Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

witbalans achteraf meten?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • witbalans achteraf meten?

    stel: ik heb een aantal foto's en de witbalans staat fout ingesteld (raw-fotos)
    als ik ze in lightroom open, kan ik de witbalans aanpassen

    maar hoe kan ik nu zien welke witbalansinstelling ik de volgende keer in dezelfde situatie moet instellen in mijn camera
    (lightroom geef een totaal andere startwaarde dan ik in mijn camera instelde, dus daar kan ik niet op rekenen)

    dank bij voorbaat,
    Dennis
    nikon D300 en Nikon D300s met 18-70mm + 70-300mm + Tamron 90mm macro 1:1 + 10-20 sigma + 10.5 FE nikon + 17-70 macro sigma + 2x sb800
    http://users.pandora.be/kdk/ voor mijn onderwaterfoto's

  • #2
    Re: witbalans achteraf meten?

    De witballans is uitgedrukt in temperatuur in graden kelvin voor wit.
    Hoe het moet in lightroom weet ik niet want ik gebruik een ander programma voor mijn "ontwikkeling" maar ik kan de witballans bijstellen en aflezen hoeveel K (kelvin) ik finaal gekozen heb.
    Die waarde kan je bij duurder cameras ergens in de menu instellen.
    Of dat veel zin heeft weet ik niet zo.

    Ten eerste als je bv buiten werkt, dan kan het licht al van temperatuur veranderen in seconden (wolkjes die voor de zon komen bv). Maar ook binnen als je bv ander licht hebt opstaan.
    Je kan natuurlijk vertrekken van de basis witballans opties zoals "TL, zonlicht, tungsten,..." maar ik vind die te grof om nuttig te zijn.

    Bij gemengd licht is het zelfs zo erg dat de kleurtemperatuur kan veranderen naar gelang de plaats en richting je werkt in een ruimte.

    Daarom gebruik ik steeds een expodisk of grijskaart en zet de witballans altijd ter plaatse manueel goed.

    In de praktijk ondervind ik dat ik nadien toch altijd wat moet corrigeren tijdens het "ontwikkelen" ook al heb ik met expodisk of grijskaart gewerkt.

    Comment


    • #3
      Re: witbalans achteraf meten?

      dank voor de uitleg, maar de vraag was anders:

      ik heb foto's genomen op een welbepaalde kelvinwaarde (omdat ik de achtergrond bijvoorbeeld kouder wil)
      ik gebruik een kleurgel op de flits om mijn flitslicht dan weer warmer te maken.

      om de twee in balans te brengen, neem ik testfoto's om te zien wanneer mijn wit object in de voorgrond, daadwerkelijk wit is. Wat niet door de flits belicht is, is kouder

      dus: ik HEB een foto in bijvoorbeeld 2900k en werk met een kleurgel die de flits (voorgrond) naar 5400K moet brengen...maar die wijkt nu een beetje af en dat wil ik corrigeren om het de volgende keer in 1 keer correct te hebben.

      ps.te plekke met een grijskaart werken is niet altijd mogelijk
      nikon D300 en Nikon D300s met 18-70mm + 70-300mm + Tamron 90mm macro 1:1 + 10-20 sigma + 10.5 FE nikon + 17-70 macro sigma + 2x sb800
      http://users.pandora.be/kdk/ voor mijn onderwaterfoto's

      Comment

      Working...
      X