Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van Mac naar Windows overschakelen - Sony Vaio?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Van Mac naar Windows overschakelen - Sony Vaio?

    Na enkele jaren met Mac gewerkt te hebben, verlang ik terug meer naar Windows...

    Momenteel heb ik een MacBook Pro core 2 duo 2.5ghz, 4GB ram, 500GB HD en 8600GT 512MB en ik zou mij een Sony Vaio VPC-F13Z1E willen kopen.

    Een full HD scherm, i7 740QM, 8GB ram, Blu ray brander, 500GB 7200rpm HDD... dat is iets dat je bij Apple nog niet voor het dubbele van 1650 euro krijgt, als je het al kan krijgen

    Zou ik met die Vaio merkbaar betere resultaten kunnen behalen op Windows dan dat ik nu op mijn Mac haal? En gelieve er geen Windows vs Mac clash van te maken. Ik zou gewoon weten of ik bvb in Lightroom echt een verschil zou merken. Nu heeft mijn Mac het toch soms wel wat moeilijk met de grote bestanden van de 7D, wel werkbaar, maar het mag sneller.
    5DmkIII en wat glas

  • #2
    Re: Van Mac naar Windows overschakelen - Sony Vaio?

    Ik ben eerder een voorstander van desktop, maar dit terzijde. Het mag blijkbaar geld kosten die laptop. In dat geval zou ik eentje nemen met plaats voor twee harde schijven. Je steekt 1 ssd als bootschijf en de tweede schijf gebruik je voor data (en eventueel een kleinere partitie als scratchdisk voor photoshop of zo).

    Het grote nadeel van Windows is meestal de virusscanner. Je kan er zonder werken, maar dan kan je dus best met meerdere accounts werken. Maak een limited user account om te werken en de beestjes kunnen niet al teveel verkeerd doen. Eventueel 1 account voor lightroom werk.

    PS: Met 8GB moet je voor een 64 bit windows gaan of je gebruikt de helft niet.

    Comment


    • #3
      Re: Van Mac naar Windows overschakelen - Sony Vaio?

      Over processor en geheugen wil ik me niet uitspreken, maar ik heb altijd laptops die groter zijn dan 14' zeer onhandig gevonden.

      Als je een groot scherm wil, koop dan een desktop, dan krijg je nog meer voor je geld.

      Wil je die laptop echt meenemen, koop dan iets kleiner, want 16' wordt echt een zwaar beest. Om je foto's thuis te bewerken kan je nog steeds een 2de scherm voorzien.

      Comment


      • #4
        Re: Van Mac naar Windows overschakelen - Sony Vaio?

        Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
        Ik ben eerder een voorstander van desktop, maar dit terzijde. Het mag blijkbaar geld kosten die laptop. In dat geval zou ik eentje nemen met plaats voor twee harde schijven. Je steekt 1 ssd als bootschijf en de tweede schijf gebruik je voor data (en eventueel een kleinere partitie als scratchdisk voor photoshop of zo).

        Het grote nadeel van Windows is meestal de virusscanner. Je kan er zonder werken, maar dan kan je dus best met meerdere accounts werken. Maak een limited user account om te werken en de beestjes kunnen niet al teveel verkeerd doen. Eventueel 1 account voor lightroom werk.

        PS: Met 8GB moet je voor een 64 bit windows gaan of je gebruikt de helft niet.
        een desktop is helaas geen optie, hoe graag ik het ook zou hebben (<kost, >>prestaties + super scherm). Ik heb er thuis gewoon geen plaats voor en ik ga in het weekend steeds nog naar St-Niklaas, en daar moet ik ook kunnen werken.

        Sowieso wil ik 64 bit Windows. Het mag idd wel wat geld kosten, maar ik wil echt wel topprestaties (voor een laptop) en vooral, ik wil zo graag terug met SolidWorks kunnen werken, en niet zitten prutsen met Parallels of Bootcamp want dat werkt gewoon niet zo vlot. En ik heb het zo vaak nodig op mn werk, dat ik graag thuis ook eens nog wat wil verdertekenen
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: Van Mac naar Windows overschakelen - Sony Vaio?

