Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand goesting in een Vista probleem?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Iemand goesting in een Vista probleem?

    Situatie; een neef laat zijn laptop bij me achter "om er eens naar te kijken want dat ding draait vierkant".

    Normaal gezien is mijn repliek; "ik ken niks van PC's want zit al enkele jaren op Mac". Maar ik had wat gedronken en ik dacht "ach, ze zeggen dat Vista al veel beter is dan XP, dus laat ik het maar proberen". Het is een fout die ik geen 2 keer zal maken, maar dat terzijde.

    Hier is wat er aan de hand is; als dat bakje is opgestart, dan neemt hij per default 30% van zijn CPU in en 1,1Gb van zijn 2Gb RAM. Een aantal svchost processen nemen elk 200Mb of méér. En de harde schijf die draait constant.

    Dit heb ik al gedaan;
    - Alle automatic updates binnengetrokken. Eerst 58 patches, dan support pack 1, dan nog patches en support pack 2 (dacht ik toch). Ik heb ook een "Silverlight" pack de revue zien passeren. Het geheel aan updates duurde een hele dag.
    - Alle overbodige progs die draaiden (icoontjes onderaan rechts) heb ik uitgeschakeld of gedesinstalleerd. Hij had iets draaien tegen trojans, en nog ander gepruts waarvan ik weet dat dat voor hem niet nodig is. Wat overbleef is het noodzakelijke, en een goede virus-scanner (zijn icoon van dat Security Center staat groen).
    - Wat virus scanner betreft; die liep met files die outdated waren (nog maar één week outdated dan wel). Een virusscan gaf géén problemen aan.
    - bureaublad opgeschoond want daar stond veel crap en links naar exe's op.

    Het probleem was er nog steeds, dus deed ik nog wat extra: op internet fora blijkt het een gekend probleem. Op hun aanraden stopte in een tiental overbodige services. Een aantal anderen liet ik draaien ook al zei men dat ze eventueel te stoppen waren. Het waren services waarvan ik dacht: "ik weet niet of mijn neef ze nodig heeft maar het kan".

    Het geheugenverbruik is ietsje omlaag (onder 1Gb) en het CPU verbruik ook (5%). De HDD lichtje gaat nog steeds tekeer als een lichtje in een flipperkast.


    Weet iemand wat hier fout gaat? Iemand met dezelfde ervraring? Is er een oplossing?

    Alvast bedankt voor elke tip!

    J.

    PS. Men zegt dat Vista al veel verbeterd is sinds XP, maar na gisteren heb ik voor mezelf alvast beslist om nog effe (lees; 10 jaar minimum) bij Mac te blijven.
    http://www.theafricabug.com

  • #2
    Re: Iemand goesting in een Vista probleem?

    Om te beginnen: Vista is absoluut niet beter dan XP SP3

    Klinkt volgens mij naar Spy -spam -adware.

    Installeer Malwarebytes, breng die up to date en doe eens een volledige scan.

    Installeer CCleaner doe een analyse en laat schoonmaken.

    Zal al een heel deel van de problemen oplossen denk ik.
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

    Comment


    • #3
      Re: Iemand goesting in een Vista probleem?

      Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
      Om te beginnen: Vista is absoluut niet beter dan XP SP3

      Klinkt volgens mij naar Spy -spam -adware.

      Installeer Malwarebytes, breng die up to date en doe eens een volledige scan.

      Installeer CCleaner doe een analyse en laat schoonmaken.

      Zal al een heel deel van de problemen oplossen denk ik.
      Toeme jong, en dat wilde ik ook al voorstellen
      Kan de hardware Vista aan?
      Zijn de hardware-drivers in orde? Up-to-date dus?
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #4
        Re: Iemand goesting in een Vista probleem?

        Vista ... BRRRRRRRRR ... ik heb hier nog een paar 10tallen pc's onder vista draaien ... zo vlug mogelijk weg ermee en windows 7 erop ... dat draait echt goed. Vista kan je vergelijken met de mislukte Windows Milennium ...
        Wat uw probleem betreft zou ik bij taakbeheer eens naar de processen kijken als hij zo te keer gaat ... aan de hand daarvan kan je al zien welke programma's er zo actief zijn ... en niet nodig ... weg ermee ...
        bij "programma's en bestanden zoeken" typ je msconfig in, kijk eens bij opstarten en vink daar de programma's die niet moeten opstarten uit (meestal vink ik alles uit behalve de antivirus ...)
        succes
        Zonder moeite bereik je enkel wat de moeite niet waard is ...
        www.allaerts.be Canon EOS 7D MK II, 5D MK III met Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM en Canon EF 70-200mm f2.8 L IS USM II; Sigma Fishey; Canon 50 mm 1.8; Finepix S 9600

        Comment


        • #5
          Re: Iemand goesting in een Vista probleem?

          Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          Toeme jong, en dat wilde ik ook al voorstellen
          Kan de hardware Vista aan?
          Zijn de hardware-drivers in orde? Up-to-date dus?
          Effe hierop antwoorden; yup PC is verkocht met Vista erop. Hardware drivers zouden ook OK moeten zijn.
          http://www.theafricabug.com

          Comment


          • #6
            Re: Iemand goesting in een Vista probleem?

            het is nogal gemakkelijk de software de naam te geven als er 1 of ander mank loopt.
            als ik lees wat je allemaal gedaan hebt tot nu toe, updates een hele resem
            een hoop exe's van progs die geinstalleerd zijn op het systeem die de boel besmetten en tevens de pc /laptop vertragen en mss nog om zeep helpen.
            dan stel ik mij toch de vraag of het wel aan dat slechte systeem ligt en zou de oorzaak niet eerder gezocht moet worden bij de gebruiker ?.
            ik weet uit ervaring dat het installeren en nadien desinstalleren van software er nog steeds registercodes achter blijven in het register die alleen handmatig te verwijderen zijn.ook op tijd defragmenteren zal de hd ten goede komen.
            over zijn specs van zijn hardware wordt geen woord gerept, is deze zwaar genoeg ?
            want als je even nagaat met welke hardware en bedoel dan prosessor/geheugen/beeldschermkaart dan is het meestal kantje boord dat de software maar net kan draaien laat staan nog een zware game erbij kan nemen.
            ook de virusscanner /spam en dergelijke een flinke hap van het systeem eisen.

            grts
            korandoke
            je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
            www.korandoke.be

            Comment


            • #7
              Re: Iemand goesting in een Vista probleem?

              Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
              Om te beginnen: Vista is absoluut niet beter dan XP SP3

              Klinkt volgens mij naar Spy -spam -adware.

              Installeer Malwarebytes, breng die up to date en doe eens een volledige scan.

              Installeer CCleaner doe een analyse en laat schoonmaken.

              Zal al een heel deel van de problemen oplossen denk ik.

              Ik heb er nog maar net 7 zo'n tools afgepierd. Geen van die tools gaf iets nuttigs terug.
              http://www.theafricabug.com

              Comment


              • #8
                Re: Iemand goesting in een Vista probleem?

                Nooit last gehad met een deftig geïnstalleerde Vista, dus werken dan die ook.
                Services uitschakelen om te beginnen is eigenlijk niet de beste zet (mijn mening) ... een PC moet ook normaal kunnen opstarten met een Windows zoals die geprogrammeerd is. OK het kan helpen maar het ligt zeker niet aan de basis van zo'n extreme gevallen.

                Alvorens Vista overhoop te halen zou ik eerst een zien wat er nog allemaal op geïnstalleerd is en dat kan veel zijn ... ook spywaren en virussen.
                Wat staat er in het startupmenu?

                Er zijn ook veel mensen die vanalles op hun pc gooien zonder stil te staan wat het allemeel inhoudt ... Google Bar, Yahoo Bar, ... allemaal héél interessant om uw pc proper te houden.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Iemand goesting in een Vista probleem?

                  Oorspronkelijk geplaatst door witte mol Bekijk bericht
                  bij "programma's en bestanden zoeken" typ je msconfig in, kijk eens bij opstarten en vink daar de programma's die niet moeten opstarten uit (meestal vink ik alles uit behalve de antivirus ...)
                  succes
                  Was ik vergeten te melden, maar dit heb ik ook al gedaan.

                  http://www.theafricabug.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Iemand goesting in een Vista probleem?

