Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ervaring met Smartbe? (België)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ervaring met Smartbe? (België)

    Iemand ervaring of informatie uit de omgeving rond Smartbe?

    Vereniging (vzw) die werkt als tussenpersoon bij tijdelijk opdrachten bij (artistieke) tijdelijke projecten. Jij maakt factuur/bestelbon op, opdrachtgever/de klant betaalt aan de vzw en jij krijgt je loon uitgestort als loontrekkende, met Smartbe als jouw werkgever. Onkosten zijn in te brengen, waardoor je vaak 3/4 overhoud van het brutobedrag. BTW recup mogelijk en je kan je eigen materiaal afschrijven door het te "huren aan jezelf" (perfect legaal).

    Kost= 6.5% per factuur/uitbaling en jaarlijks 25 euro.

    Voordelen tov zelfstandige in bijberoep:
    veel minder administratie, minder limieten, geen trimestriële bijdragen van 600 euro en meer, geen sociale bijdragen bij géén werk (bij zelfst. in bijberoep blijft het 60 euro per trimester, ook zónder inkomsten)

    Ik zoek nog grote nadelen, dingen die ik niet hoor op infosessies en workshops
    Want dit is voor mijn situatie redelijk ideaal.



    Het is geen louche zaakje, er zijn 33.000 leden met kantoren in Gent, Antwerpen en Brussel.

  • #2
    Re: ervaring met Smartbe? (België)

    Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
    Iemand ervaring of informatie uit de omgeving rond Smartbe?

    Vereniging (vzw) die werkt als tussenpersoon bij tijdelijk opdrachten bij (artistieke) tijdelijke projecten. Jij maakt factuur/bestelbon op, opdrachtgever/de klant betaalt aan de vzw en jij krijgt je loon uitgestort als loontrekkende, met Smartbe als jouw werkgever. Onkosten zijn in te brengen, waardoor je vaak 3/4 overhoud van het brutobedrag. BTW recup mogelijk en je kan je eigen materiaal afschrijven door het te "huren aan jezelf" (perfect legaal).

    Kost= 6.5% per factuur/uitbaling en jaarlijks 25 euro.

    Voordelen tov zelfstandige in bijberoep:
    veel minder administratie, minder limieten, geen trimestriële bijdragen van 600 euro en meer, geen sociale bijdragen bij géén werk (bij zelfst. in bijberoep blijft het 60 euro per trimester, ook zónder inkomsten)

    Ik zoek nog grote nadelen, dingen die ik niet hoor op infosessies en workshops
    Want dit is voor mijn situatie redelijk ideaal.



    Het is geen louche zaakje, er zijn 33.000 leden met kantoren in Gent, Antwerpen en Brussel.
    Wat voor administratie heb je bij zelfstandige in bijberoep? Eén keer per jaar BTW aangifte, en je belastingen invullen. Dit is al wat ik doe. Ik betaal ook helemaal geen sociale bijdragen, zelfs geen 60€. De eerste 3 jaar betaal je die, maar die krijg je terug MET intrest. Je kan zelfs aanvragen om die helemaal niet te betalen en daar maken ze geen probleem van. Ik zie echt geen voordelen aan dit systeem, ik spaar alvast die 25€/jaar uit.
    Welke limieten heb je trouwens bij zelfstandige in bijberoep?
    Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
    http://www.stevevandegaer.be

    Comment


    • #3
      Re: ervaring met Smartbe? (België)

      Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
      Wat voor administratie heb je bij zelfstandige in bijberoep? Eén keer per jaar BTW aangifte, en je belastingen invullen. Dit is al wat ik doe. Ik betaal ook helemaal geen sociale bijdragen, zelfs geen 60€. De eerste 3 jaar betaal je die, maar die krijg je terug MET intrest. Je kan zelfs aanvragen om die helemaal niet te betalen en daar maken ze geen probleem van. Ik zie echt geen voordelen aan dit systeem, ik spaar alvast die 25€/jaar uit.
      Welke limieten heb je trouwens bij zelfstandige in bijberoep?

      huh???? hoe doe je dat?

