan de stock koeler.

            En zoals reeds gezegd, de kast is ook niet onbelangrijk. Heb een tijdje zitten zoeken, maar niet echt de wonder kast gevonden. Aangezien ik toch niet ga overclocken heb ik iets gezocht dat stil is, maar toch een goede airflow heeft. Mijn keuze is de Silverstone Fortress FT02B geworden, maar daar zal ik ook pas volgende week iets over weten te vertellen.

            Ik heb alles bij azerty besteld. De prijzen zijn niet de laagste, maar ze hebben een ruime keuze en zijn toch nog bij de goedkoopste als je alle componenten bij één leverancier besteld. Ik had er al een aantal losse onderdelen gekocht zonder problemen. Het enige nadeel is wel dat je er in ons landje enkel via vooruitbetaling kan boeken. Mijn bank doet er ongeveer 6 dagen over om het geld op hun rekening te krijgen. Ze zijn dus niet echt een optie als je iets dringend nodig hebt. O ja, en ze leveren via TNT. Sommige mensen hier krijgen allergische reacties als ze dat horen, maar ik heb nog geen problemen gehad.

            Mijn bestelling
            En intussen moet ik hier maar wachten, wachten en wachten op mijn nieuwe pc....
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #7
              Re: CPU koeling ... as the wind blows

              Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
              En intussen moet ik hier maar wachten, wachten en wachten op mijn nieuwe pc....
              Had jij geen i7 960 gekocht een heel tijdje geleden?

              Comment


              • #8
                Re: CPU koeling ... as the wind blows

                Hier Corsair WaterCooling setje werkt uitstekend, stil en betrouwbaar, easy as hell om te monteren.
                ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                Comment


                • #9
                  Re: CPU koeling ... as the wind blows

                  De computerkast als je op geen euroke moet letten, KLIK
                  regelus dat zou eentje voor u kunnen/moeten zijn.


                  Grtz, RF
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: CPU koeling ... as the wind blows

                    Sorry voor de vertraging maar .. I was out of town ..

                    Mijn vrijwel definitieve lijstje vind men hier dus

                    Ik blijf nog steeds bij mijn idee dat ik met de supplementaire koeling de I7 in turbo mode kan houden te meer dat al de boxed koelers die ik in de loop der tijden onder handen heb gehad (tot en met P4, niet later) IMHO allemaal een afschuwelijke herrie maakten

                    Mijn vragen betrokken zich dan ook niet op de complete configuratie maar beperkten zich op de struktuur van het koelsysteem alsdusdanig. Dat kan dus IMHO eventueel beargumenteerd worden zonder context.

                    Ik heb (uiteindelijk?/voorlopig?) toch nog gekozen voor de CM 690 II Adv. om de zeer eenvoudige reden dat dit IMHO de breedste kast is die er bij staat ... (21,5cm)

                    Een google search ("fans for the megahalems") levert een paar dagen leesvoer op maar ik heb mijn grote pot mosterd hier gehaald well-dressed-megahalems-65-fans

                    Ik heb mijn vragen hier neergezet in de hoop dat jullie de proeverij zouden doen !

                    Comment

                    Working...
                    X