Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Achtergrond systeem thuisstudio

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Achtergrond systeem thuisstudio

    Ik zou graag een thuisstudio maken op zolder.
    Ik ben momenteel aan het sparen voor een Elinchrom d-lite 4 set. Voorlopig ga ik me nog effe behelpen met bouwlampen.

    Het achtergrond systeem zou ik echter al definitief willen aankopen (kan ik de kosten wat spreiden :-)).
    Ik heb echter nog niks ervaring met portretfotografie en kan wel wat tips gebruiken (volg avondschool en de module portret start na nieuwjaar).

    Ik had hierbij gedacht aan een systeem zoals onderstaande met een breedte van ongeveer 275 cm.

    Opzoek naar de beste links? Je vind ze op de Studio73.be Startpagina plaats nu ook je eigen links


    Is dit wat? Zijn er nadelen aan buiten het feit dat het vast tegen de muur hangt?
    Welk merk geniet jullie voorkeur (andere dan deze)?

    Naar kleur van achtergrond vind ik donker grijs of zwart wel knap. Is dit doenbaar om te starten of leer je het beter met een witte achtergrond?
    Welke achtergrondrol zouden jullie aanraden: merk, kleur, type, ...

    Alvast bedankt
    Tim
    Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

  • #2
    Re: Achtergrond systeem thuisstudio

    Ik gebruik het Studio73-systeem sinds een jaar en merkte nog geen enkel nadeel.
    De haken zijn zeer stevig (en behoorlijk zwaar) en zitten met pluggen verankerd in de muur.
    Wat achtergrondkleur betreft:
    - als je een grote opnameruimte hebt is wit geen probleem. Bij een kleine(re) ruimte kan je hinder ondervinden van 'overstraling' (licht dat wordt weerkaatst via de achtergrond). Je moet dan het onderwerp verder van de achtergrond zetten (maar bij een kleine ruimte is dat dus meestal een probleem).
    - als je wil werken met kleurgelfilters geeft een witte achtergrond 'pastelkleuren'.
    Wil je diepere, intense kleuren, dan gebruik je beter een middelgrijze tot zwarte achtergrond.
    Zelf bezig ik papierrollen van 2,70m breedte en 11m lengte (Calumet charcoalgrey en polar white).

    Nog veel plezier met de studio en het fotograferen.

    Guy
    www.guydewestelinckfotografie.be

    Comment


    • #3
      Re: Achtergrond systeem thuisstudio

      Tussen die twee opties zou'k voor Manfrotto gaan. Dit merk heeft me nog nooit teleurgesteld. Deze van Hama lijkt me ondanks de meerprijs plastiekerig.

      Voordeel: naast DIY oplossingen is dit de goedkoopste methode
      Nadeel: je zit met een vaste breedte en min of meer ook hoogte, zie dat je alles goed uitgemeten hebt voor je begint te boren

      Comment


      • #4
        Re: Achtergrond systeem thuisstudio

        Vergeet ook het oprol systeem niet.
        Ik heb deze, en best tevreden van.
        http://www.studioflash.be/product_in...oducts_id/1630

        succes,

        Jean
        35 mm is wat we zien, 50 mm wat we willen zien.

        Comment


        • #5
          Re: Achtergrond systeem thuisstudio

          Eerst achtergrond en dan lichten lijkt me beetje omgekeerde wereld.
          Het nut van een achtergrond niet overschatten. Het is en blijft maar een achtergrond...

          Ik zou eerder investeren in een strobistensteje en achtergronden op locatie zoeken... Of tijdelijk een gewone houten witte plank ofzo als achtergrond gebruiken.

          Annyway, als ge er toch ene neemt, die laatste met het oprolsysteem heb ik hier ook hangen. Zeer tevreden van. Al doet het meer dienst als 'rommel verberger' voor de rommel in de ruimte erachter dan als fotostudio. Ben meer een locatie-man heb ik gemerkt...

          En waarom kiezen welke kleur ge ophangt? Ge hebt drie haken. Hang een zwarte, witte en grijze op eh...
          http://www.driesrengle.be - /portfolio - /huwelijksfotografie - Alles met een zwaar overpriced digitaal wegwerpkodakske

          Comment


          • #6
            Re: Achtergrond systeem thuisstudio

            Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
            ...........

            Is dit wat? Zijn er nadelen aan buiten het feit dat het vast tegen de muur hangt?
            das een probleem als een licht achter je achtergrondrol wil plaatsen.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Achtergrond systeem thuisstudio

              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              das een probleem als een licht achter je achtergrondrol wil plaatsen.
              grt,bouk.
              In alle eerlijkheid ik ben beginner en hier heb ik nog niet van gehoord.Om welk effect te creëren doe je dit? Toevallig een voorbeeld foto van?

              Probleem is zo wie zo dat mijn ruimte te klein is om het scherm naar voor te brengen denk ik (6.60 m lang).
              Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

              Comment


              • #8
                Re: Achtergrond systeem thuisstudio

                Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
                Probleem is zo wie zo dat mijn ruimte te klein is om het scherm naar voor te brengen denk ik (6.60 m lang).
                hoe breed? en hoe hoog?
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: Achtergrond systeem thuisstudio

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  das een probleem als een licht achter je achtergrondrol wil plaatsen.
                  grt,bouk.
                  Probleem
                  Licht achter je achtergrondrol

                  Ben nu ook eens benieuwd, Bouk, in welke "gangbare" situatie je een licht achter je achtergrondrol zou plaatsen.


                  @Tim76 ... 6m60 is perfect haalbaar hoor!
                  Minstens 4m breed en 2m25 hoog, alhoewel 3m breed en 2m hoog ook lukt maar erg beperkt zal zijn.

