Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bronica Zanza Sluiter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bronica Zanza Sluiter

    Ik heb al een tijdje een Bronica Zanza in mijn kast liggen en zou deze willen verkopen. Zonet was ik hem aan het uittesten en merkte ik op dat je de draaiknop (rechts vanvoor) niet kan doordraaien noch de ontspanknop kan induwen wanneer de rug er op zit. De schuif zit niet in de rug op dat moment dus daar kan het niet aan liggen. Is dit omdat er geen filmpje in de rug aanwezig is?

    Als ik de rug er af haal kan ik wel doordraaien en de ontspanknop induwen. Bij hasselblad maakt dat niet uit of de rug (zonder film) er al dan niet op zit. Is dit bij Bronica anders?

    bedankt

    veerle
    Last edited by Vscheppe; 19 november 2010, 16:17.

  • #2
    Re: Bronica Zanza Sluiter

    Gaat het om een ETRS of een SQ-serie?Bronica is in ieder geval anders dan Hasselblad om dat bij Bronica de sluiter in de body zit en niet in de lens zoals bij Hasselblad. Heb je ook gekeken of de batterij niet leeg is?

    Comment


    • #3
      Re: Bronica Zanza Sluiter

      het gaat hier om een analoog toestel, dit betekent dat er geen batterij aanwezig is. Ik heb hier en daar vernomen dat het normaal is dat je de ontspanknop niet kan indrukken als je de rug er op zit.

      Comment


      • #4
        Re: Bronica Zanza Sluiter

        Oorspronkelijk geplaatst door mselderhuis Bekijk bericht
        Gaat het om een ETRS of een SQ-serie?Bronica is in ieder geval anders dan Hasselblad om dat bij Bronica de sluiter in de body zit en niet in de lens zoals bij Hasselblad. Heb je ook gekeken of de batterij niet leeg is?
        Bij de ETR zit er een batterij in de bodem van het toestel.
        Er zit een controleknopje voor de batterij vlak naast de sluitertijdenknop. Een rood lichtje licht op in de zoeker.
        De sluiter zit in de objectieven (Seiko centraalsluiter).
        Er zit tevens een gekarteld ringetje rond de ontspanknop waardoor je deze kan blokkeren.

        Op de rug zitten twee beveiligingen. Eentje belet dat de rug niet kan verwijderd worden zonder schuif erin, deze belet ook dat de sluiter afgaat met de schuif erin.
        De tweede belet dat er kan afgedrukt worden zonder film in de rug.

        PS: de naam van het beestje is Zenza Bronica
        Last edited by tozumi; 19 november 2010, 18:24.
        Groetjes van tozumi

        Bezoek hier mijn webstek

        Comment


        • #5
          Re: Bronica Zanza Sluiter

          Oorspronkelijk geplaatst door Vscheppe Bekijk bericht
          het gaat hier om een analoog toestel, dit betekent dat er geen batterij aanwezig is. Ik heb hier en daar vernomen dat het normaal is dat je de ontspanknop niet kan indrukken als je de rug er op zit.
          Ja, ik weet dat het om een analoog toestel gaat, maar dat wil niet zeggen dat je geen analoge toestellen hebt zonder batterij?

          Comment


          • #6
            Re: Bronica Zanza Sluiter

            Oorspronkelijk geplaatst door tozumi Bekijk bericht
            Bij de ETR zit er een batterij in de bodem van het toestel.
            Er zit een controleknopje voor de batterij vlak naast de sluitertijdenknop. Een rood lichtje licht op in de zoeker.
            De sluiter zit in de objectieven (Seiko centraalsluiter).
            Daarom vroeg ik of het een ETR of SQ was, de SQ heeft een leafshutter.

            Comment


            • #7
              Re: Bronica Zanza Sluiter

              Oorspronkelijk geplaatst door Vscheppe Bekijk bericht
              het gaat hier om een analoog toestel, dit betekent dat er geen batterij aanwezig is. Ik heb hier en daar vernomen dat het normaal is dat je de ontspanknop niet kan indrukken als je de rug er op zit.
              De meeste analoge toestellen vanaf halfweg de jaren 60 vorige eeuw lusten graag batterijen. Voor de lichtmeting bijvoorbeeld, voor de scherpstelling bijvoorbeeld enzovoort...

              Comment


              • #8
                Re: Bronica Zanza Sluiter

                Deze Bronica heeft geen lichtmeter of automatische scherpstelling

                Comment


                • #9
                  Re: Bronica Zanza Sluiter

                  Dan is het een Zenza Bronica D of een S. Dat had je kunnen meegeven. Al de andere Bronicas eten batterijen.
                  Ik reageerde trouwens op je flagrant foute veralgemenende opmerking dat analoog betekent "geen batterij".

                  Comment

                  Working...
                  X