Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verhouding Diafragma - Sluitertijd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verhouding Diafragma - Sluitertijd

    Hallo

    Ik vroeg mij het volgende af. Hoe weet je, als je met je camera of vol automatisch wilt fotograferen met welke verhouding sluitertijd/diafragma je kan beginnen...? De camera neemt namelijk alle instellingen maar je foto's zijn natuurlijk heel donker als je op een te korte sluitertijd zet. Dus is er een manier om een beetje een "standaard" verhouding te hebben en deze dan aan te passen naargelang de hoeveelheid licht en andere omstandigheden?

    Tom
    Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
    Mijn Website

  • #2
    Re: Verhouding Diafragma - Sluitertijd

    Een lichtmeter?

    Comment


    • #3
      Re: Verhouding Diafragma - Sluitertijd

      Tom, waarom wil je dat weten als je de camera op automatich zet ? Dan is dat toch niet relevant ?!!
      En op dat moment is het dis voro de automatiek ook niet relevant om jou sluitertijd en diafragma te tonen ... want je koos voor automatiek !
      Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

      Comment


      • #4
        Re: Verhouding Diafragma - Sluitertijd

        Er is wel zo'n standaardinstelling, maar idd niet relevant als je op automatisch werkt



        Samengevat: In zonlicht => diafragma op f/16, dan je sluitertijd 1/iso

        Maar dat is uiteraard een heel ruwe schatting 'uit de oude doos' en bovendien zijn de meeste lenzen niet zo goed meer op f/16 door diffractie. Maar je kunt van daaruit wel beginnen rekenen moest je ooit zonder lichtmeter (en scherm) zitten..
        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

        Comment


        • #5
          Re: Verhouding Diafragma - Sluitertijd

          En als je niet automatisch wenst te werken, vergeet je noch de ISO.
          Best is op P te zien wat de camera voorstelt en deze instellingen over te nemen of lichtjes aan je voorkeuren aan te passen.
          Fotografie is leren kijken.
          http://johanluyckx.weebly.com

          Comment


          • #6
            Re: Verhouding Diafragma - Sluitertijd

            Of je nu werkt met AV (diafragmavoorkeuze) of TV(sluitertijdvoorkeuze) of op Auto maakt weinig uit.

            Je camera zal proberen om een goed belichte foto af te leveren bij een normaal ingestelde camera.

            Als jij het diafragma kiest....dan kiest de camera een tijd.

            Kies jij de tijd....dan kiest de camera een bijhorend diafragma.

            Als je hem op automatisch zet kiest de camera alles zelf.

            Als je nu zegt dat een goede foto 10 is ,dan weet je dat je op vele manieren tot 10 kunt komen.
            tijd + diafragma + iso = goede foto (10)
            2 + 7 + 1 = 10
            3 + 5 + 2 = 10
            5 + 4 + 1 = 10

            Als jij nu een te korte tijd instelt zal de camera dit (proberen ) rechttrekken door een aangepast diafragma te kiezen.

            In de Autostand gaat hij zelfs van isowaarde veranderen als een goede belichting niet haalbaar is.

            Een te lichte of te donkere foto is een teken dat de instelling die je gemaakt hebt fout was of dat je een foute lichtmeting gebruikt hebt.

            Mijn spreuk of gezegde is deze <<een mooie foto wordt gemaakt door diafragmakeuze >>

            De tijd en iso speelt uiteraard ook een rol maar is voor mij ondergeschikt aan het diafragma.

            Zolang de tijden "normaal" zijn en de iso geen te grote ruis geeft..........niet aankomen.

            De correct belichte foto (10 ) kun je uiteraard bijstellen/bijregelen door bv EV-correctie of door de lichtmeting aan te passen zodat je bv als eindresultaat een "correcte" foto krijgt die nu 12 heeft of zelfs maar 8.

            Maar dan ben je niet meer op "volautomatisch" bezig maar moet je zelf de instellingen doen.

            Vele instellingen in het menu van de camera hebben nog een invloed op het hele gebeuren zodat een echte leidraad moeilijk te geven is.
            Groetjes
            ----JO

            Comment


            • #7
              Re: Verhouding Diafragma - Sluitertijd

              Oorspronkelijk geplaatst door Tom M Bekijk bericht
              Hallo

              Ik vroeg mij het volgende af. Hoe weet je, als je met je camera of vol automatisch wilt fotograferen met welke verhouding sluitertijd/diafragma je kan beginnen...?
              Je kan nergens meebeginnen, de camera begint.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Verhouding Diafragma - Sluitertijd

                zoals reeds gezegd dient de lichtmeter daar voor

                ik zou eerst eens de handleiding goed lezen en daarna eens beginnen met de stand P = ook automatisch maar dan kan je al iets veranderen en zien wat dat geeft
                Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

                Comment


                • #9
                  Re: Verhouding Diafragma - Sluitertijd

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tom M Bekijk bericht
                  Hallo

                  Ik vroeg mij het volgende af. Hoe weet je, als je met je camera of vol automatisch wilt fotograferen met welke verhouding sluitertijd/diafragma je kan beginnen..

                  Tom
                  Lees nou zelf eens wat je hier neerzet:
                  Volautomatisch=camera bepaalt alles en je hoeft niets te weten.

                  Overigens is er geen verhouding sluitertijd/diafragma, het zijn parameters die geheel onafhankelijk van elkaar bestaan.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Verhouding Diafragma - Sluitertijd

                    Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                    Lees nou zelf eens wat je hier neerzet
                    ... en waar je het neerzet!
                    Het betreft een vraag die thuishoort onder "Ter zake" of "Tips & trucs".
                    Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Verhouding Diafragma - Sluitertijd

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tom M Bekijk bericht
                      als je met je camera of vol automatisch wilt fotograferen met welke verhouding sluitertijd/diafragma je kan beginnen...?
                      Of? Je bedoelt: niet volautomatisch.
                      Bij volledig manueel, begin je met wat je hebben wilt, en stel je de ander instellingen bij aan de hand van wat de meter zegt. Zegt die "te donker" (meer dan twee stops onder het midden), geef dan ergens iets bij, naar eigen keuze. Na een paar dagen ga je geen iso 100 tegen 1/8000 en f32 meer proberen in het pikkedonker.
                      Last edited by Poza; 22 november 2010, 11:34.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Verhouding Diafragma - Sluitertijd

                        Tom, ik (en denk meerderen hier) begrijpen je vraag niet helemaal.


                        Wat wil je nu juist gaan doen?
                        Mijn objectieven zijn all round...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Verhouding Diafragma - Sluitertijd

                          Ik versta de vraag ook niet. Als je vol automatisch fotografeert, bepaalt de camera alles voor je (diafragma, sluitertijd, iso, witbalans,...).
                          Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Verhouding Diafragma - Sluitertijd

                            Sorry hoor...IK had vol automatisch getypt maar ik bedoelde dus Volledig Manueel... Dus op de M stand...Sorry daarvoor. Natuurlijk is het niet nodig op automatisch...
                            Bedankt voor de reacties.

                            Tom
                            Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
                            Mijn Website

                            Comment


                            • #15
                              Re: Verhouding Diafragma - Sluitertijd

                              Meestal gewoon draaien en in je zoeker het streepje voor de belichting op 0 zien te krijgen.
                              Sony en Olympus
                              Fotoseries

                              Comment

                              Working...
                              X