          Heb zo een beetje zitten rondkijken. Die Sony heeft een scherpe prijs. Bij Dell kwam ik voor mijn suggesties uit rond de 3000 euro. Lenovo was ook zeer duur, maar heeft blijkbaar een 17" laptop met een tweede uitschuifbaar scherm. De prijs is ook navenant, maar bon, voor zo een tekenfreak als u is het misschien een optie

          linkje

          edit2: heb me eens laten gaan op die lenovo met uitschuifbaar tweede scherm en kwam aan bijna $5000 Dat ding kun je dus krijgen met wacom tablet erop, ssd en tweede schijf. Schitterend gewoon, maar wel eerst even euromillions winnen.
          Last edited by ccc; 20 november 2010, 21:22.

          Comment


          • #6
            Re: Van Mac naar Windows overschakelen - Sony Vaio?

            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            Wil je die laptop echt meenemen, koop dan iets kleiner, want 16' wordt echt een zwaar beest. Om je foto's thuis te bewerken kan je nog steeds een 2de scherm voorzien.
            ik zie niet in waarom die zo klein en licht moet zijn... Ik ben altijd met de wagen, en zelfs een 18" past perfect in een rugzak (al vind ik dat zelf wel te groot)
            Ik ben hem zonet gaan bekijken in de Sony winkel en hij valt nog goed mee van grootte, en scherm is perfect (MAT! heerlijk)

            een extern scherm ga ik ook echt niet gebruiken, zoals 90% van de tijd dat ik op mijn laptop werk, zit ik toch voor de TV op de grond, leunend tegen de zetel... en dan is een extern scherm nogal onhandig, laat staan een desktop
            5DmkIII en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: Van Mac naar Windows overschakelen - Sony Vaio?

              Ik werk zelfs met een HP 20" laptop die 2 jaar terug 1800€ kostte . . . en die gaat ook na elk gebruik weer in de kast, deze mastodont is wel eerder een desktop vervanger, het verwondert me eigenlijk dat die Mac niet voldoet aangezien mijn toestel ongeveer dezelfde specificaties heeft maar dus wel werkt met Windows 7 64 bits. De windows prestatie index bedraagt 5.2
              Met Sony toestellen heb ik helemaal geen ervaring, des te meer met Acer en HP waar ik heel tevreden over ben.
              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

              Comment


              • #8
                Re: Van Mac naar Windows overschakelen - Sony Vaio?

                Die SONY moet volgens mij niet onder doen voor de MAC (ik heb dezelfde MAC en heb geen problemen met de bestanden van mijn 5D MKII - RAW , dit ter info) maar als je je niet goed voelt bij Apple dan is WIN de enige keuze ...
                grts Peter
                BD1754BE / Body & glass

                Comment


                • #9
                  Re: Van Mac naar Windows overschakelen - Sony Vaio?

                  Ik vrees eerder dat zelfs de snelste macbook pro zwaar zal moeten onderdoen voor deze Sony...(zelfs aan dat prijskaartje). Die i7 740QM is voor een laptop echt een rap ding. Ik heb zelf een HP laptopke (nu een jaartje oud) met een 720QM en die gaat al verbazend goed vooruit.
                  Ik gebruik dat laptopke om oa Pro engineer (Wildfire 5) te draaien, en dat lukt behoorlijk goed. Enige zwakker punt is het grafisch kaartje (een Nvidia GT 230M) die het niet echt verder schopt dan redelijk. Voor dergelijke software heb je eigenlijk een specifieke openGL grafische kaart nodig (Quadro of soortgelijk), maar voor laptops zijn die enorm duur. Nu : de GT425M in die Sony is een 40 % sneller, dus dat zou toch al wat beter moeten zijn. (maar Nvidia heeft bv. ook een 480M die nog 3 keer sneller is).
                  Als je assembly's niet overdreven groot zijn, zal je daar trouwens niet zoveel van merken.

