Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Poging gedaan flitsen op 'Manueel' ipv 'P'

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Poging gedaan flitsen op 'Manueel' ipv 'P'

    Hallo allen,

    Canon 40D met 17-55Is en speedlite 430.
    Nu ben ik niet zo'n hevige flitser en de enkele keren dat ik ze toch gebruik ga ik meestal voor de P-mode.
    Meer en meer begin ik mij te storen aan de soms toch vreemde denkwijze van de camera. Zo gaat die altijd (meestal) naar 2.8 en 1/60 hoewel het zelfs perfect haalbaar is op f4 zonder flits. Ook de DOF beperking bij het fotograferen van personen (vooral de kids die niet netjes naast mekaar zitten) beginnen mij op te vallen.
    Nu weet ik wel dat flitsen een zwaar onderdeel apart is maar ik hoop toch reeds enkele verduidelijkingen te krijgen.

    Nu ben ik al een paar uurtjes aan t spelen en aan t googelen maar hier loop ik vast:
    Ik zet de cam op 'M' om op f 5,6 te kunnen schieten omdat ik die dof wens.
    de lichtmeter krijg ik nooit op 0 in de zoeker omdat ik dan met sluitertijden moet werken van vb. 10 sec. Dat is ook niet de bedoeling natuurlijk. Iso veranderen brengt bijna geen verschil, niet op 400 maar ook bijna niet op 1600. De flitser staat op ETTL.
    Wanneer ik toch doorduw en de foto's bekijk zijn die histogrammen eigenlijk wel best ok, ook al zegt de camera dat de belichting niet OK is doordat het f getal blijft pinken samen met het belichtingsmetertje.

    Ik ga dus wel degelijk een flitsboek zoeken maar graag toch wat info!

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Poging gedaan flitsen op 'Manueel' ipv 'P'

    Daar is al zoveel over geschreven, zowel online als op papier. Google dus maar wat rond.
    Toch even het volgende: je werkt op M, dus je lichtmeter van je camera meet het bestaande licht en weet absoluut niet dat jij van plan bent een flits af te vuren. Dus negeer die dommerik gewoon! Kies een diafragma in functie van je gewenste scherptediepte, kies een ISO en een sluitertijd in functie van wat jij wil dat er van omgevingslicht mee speelt en druk af. Alles trager dan de in de cameraspecificaties opgegeven flitssynchronisatietijd is goed. Natuurlijk niet gaan overbelichten door een absurd trage sluitertijd te nemen. Daarvoor kan je wel even je lichtmeter checken.
    En voorts: experimenteren maar !
    Last edited by pol parasol; 20 november 2010, 11:56.

    Comment


    • #3
      Re: Poging gedaan flitsen op 'Manueel' ipv 'P'

      Eender wat je instelt in 'M' voor sluitertijd (als het maar binnen de range valt die toegstaan is om te flitsen) en diafragma, de flitsbelichting zal nog automatisch blijven werken (via TTL of zelfs via lichtcel op flits bij oude flitsers).

      Het is net om te flitsen dat ik stand 'M' het meeste gebruik (m'n favoriete instelling voor typische familie flitsfoto's binnen is ISO100, 1/30s, f5.6 of f8.0).
      Probeer het eens
      Last edited by GeertB; 21 november 2010, 17:45. Reden: favo"r"iete
      Greetz Geert.
      Canon gerief...

      Comment


      • #4
        Re: Poging gedaan flitsen op 'Manueel' ipv 'P'

        Als de flits dan not automatisch aanpast, hoe kan je dan kiezen om wat sterker of zwakker te belichten?

        Comment


        • #5
          Re: Poging gedaan flitsen op 'Manueel' ipv 'P'

          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Als de flits dan not automatisch aanpast, hoe kan je dan kiezen om wat sterker of zwakker te belichten?
          Daar heb je dan de flitscompensatie op je camera voor.
          Of je stelt de kracht van de flitser manueel in.
          Of als je het geluk hebt van nog zo'n flitser te hebben waarop je ISO en dafragma zelf kunt instellen, kun je daarmee spelen. Op een Metz 45 is dat heerlijk werken bijvoorbeeld.
          Last edited by pol parasol; 21 november 2010, 11:08.

          Comment


          • #6
            Re: Poging gedaan flitsen op 'Manueel' ipv 'P'

            Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
            Of als je het geluk hebt van nog zo'n flitser te hebben waarop je ISO en dafragma zelf kunt instellen, kun je daarmee spelen. Op een Metz 45 is dat heerlijk werken bijvoorbeeld.
            Je neemt me de woorden uit de mond
            Greetz Geert.
            Canon gerief...

            Comment


            • #7
              Re: Poging gedaan flitsen op 'Manueel' ipv 'P'

              Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
              Eender wat je instelt in 'M' voor sluitertijd (als het maar binnen de range valt die toegstaan is om te flitsen) en diafragma, de flitsbelichting zal nog automatisch blijven werken (via TTL of zelfs via lichtcel op flits bij oude flitsers).

