Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Recepties en dergelijke...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Recepties en dergelijke...

    Gisteren werd ik gevraagd om enkele foto's te gaan nemen op een receptie.
    Ik kwam toe en bleek dat daar 2 verschillende zalen aanwezig waren met vrij veel verschil in verlichting (TL vs Sfeer).
    Ik heb daar mijn uiterste best gedaan met het materiaal dat ik heb.
    - 40D met 580 EX II en een 17-85 IS USM kitlens (24-70 is besteld maar vertraagd)

    Nu ben ik tot de constatatie gekomen dat ik op sommige foto's redelijk wat ruis heb, en de max ISO die ik heb gebruikt is 640.
    De instellingen waren een beetje als volgt, flitsen op het tweede gordijn met diffusor, sluiter van om en bij de 1/25 en Fwaarden varieerden.
    Ik heb wel nooit op de mensen geflits, steeds proberen bouncen...

    Welke dingen doe ik fout ? Of kunnen beter ? Iemand tips ?

  • #2
    Re: Recepties en dergelijke...

    Waarom flits je hier op het 2de gordijn?
    Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
    http://www.stevevandegaer.be

    Comment


    • #3
      Re: Recepties en dergelijke...

      Om het sfeerlicht erbij te hebben ? En niet te fletse foto's te hebben ?

      Comment


      • #4
        Re: Recepties en dergelijke...

        Oorspronkelijk geplaatst door Bekylicious Bekijk bericht
        Om het sfeerlicht erbij te hebben ? En niet te fletse foto's te hebben ?
        Ik flits in discotheken op eerste gordijn recht op de persoon en krijg nog perfect sfeerlicht binnen en mijn foto's zijn niet flets hoor.
        Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
        http://www.stevevandegaer.be

        Comment


        • #5
          Re: Recepties en dergelijke...

          Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
          Ik flits in discotheken op eerste gordijn recht op de persoon en krijg nog perfect sfeerlicht binnen en mijn foto's zijn niet flets hoor.
          En je hebt het voordeel dat je de aktie vastlegt, die vast wil leggen.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Recepties en dergelijke...

            Op recepties nooit gaan experimenteren met het licht.
            Gewoon op automaat; omnibounce op de flitser, 45% omhoog richten en er kan niks misgaan. Je houdt nog genoeg van het aanwezige licht over voor de sfeer en je flitst niks "plat".

            Groeten, Bert
            Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
            www.bertofotografie.be

            Comment


            • #7
              Re: Recepties en dergelijke...

              Nja, ik had wat zitten rondlezen op het forum en daar vond ik terug dat dit leuke effecten gaf. En aangezien ik nog in experimentele fase ben wat betreft binnen-fotografie.
              Heb jij enige tips anders hoe ik het beter aanpak ?
              Rechstreeks op het persoon flitsen en u flits verlagen in kracht ofzo of bouncen zonder diffusor ?
              Lage sluiter of hoge sluiter... Veel contrast of weinig contrast...
              Nu oefen ik zelf maar dat neemt toch veel tijd in beslag he, wat tips zijn welkom

              Comment


              • #8
                Re: Recepties en dergelijke...

                Oorspronkelijk geplaatst door berto Bekijk bericht
                Op recepties nooit gaan experimenteren met het licht.
                Gewoon op automaat; omnibounce op de flitser, 45% omhoog richten en er kan niks misgaan. Je houdt nog genoeg van het aanwezige licht over voor de sfeer en je flitst niks "plat".

                Groeten, Bert
                Op automaat ? Volautomatisch(groen blokje) of Av functie ?

                Comment


                • #9
                  Re: Recepties en dergelijke...

                  Oorspronkelijk geplaatst door Bekylicious Bekijk bericht
                  Op automaat ? Volautomatisch(groen blokje) of Av functie ?
                  Sorry, dat was "te kort door de bocht"
                  Ik bedoel, Camera op diafragma voorkeur; diafragma niet te klein nemen anders ga je problemen krijgen met het bereik van de flitser.
                  Flitser op TTL Automaat en dan, als je dat wil, een beetje over of onder belichten.
                  Als je dat via de camera doet dan krijg je alles over of onderbelicht. Doe je dat met de instellingen op de flitser dan wordt alleen het geflitste onderwerp wat over of onderbelicht. (ik ben voor een 1/2 stopke onderbelichting vanwege het iets natuurlijker resultaat maar dat licht vaak aan de soort camera en flitser)

                  Groeten, Bert
                  Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
                  www.bertofotografie.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Recepties en dergelijke...