                    Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                    het is nogal gemakkelijk de software de naam te geven als er 1 of ander mank loopt.
                    als ik lees wat je allemaal gedaan hebt tot nu toe, updates een hele resem
                    een hoop exe's van progs die geinstalleerd zijn op het systeem die de boel besmetten en tevens de pc /laptop vertragen en mss nog om zeep helpen.
                    dan stel ik mij toch de vraag of het wel aan dat slechte systeem ligt en zou de oorzaak niet eerder gezocht moet worden bij de gebruiker ?.
                    ik weet uit ervaring dat het installeren en nadien desinstalleren van software er nog steeds registercodes achter blijven in het register die alleen handmatig te verwijderen zijn.ook op tijd defragmenteren zal de hd ten goede komen.
                    over zijn specs van zijn hardware wordt geen woord gerept, is deze zwaar genoeg ?
                    want als je even nagaat met welke hardware en bedoel dan prosessor/geheugen/beeldschermkaart dan is het meestal kantje boord dat de software maar net kan draaien laat staan nog een zware game erbij kan nemen.
                    ook de virusscanner /spam en dergelijke een flinke hap van het systeem eisen.

                    grts
                    korandoke
                    De bezitter van dit bakske heeft er schrik van. Lees; hij heeft nog nooit iets geïnstalleerd of gedesinstalleerd. Daar draait al sinds het begin op;
                    - MS office
                    - Flight simulator
                    - iTunes

                    That's it.
                    http://www.theafricabug.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Iemand goesting in een Vista probleem?

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Nooit last gehad met een deftig geïnstalleerde Vista, dus werken dan die ook.
                      Services uitschakelen om te beginnen is eigenlijk niet de beste zet (mijn mening) ... een PC moet ook normaal kunnen opstarten met een Windows zoals die geprogrammeerd is. OK het kan helpen maar het ligt zeker niet aan de basis van zo'n extreme gevallen.

                      Alvorens Vista overhoop te halen zou ik eerst een zien wat er nog allemaal op geïnstalleerd is en dat kan veel zijn ... ook spywaren en virussen.
                      Wat staat er in het startupmenu?

                      Er zijn ook veel mensen die vanalles op hun pc gooien zonder stil te staan wat het allemeel inhoudt ... Google Bar, Yahoo Bar, ... allemaal héél interessant om uw pc proper te houden.
                      Zie mijn vorige reply. Google bar was er wel. Nu niet meer, want ik heb het er gisteren ook afgehaald.

                      ...maar het probleem is er nog steeds
                      http://www.theafricabug.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Iemand goesting in een Vista probleem?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
                        Ik heb er nog maar net 7 zo'n tools afgepierd. Geen van die tools gaf iets nuttigs terug.
                        Je hebt geen 7 van die tools nodig, veel van hen zijn gewoon fake.

                        Malwarebytes en CCleaner volstaan.

                        Eventueel ook eens een rootkit scanner erop loslaten, maar dat is als iets gecompliceerder.

                        Met process explorer van MS kun je zien welke app het svchost process aanroept.



                        Dan weet je ineens ook waarop je je moet focussen.
                        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                        Comment


                        • #13
                          Re: Iemand goesting in een Vista probleem?

                          Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                          een hoop exe's van progs die geinstalleerd zijn op het systeem die de boel besmetten en tevens de pc /laptop vertragen en mss nog om zeep helpen.
                          Op elke pc staan veel exe's hoor ... daarom zijn ze niet allemaal malware of actief.

                          ik weet uit ervaring dat het installeren en nadien desinstalleren van software er nog steeds registercodes achter blijven in het register die alleen handmatig te verwijderen zijn.ook op tijd defragmenteren zal de hd ten goede komen.
                          Klopt, maar achtergebleven registerbestanden die naar niets meer verwijzern (ontbrekende programma's) neman dan ook geen 30% cpu of 200MB geheugen in gebruik.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Iemand goesting in een Vista probleem?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                            Je hebt geen 7 van die tools nodig, veel van hen zijn gewoon fake.
                            Inderdaad ... simpelweg met MSconfig beginnen kan ook al eens een lichtje doen branden.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Iemand goesting in een Vista probleem?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
                              Zie mijn vorige reply. Google bar was er wel. Nu niet meer, want ik heb het er gisteren ook afgehaald.
                              s
                              Gooi er ineens Google Update(r) ook maar af, dat spul staat in continue contact met Big Bro... sorry, Google. 5zoek best op de juiste manier voor de uninstall want het herinstalleert zichzelf steeds (via taskmanager en zo).
                              Kijk eens met een portmonitor wat er allemaal toegang heeft met internet en naar waar de contacten gaan.

                              Het lijkt geweldig op malware.
                              Ik heb ooit een PC binnengekregen van een kameraad die mijn volledige internetverbinding dichttrok van het ogenblik dat de netwerkkabel er in ging...
                              bye, Maurice
                              https://on4bam.com/
                              Nikon D7500

                              Comment

                              Working...
                              X