      Comment


      • #4
        Re: ervaring met Smartbe? (België)

        Even langs gaan bij een sociaal verzekeringskantoor zoals www.acerta.be
        Daar is een ondernemingsloket etc. Beste is om telefonisch een afspraak te maken.

        Comment


        • #5
          Re: ervaring met Smartbe? (België)

          Mijn collega is al een tijdje zelfstandige in bijberoep en voor hem is het ook nieuw (zit in IT, niet in de fotografie)...

          Comment


          • #6
            Re: ervaring met Smartbe? (België)

            Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
            huh???? hoe doe je dat?
            Hoe doe ik wat? Kan je uw vraag iets duidelijker stellen dan wil ik graag antwoorden.
            Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
            http://www.stevevandegaer.be

            Comment


            • #7
              Re: ervaring met Smartbe? (België)

              Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
              Hoe doe ik wat? Kan je uw vraag iets duidelijker stellen dan wil ik graag antwoorden.
              dit deel:

              Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
              Ik betaal ook helemaal geen sociale bijdragen, zelfs geen 60€. De eerste 3 jaar betaal je die, maar die krijg je terug MET intrest. Je kan zelfs aanvragen om die helemaal niet te betalen en daar maken ze geen probleem van.
              Ik heb nog nergens iets gelezen waarin staat dat zelfstandigen in bijberoep niets moeten betalen, wel als je netto onder €1308 ligt.

              Zelfstandige worden? Acerta helpt bij het aanvragen van je ondernemingsnummer, je BTW-nummer, en de aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds voor je sociale bijdragen.

              Comment


              • #8
                Re: ervaring met Smartbe? (België)

                Wil je het fijne weten over allerlei topics voor zelfstandigen? We delen graag onze expertise met je.


                Hier de tabel van de bijdragen die je moet betalen, je kan zien dat als je in bijberoep onder de grens blijft je geen sociale bijdrage moet betalen. Je moet dus inderdaad onder de 1308 euro blijven. Maar de truk is veel onkosten maken. Je kan echt enorm veel dingen inbrengen. Als je nog thuis woont kan je zelfs een kamer huren van je ouders om je beroep in uit te oefenen en zij moeten daar geen extra belastingen op betalen.
                Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                http://www.stevevandegaer.be

                Comment


                • #9
                  Re: ervaring met Smartbe? (België)

                  oké dat verklaart het, die collega van me doet zijn bijberoep redelijk intensief en zit daar over :-).

                  Comment


                  • #10
                    Re: ervaring met Smartbe? (België)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                    Je moet dus inderdaad onder de 1308 euro blijven.
                    Dat is natuurlijk geen klein detail. Niet iedereen kan onder de 1308 euro blijven.
                    Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                    Maar de truk is veel onkosten maken. Je kan echt enorm veel dingen inbrengen. Als je nog thuis woont kan je zelfs een kamer huren van je ouders om je beroep in uit te oefenen en zij moeten daar geen extra belastingen op betalen.
                    Ik had juist gelezen/gehoord dat je als zelfstandige in bijberoep een pak minder kan inbrengen dan een volledige zelfstandige, dat het allemaal iets strenger is. Hoe het in de praktijk is, das nog iets anders.

                    Maar als je echt wel meer werkt per jaar dan voor die 1308 euro netto & je kan je btw recupereren en je materiaal afschrijven.
                    En omdat je op papier werkt als loontrekkende bouw je je eigen sociale vangnet op en heeft het impact op je pensioen etc... Er is ook geen nood aan hoofdberoep. Handig voor mensen die net afgestudeerd zijn.

                    Comment


                    • #11
                      Re: ervaring met Smartbe? (België)

                      Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                      Dat is natuurlijk geen klein detail. Niet iedereen kan onder de 1308 euro blijven.
                      Ik had juist gelezen/gehoord dat je als zelfstandige in bijberoep een pak minder kan inbrengen dan een volledige zelfstandige, dat het allemaal iets strenger is. Hoe het in de praktijk is, das nog iets anders.