                  De lengte van 6m60 is alvast géén enkel probleem.
                  www.fotofolio.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Achtergrond systeem thuisstudio

                    Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                    Probleem
                    Licht achter je achtergrondrol

                    Ben nu ook eens benieuwd, Bouk, in welke "gangbare" situatie je een licht achter je achtergrondrol zou plaatsen.


                    @Tim76 ... 6m60 is perfect haalbaar hoor!
                    Minstens 4m breed en 2m25 hoog, alhoewel 3m breed en 2m hoog ook lukt maar erg beperkt zal zijn.

                    De lengte van 6m60 is alvast géén enkel probleem.
                    Afstand van muur tot muur is 6.60m , hoogte van 2.5 m is helemaal geen probleem (zolder puntdak) en ook een breedte van 4 m gaat geen probleem zijn. Welk is de ideale hoogte om de rol op te hangen?

                    Wat ik als leek niet zo goed begrijp is dat je hier regelmatig leest dat je minstens 7 m lengte moet hebben in je studio. Mijn vrouw poseert wel eens voor shoots en ik heb het geluk gehad dat ik mee kon gaan kijken (niet op de handen van de fotograaf) maar ik heb geen enkele keer meegemaakt dat de fotograaf op een grote afstand ging staan.
                    Om een foto van een man van 1.90 m in full body te nemen kan ik dat aannemen maar dat lijken me eerder uitzonderlijke situaties.
                    Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

                    Comment


                    • #11
                      Re: Achtergrond systeem thuisstudio

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
                      Afstand van muur tot muur is 6.60m , hoogte van 2.5 m is helemaal geen probleem (zolder puntdak) en ook een breedte van 4 m gaat geen probleem zijn. Welk is de ideale hoogte om de rol op te hangen?

                      Wat ik als leek niet zo goed begrijp is dat je hier regelmatig leest dat je minstens 7 m lengte moet hebben in je studio. Mijn vrouw poseert wel eens voor shoots en ik heb het geluk gehad dat ik mee kon gaan kijken (niet op de handen van de fotograaf) maar ik heb geen enkele keer meegemaakt dat de fotograaf op een grote afstand ging staan.
                      Om een foto van een man van 1.90 m in full body te nemen kan ik dat aannemen maar dat lijken me eerder uitzonderlijke situaties.
                      Vaak wordt afstand model-achtergrond onderschat. plooien, kreukjes, in de achtergrond ...wil je out-of-focus. Witte achtergrond geeft kans op overstraling. Soms wil je achter het model ook lichtbronnen opstellen en daar heb je plaats voor nodig.
                      Last edited by Sam Jae; 25 november 2010, 10:25.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Achtergrond systeem thuisstudio

                        Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht

                        Ben nu ook eens benieuwd, Bouk, in welke "gangbare" situatie je een licht achter je achtergrondrol zou plaatsen.
                        yep..had in mijn studio voor de gewoonte, om achter mijn achtergrond gekleurt licht te plaatsen.
                        gaf soms een heel speciaal effect.
                        en dat gaat niet als je je achtergrond met haakjes strak tegen de wand ophangt.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #13
                          Re: Achtergrond systeem thuisstudio

                          Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                          Probleem
                          Licht achter je achtergrondrol

                          Ben nu ook eens benieuwd, Bouk, in welke "gangbare" situatie je een licht achter je achtergrondrol zou plaatsen.

                          ik heb dit toch al meer gezien hoor .
                          Een voorbeeld : http://strobox.com/studio/2811
                          EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
                          https://sites.google.com/view/pdh65/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Achtergrond systeem thuisstudio

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
                            Afstand van muur tot muur is 6.60m , hoogte van 2.5 m is helemaal geen probleem (zolder puntdak) en ook een breedte van 4 m gaat geen probleem zijn. Welk is de ideale hoogte om de rol op te hangen?

                            Wat ik als leek niet zo goed begrijp is dat je hier regelmatig leest dat je minstens 7 m lengte moet hebben in je studio. Mijn vrouw poseert wel eens voor shoots en ik heb het geluk gehad dat ik mee kon gaan kijken (niet op de handen van de fotograaf) maar ik heb geen enkele keer meegemaakt dat de fotograaf op een grote afstand ging staan.
                            Om een foto van een man van 1.90 m in full body te nemen kan ik dat aannemen maar dat lijken me eerder uitzonderlijke situaties.
                            Je hebt toch al snel een 4 tal meter nodig om iemand full body te fotograferen (tenzij je met een groothoek gaat werken). je model een 2 tal meter voor de achtergrond (overstraling, flitsers tussen model en achtergrond (achtergrond belichting of haarlicht/rimlicht) en het is natuurlijk leuk als je dan nog een metertje achter je hebt om te bewegen (anders sta je met je rug tegen de muur ).
                            totaal is dus al snel 7 meter

                            Iets minder gaat ook, meer betekent wel dat je snel naar een kleinder brandpunt moet overschakelen.
                            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Achtergrond systeem thuisstudio

                              @bouk
                              @PDH65

                              Tuurlijk ... is een beetje dezelfde techniek om je achtergrond te gaan verven als je die blauw i.p.v. wit wenst te hebben.

                              Waarom zou je op die manier een achtergrond gaan uitlichten als je hetzelfde resultaat frontaal kan verkrijgen met een pak minder vermogen.

                              TS is al een beetje in de war i.v.m. zijn afmetingen, laten we hem niet helemaal gek krijgen door dit soort van opstellingen te tonen
                              www.fotofolio.be

                              Comment

                              Working...
                              X