              Het is net om te flitsen dat ik stand 'M' het meeste gebruik (m'n favoriete instelling voor typische familie flitsfoto's binnen is ISO100, 1/30s, f5.6 of f8.0).
              Probeer het eens
              Duidelijk!
              Zijn er dan vuistregels die je kan gebruiken om redelijk safe te zijn met deze settings of is het eigenlijk altijd goed zo? Ik bedoel dan vooral het schuivertje in de zoeker die niet meer weergeeft dat je een correcte belichting hebt..

              en wat met bouncen? je ETTL't maar flasht via via, moet je dan de flashkracht opvoeren?

              en wat met een diffusor? Ik heb de indruk dat er toch wel een hoop licht verloren gaat, maar akkoord, het licht is wel mooier verdeeld...

              dus?... altijd testen en histogrammen heel goed lezen?
              vuistregels?

              Alvast bedankt!

              en ben ondertussen al enkele toppics aan t lezen over flitsen maar deze vragen zaten al klaar in men koppeke.

              Greetz!

              Comment


              • #8
                Re: Poging gedaan flitsen op 'Manueel' ipv 'P'

                Sluitertijd heeft geen invloed op flitskracht, maar diafragma wel.
                Dus als je bv. bounce flash toepast, moet je erop letten je diafragma groot genoeg te kiezen, zodat je flitser voldoende "lichtkracht" over heeft om je hoofdonderwerp goed te belichten.
                Voor bouncen heb je in de regel veel flitskracht nodig (zoals de vermelde Metz 45 flitser of de topmodellen van de merkeigen flitsers).
                Greetz Geert.
                Canon gerief...

                Comment


                • #9
                  Re: Poging gedaan flitsen op 'Manueel' ipv 'P'

                  Bedankt voor de info!

                  Ik heb de Canon Speedlite 430, niet de topper maar toch voldoende denk ik.

                  Greetz!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Poging gedaan flitsen op 'Manueel' ipv 'P'

                    Voor beter leesbaarheid,kunt U naar mijn site gaan : Notities, hieronder de gecopieerde versie


                    Evalueren van het beeld / lichtsituatie

                    13. Achtergrond-beeld

                    Instellen via Toestel :
                    Toestel op A/Av : Vast diafragma, zo groot mogelijk dus klein fgetal
                    dit geeft een onscherpe achtergrond
                    Hier nog een belichtingcompensatie aan toevoegen van 1 stop
                    onderbelichten = -1 stop : in te stellen door de sluitertijd
                    Regel :
                    Achtergrond donkerder maken : snellere sluitertijd = +1 stop
                    Achtergrond Lichter maken : tragere sluitertijd = -1 stop

                    14. Hoofdonderwerp : vb Model

                    Instellen via Flits

                    Automatische instelling TTL / ETTL

                    De instelling van de flits gebeurd door de instelling van
                    camera,dus bovenvermelde instelling, worden doorgegeven nar
                    flits, waarin een kleine computer steekt die de kracht van de flits
                    gaat berekenen naar gelang de doorgekregen instellingen
                    Bij compenseren van de flitssterkte : wanneer bv. De afstand van
                    de flits tot onderwerp meer dan 6m bedraagt, of wanneer men de
                    flits naar boven richt om te “bouchen’ op wit plafond ( hierdoor)
                    gaat de afstand op vergroten.
                    Instellen op flits +1/2 stop of meer : flits krachtiger maken.

                    Manuele instelling

                    Meestal deze instelling gebruiken als de flits los van het toestel
                    wordt gebruikt.
                    Flits geeft bij deze instelling steeds dezelfde lichtkracht bij
                    meerdere foto’s,tot men ze terug manueel gaat herinstellen.
                    Gaat niet telkens de lichtkracht berekenen naargelang de
                    lichtaanwezigheid, zoals bij TTL/ETTL

                    M 1/1 : Volle kracht
                    M 1/2 : Halve kracht, 1 stop donkerder
                    M 1/4 : Nog 1 stop donkerder
                    .
                    Hoe instellen.
                    Eenmalig rightgetal zoeken in handleiding van de flits : vb 40
                    M 1/1 : volle kracht.
                    Bij ISO 100 en bij Rightgetal = 40 op :
                    1 m afstand diafragma 45
                    2 m afstand diafragma 22
                    3 m afstand diafragma 11,5
                    4 m afstand diafragma 11
                    5 m afstand diafragma 8
                    Bij ISO 200 en bij Rightgetal = 40 op :
                    1 m afstand diafragma 128
                    2 m afstand diafragma 45
                    3 m afstand diafragma 22,5
                    4 m afstand diafragma 22
                    5 m afstand diafragma 16
                    Afstand is de afstand tussen flits en onderwerp
                    Gewenst diafragma instellen op camera

                    Bij M 1/2 Halve kracht,
                    wordt het diafragma hetzelfde berekend als in tabel van M 1/1,
                    maar er wordt bij het instellen van het bekomen diafragma op de
                    camera -1 stop minder ingesteld als diafragma.

                    Wanneer nu het onderwerp

                    Te licht is dan flitskracht -1/2 instellen
                    Te donder is dan flitskracht +1/2 instellen

                    Achtergrond te donker of te licht steeds bijstellen in camera

                    Achtergrond donkerder maken : snellere sluitertijd = +1 stop
                    Achtergrond Lichter maken : tragere sluitertijd = -1 stop
                    Last edited by Josv; 11 december 2010, 22:14.
                    Jos
                    Site

                    Comment

                    Working...
                    X