                      Maar als je echt wel meer werkt per jaar dan voor die 1308 euro netto & je kan je btw recupereren en je materiaal afschrijven.
                      En omdat je op papier werkt als loontrekkende bouw je je eigen sociale vangnet op en heeft het impact op je pensioen etc... Er is ook geen nood aan hoofdberoep. Handig voor mensen die net afgestudeerd zijn.
                      Gewoon genoeg kosten maken en je blijft daar onder.
                      Dat is echt niet zo moeilijk. En strenger zijn ze helemaal niet, ik draai al 4 jaar verlies en heb nog geen enkel opmerking gehad. Dat is juist het grote voordeel aan zelfstandige in bijberoep. Je kan verlies draaien wat er op neerkomt dat je eigenlijk minder verdient in je hoofdberoep en dus minder belastingen moet betalen.
                      Werken in bijberoep of een bijverdienste in het wit hebben moet nooit een sociaal vangnet zijn. Er is bij zelfstandige in bijberoep trouwens ook geen nood aan een hoofdberoep. Ik ben pas 8 maand gaan stempelen en ben perfect in bijberoep zelfstandige kunnen blijven.
                      Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                      http://www.stevevandegaer.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: ervaring met Smartbe? (België)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                        Gewoon genoeg kosten maken en je blijft daar onder
                        Ik ga nu niet terug bij mijn ouders gaan wonen en een kamer van hen huren. Of plots meer lenzen gaan kopen. Ik ben voldoende uitgerust.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                        Er is bij zelfstandige in bijberoep trouwens ook geen nood aan een hoofdberoep. Ik ben pas 8 maand gaan stempelen en ben perfect in bijberoep zelfstandige kunnen blijven.
                        Toch wel. Je kan bijvoorbeeld niet afstuderen, geen hoofdberoep (of vervanginkomen) hebben en beginnen als fotograaf in bijberoep. Je moet eerst een aantal maanden al ononderbroken gewerkt hebben in hoofdberoep of al paar maanden van uitkering leven. En dan mag je tijdens het stempelen ook alleen na 18u je bijberoep uitoefenen. Overdag ben je geacht te zoeken naar werk.

                        Smartbe is daardoor de ideale overgangsfase. Zero risico.
                        Alles staat online, bestelbonnen maken en opsturen. Facturen regelen zij. Verzekering regelen zij, tot opdrachten in het buitenland. Ze garanderen uitbetaling. Eventuele controle hebben zij, jij niet. Bij ziekte of ongeval komen ze tussenbeide.

                        Nu moet ik gewoon courante daghuurprijzen van mijn materiaal opzoeken en die kan ik dan aan 70% van die prijs (per dag) als onkost/afschrijving inbrengen. Op die manier heb je bijna telkens 3/4 in je handen van je brutobedrag bij een opdracht.

                        Daar ben ik op dit moment tevreden mee.

                        Comment


                        • #13
                          Re: ervaring met Smartbe? (België)

                          Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                          Ik ga nu niet terug bij mijn ouders gaan wonen en een kamer van hen huren. Of plots meer lenzen gaan kopen. Ik ben voldoende uitgerust.

                          Toch wel. Je kan bijvoorbeeld niet afstuderen, geen hoofdberoep (of vervanginkomen) hebben en beginnen als fotograaf in bijberoep. Je moet eerst een aantal maanden al ononderbroken gewerkt hebben in hoofdberoep of al paar maanden van uitkering leven. En dan mag je tijdens het stempelen ook alleen na 18u je bijberoep uitoefenen. Overdag ben je geacht te zoeken naar werk.

                          Smartbe is daardoor de ideale overgangsfase. Zero risico.
                          Alles staat online, bestelbonnen maken en opsturen. Facturen regelen zij. Verzekering regelen zij, tot opdrachten in het buitenland. Ze garanderen uitbetaling. Eventuele controle hebben zij, jij niet.

                          Nu moet ik gewoon courante daghuurprijzen van mijn materiaal opzoeken en die kan ik dan aan 70% van die prijs (per dag) als onkost/afschrijving inbrengen. Op die manier heb je bijna telkens 3/4 in je handen van je brutobedrag bij een opdracht.

