Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beeldformaat in-camera aanpassen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beeldformaat in-camera aanpassen

    Iets waar ik het vorige week met een iemand over had: tegenwoordig kan je in de moderne digitale camera bijna alles instellen, behalve één zeer basisgegeven van elke foto: het beeldformaat. (Quasi) elke commercieel beschikbare camera werkt met de beeldverhouding 3:2. En hoewel ik er ondertussen al wat aan gewend ben, vind ik dat persoonlijk eigenlijk geen aangename verhouding. Nu kan je natuurlijk de beeldverhouding achteraf wijzigen in nabewerking, en ik geloof dat je zelf het matglas in de camera kan vervangen om bv. een 4:5 verhouding te verkrijgen in de zoeker.

    Maar mijn punt is: waarom kan je in de (modale digitale) camera de beeldverhouding zowel door de zoeker als op het schermpje niet wijzigen door een druk op de knop? Dat zou nu es een nuttige verbetering zijn voor elk toestel, veel meer dan ontelbare instellingen die zo veel gebruikers nooit gebruiken.

    L.
    http://lievendevlaminck.wordpress.com/

  • #2
    Re: Beeldformaat in-camera aanpassen

    Kan wel, Nikon gebruikt het in de D3: crop, 4:5.

    Het nadeel is: alles wat je eraf knipt, kun je er nooit meer bij knippen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Beeldformaat in-camera aanpassen

      Kan wel. Mijn Lumix LX5 heeft 4 standen waar je met een eenvoudig schuivertje op de
      lens het gewenste beeldformaat kan instellen. 1:1 of 4:3 of 3:2 of 16:9.

      Comment


      • #4
        Re: Beeldformaat in-camera aanpassen

        Waarom kan dat dan met de doorsnee DSLR niet?

        L.
        http://lievendevlaminck.wordpress.com/

        Comment


        • #5
          Re: Beeldformaat in-camera aanpassen

          Omdat eigenlijk elke foto yuit een dslr door pp gaat.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment

          Working...
          X