                    Oorspronkelijk geplaatst door berto Bekijk bericht
                    Sorry, dat was "te kort door de bocht"
                    Ik bedoel, Camera op diafragma voorkeur; diafragma niet te klein nemen anders ga je problemen krijgen met het bereik van de flitser.
                    Flitser op TTL Automaat en dan, als je dat wil, een beetje over of onder belichten.
                    Als je dat via de camera doet dan krijg je alles over of onderbelicht. Doe je dat met de instellingen op de flitser dan wordt alleen het geflitste onderwerp wat over of onderbelicht. (ik ben voor een 1/2 stopke onderbelichting vanwege het iets natuurlijker resultaat maar dat licht vaak aan de soort camera en flitser)

                    Groeten, Bert
                    Bert,

                    Dank voor je uitleg, naar wat gedraai aan het wieltje van mijn 580 EX II ben ik eruit hoe je die onder of over belicht. Het zal inderdaad op een stand moet gebeuren want ik kan me moeilijk indenken dat je op volautomatisch constant op dezelfde instelling kan staan trekken. Een witte muur als achtergrond kan gans je stand in twijfel trekken. Het enige waar ik nu nog mee zit is dat overtollige ruis. Kan dit echt aan het feit liggen dat ik op 640 iso heb getrokken ? Het is zelfs eerder in rode vlakken dan in het zwarte, want deze zijn mooi egaal zwart. Heb jij toevallig een id ?
                    Wordt mijn camera (40D) misschien te licht ?

                    Frederick

                    Comment


                    • #11
                      Re: Recepties en dergelijke...

                      Oorspronkelijk geplaatst door Bekylicious Bekijk bericht
                      Bert,

                      Dank voor je uitleg, naar wat gedraai aan het wieltje van mijn 580 EX II ben ik eruit hoe je die onder of over belicht. Het zal inderdaad op een stand moet gebeuren want ik kan me moeilijk indenken dat je op volautomatisch constant op dezelfde instelling kan staan trekken. Een witte muur als achtergrond kan gans je stand in twijfel trekken. Het enige waar ik nu nog mee zit is dat overtollige ruis. Kan dit echt aan het feit liggen dat ik op 640 iso heb getrokken ? Het is zelfs eerder in rode vlakken dan in het zwarte, want deze zijn mooi egaal zwart. Heb jij toevallig een id ?
                      Wordt mijn camera (40D) misschien te licht ?

                      Frederick
                      Daar moet je niet aan twijfelen (was ik vergeten) de 640 iso is de boosdoener.

                      Groete, Bert
                      Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
                      www.bertofotografie.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Recepties en dergelijke...

                        Oorspronkelijk geplaatst door berto Bekijk bericht
                        Daar moet je niet aan twijfelen (was ik vergeten) de 640 iso is de boosdoener.

                        Groete, Bert
                        Ah mooi zo bedankt voor de interessante uitleg, ik kan weer volop gaan oefenen.
                        Is mijn 40D dan niet geschikt voor binnen-fotografie ?
                        Groeten,
                        Frederick

                        Comment


                        • #13
                          Re: Recepties en dergelijke...

                          Oorspronkelijk geplaatst door Bekylicious Bekijk bericht
                          Ah mooi zo bedankt voor de interessante uitleg, ik kan weer volop gaan oefenen.
                          Is mijn 40D dan niet geschikt voor binnen-fotografie ?
                          Groeten,
                          Frederick

                          Natuurlijk wel. Maar als je je camera op volledig automatisch zet (groene ikoontje) dan gaat hij ook de iso aanpassen als ie dat nodig vindt (dus waarschijnlijk omhoog zetten) en dat moet je voorkomen door je camera op AV (diafragma voorkeuze) te zetten en de iso manueel in te stellen op 100 of 200.

                          Groeten, Bert
                          Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
                          www.bertofotografie.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Recepties en dergelijke...

                            Oorspronkelijk geplaatst door berto Bekijk bericht
                            Natuurlijk wel. Maar als je je camera op volledig automatisch zet (groene ikoontje) dan gaat hij ook de iso aanpassen als ie dat nodig vindt (dus waarschijnlijk omhoog zetten) en dat moet je voorkomen door je camera op AV (diafragma voorkeuze) te zetten en de iso manueel in te stellen op 100 of 200.

                            Groeten, Bert
                            Bedankt Bert voor de nuttige uitleg !Frederick

                            Comment


                            • #15
                              Re: Recepties en dergelijke...

                              Toch de iso zo hoog mogleijk om zo veel mogelijk omgevings licht mee te nemen. Ik zet mijn camera meestal op M, als de belichting konstant is, en met iets onderbelichten en dan de flits op -1 á -2 EV, gewoon even uittesten.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X