                          Daar ben ik op dit moment tevreden mee.
                          Als je zelf een huis hebt, kan je electriciteit, verwarming, zelfs eten en drinken inbrengen. Ik zie dat je reklame wil maken voor deze site. Maar dan moet je wel eerlijk zijn ook. Je kan dan zelfs een deel van je woning inbrengen als onkosten of verhuren aan jezelf. Ik zei dat van thuis wonen enkel voor Jeroen omdat ik denk dat hij nog thuis woont. Dus je kan veel meer onkosten inbrengen dan dat je bij hen kan inbrengen. Denk niet dat zij uw cola die je drinkt terwijl je uw foto's bewerkt gaan vergoeden. Als je wil kan je zelfs je wagen inbrengen.

                          Ok er zijn een paar kleine voorwaarden, maar dat maakt het enkel handig voor een heel kleine groep mensen. Bij de rest zie ik er echt het nut niet van in. Misschien moet je eens gaan praten met een goede boekhouder. Want je krijgt bij hen 3/4? Maar daar betaal je wel nog eens belastingen op tenzij ze werken met een dagvergoeding die een vzw mag uitkeren die is netto. Maar als het zo werkt is het niet legaal wat ze doen.
                          Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                          http://www.stevevandegaer.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: ervaring met Smartbe? (België)

                            Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                            Als je zelf een huis hebt, kan je electriciteit, verwarming, zelfs eten en drinken inbrengen. Ik zie dat je reklame wil maken voor deze site.
                            Ik zie dat jij reclame wil maken voor zelfstandig in bijberoep Op wat slaat dat nu weer.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                            Ok er zijn een paar kleine voorwaarden, maar dat maakt het enkel handig voor een heel kleine groep mensen.
                            33.000 mensen is inderdaad een heel kleine groep.
                            Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                            Bij de rest zie ik er echt het nut niet van in. Misschien moet je eens gaan praten met een goede boekhouder. Want je krijgt bij hen 3/4? Maar daar betaal je wel nog eens belastingen op tenzij ze werken met een dagvergoeding die een vzw mag uitkeren die is netto. Maar als het zo werkt is het niet legaal wat ze doen.
                            Het is compleet legaal. Bijvoorbeeld Als ik 200 euro vraag voor een opdracht, gaat er 6,5% naar de vzw, heb ik nog 187 euro over. Dat wordt opgesplitst in 116 euro (wettelijk minimum, kan ik dus hoger kiezen) en 71 euro in een mogelijk onkostennota - of geld dat in mijn activiteit blijft (cumulatief uiteraard). Van de 116 euro gaat uiteraard ongeveer de helft eraf aan belastingen en sociale bijdragen, kom je aan 60 euro netto "loon". Plus de 71 euro die ik kan besteden aan onkosten of afschrijvingen of kan gebruiken om te investeren in materiaal (minus BTW).


                            Iets dat je niet kent moet je niet direct helemaal afschrijven (pun not intended), is ook niet echt een antwoord op mijn hoofdvraag.

                            Comment


                            • #15
                              Re: ervaring met Smartbe? (België)

                              Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                              Gewoon genoeg kosten maken en je blijft daar onder.
                              Dat is echt niet zo moeilijk. En strenger zijn ze helemaal niet, ik draai al 4 jaar verlies en heb nog geen enkel opmerking gehad. Dat is juist het grote voordeel aan zelfstandige in bijberoep. Je kan verlies draaien wat er op neerkomt dat je eigenlijk minder verdient in je hoofdberoep en dus minder belastingen moet betalen.
                              Werken in bijberoep of een bijverdienste in het wit hebben moet nooit een sociaal vangnet zijn. Er is bij zelfstandige in bijberoep trouwens ook geen nood aan een hoofdberoep. Ik ben pas 8 maand gaan stempelen en ben perfect in bijberoep zelfstandige kunnen blijven.
                              dat is ook maar omdat je zogezegd verlies maakt dat je nog kan stempelen.
                              van zodra je in bijberoep een fatsoenlijke omzet draait zal je niet veel stempelgeld meer krijgen
                              Canon 5D mkII,30D,500D EF 100mm F 2.8 Macro USM, Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS USM II

                              Comment

                              Working...
                              X