                  3D CAD software draait nog altijd beter op een degelijke desktop workstation, maar dat is dus geen optie... Je komt er dan trouwens ook niet met die 1650 €.
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • #10
                    Re: Van Mac naar Windows overschakelen - Sony Vaio?

                    Even een vraagje tussendoor.
                    Sony laptops werken op 19,5 Volt.
                    Zouden ze ook werken op 19 Volt van een andere laptopvoeding?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Van Mac naar Windows overschakelen - Sony Vaio?

                      kleine tweede snelle disk, ofwel SSD ofwel eSATA ofwel USB3.0 en je temporary files, cache files, scratch disk daarop zetten, niets anders, en 't zal je lightroom veel sneller maken...
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Van Mac naar Windows overschakelen - Sony Vaio?

                        De Sony Vaio VPC-F13Z1E is een goede keuze en een waardige tegenhanger van de MBP.
                        Gebruik de Sony nu twee weken, krachtig, Snel en stabiel. En een excellent scherm (1920x1080). Zelfs mijn Mac vrienden zijn er jaloers op. Enig puntje van kritiek, batterij-verbruik (max 2.5 uur) tijdens intensief bewerken van foto's en renderen van movies. Voor de rest

                        Comment


                        • #13
                          Re: Van Mac naar Windows overschakelen - Sony Vaio?

                          ik heb hier ook een vaio staan (wel 15.4 inch scherm). beestje is nu bijna 4 jaar oud, draait alles wat ik wil zonder problemen. Je gaat wel een nieuwe adobe moeten zorgen, want voor zo ver ik weet is er een verschil tussen de mac en windows versie. hoe dat dat juist werkt weet ik niet (kan je met je code om het even welke versie installeren of niet, ...)

                          mijn volgende keuze gaa ook een vaste pc zijn als het kan met zo een mini ding erbij. eens je gewent bent om op grote schermen te kijken is zo een 15inch ini mini.
                          voordeel is dat een flatscreen nu ook weer niet zo heel veel plaats in neemt
                          voor 2000 euro heb je dan een krachtige laptop en een 24inch
                          hoe meer f**k hoe meer vreugd

                          **=ol

                          Comment


                          • #14
                            Re: Van Mac naar Windows overschakelen - Sony Vaio?

                            Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                            kleine tweede snelle disk, ofwel SSD ofwel eSATA ofwel USB3.0 en je temporary files, cache files, scratch disk daarop zetten, niets anders, en 't zal je lightroom veel sneller maken...
                            Wel ik zou zeker een SSD erbij willen steken, en nog liefst met het OS daarop. Maar kan ik bij die Sony wel een harde schijf bijsteken? (de blu-ray brander!) kan ik eigenlijk wel missen, maar kan je dan wel een SSD bijsteken?
                            5DmkIII en wat glas

                            Comment


                            • #15
                              Re: Van Mac naar Windows overschakelen - Sony Vaio?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                              Wel ik zou zeker een SSD erbij willen steken, en nog liefst met het OS daarop. Maar kan ik bij die Sony wel een harde schijf bijsteken? (de blu-ray brander!) kan ik eigenlijk wel missen, maar kan je dan wel een SSD bijsteken?
                              Matthias, ik heb gisteren de macbooks en de vayo's nog eens vergelijken, maar eerlijk gezegd, de afwerking van zo een unibody apple (welke dan ook) is toch van een ander niveau dan zelfs de duurste vayo.
                              Als je dan bedenkt dan je Win 7 perfekt op een macbook kan draaien, andersom niet, dan weet ik het toch wel.
                              Voorlopig toch maar bij Apple blijven, desnoods met Win7.

                              EN uiteraard met SSD, dat vind ik persoonlijk de beste hardware verbetering sinds heel lang.

                              Comment

                              Working...
                              X