Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergelijking afdrukken Pixum en Aldi fotoservice

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vergelijking afdrukken Pixum en Aldi fotoservice

    Vorige week heb ik bij Aldi fotoservice een aantal afdrukken op 30x40/45 (er zaten aan paar foto's bij met een andere beeldverhouding) besteld.

    De kleurenfoto's zien er vrij goed uit, maar ik heb er een zwarte rand rond gezet in Photoshop, en die is niet echt zwart.

    Bij de zwart-wit foto's valt dat nog meer op, de zwarte delen in de foto zijn niet zwart, de contrasten zijn daardoor duidelijk minder goed.
    Maar het grootste probleem is de blauw-groenige zweem op de zwart-wit foto's.

    Als ik de Aldi-afdrukken naast die van Pixum leg, dan zie ik dat de zwarte rand bij Pixum duidelijk veel donkerder is. Het zwart op de Aldi-afdrukken is duidelijk niet echt zwart, dat verklaart ook het probleem bij de zwart-wit foto's.

    Ik laat de foto's gewoonlijk op deze manier afdrukken zodat ze in een 30x40cm kader passen voor de fotoclub:

    Daardoor zie ik dus heel duidelijk het verschil tussen het zwart van Pixum en dat van de Aldi-afdrukcentrale.
    De scherpte lijkt ook iets minder bij de Aldi-afdrukken.

    Voor mij dus geen Aldi-afdrukken meer, ik blijf wel bij Pixum...

    Update 1:
    Ik heb ondertussen al bij de Aldi fotoservice gereclameerd over de kwaliteit van die afdrukken, ik ben benieuwd wat het antwoord zal zijn.
    Vanavond had ik de afdrukken ook meegenomen naar de fotoclub, en ik ben er zeker van dat niemand van onze club foto's zal bestellen bij Aldi fotoservice.
    In de fotoclub heb ik de fotos met beter licht kunnen bekijken, en zelfs de kleurenfoto's hebben een flinke groenzweem. Ter vergelijking had ik afdrukken van Pixum meegenomen, en het verschil is echt enorm groot...
    De Aldi-afdrukken zijn goed voor de vuilbak, daar kan ik niets anders mee doen.

    Update 2:
    Ik heb al een reactie teruggekregen van Aldi fotoservice, ze willen dat ik een foto doorstuur waarop het probleem te zien is.
    Daarvoor heb ik een foto van Aldi en eentje van Pixum op elkaar gelegd en daarvan een foto gemaakt met de S90.
    Ik dacht dat het moeilijk zou worden om het verschil weer te geven, maar dat viel uiteindelijk nog best mee:
    (de groene komt dus van Aldi...)

    Nu wacht ik dus op een volgende reactie van Aldi.
    Last edited by Black B@ndit; 19 november 2010, 08:18.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

  • #2
    Re: Vergelijking afdrukken Pixum en Aldi fotoservice

    Dat het bij de Aldi geen vette soep zou zijn was eigenlijk beetje te verwachten e.
    Maar wel respect dat je het geprobeerd hebt

    Comment


    • #3
      Re: Vergelijking afdrukken Pixum en Aldi fotoservice

      Update:

      Ze hebben alle foto's opnieuw afgedrukt, en deze keer zien er er wel goed uit.
      Er zit dus geen groenzweem meer over de foto's.

      De klantenservice is in orde, maar waarom ze de eerste keer zo'n groene foto's hebben afgeleverd dat is toch een raadsel...
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Vergelijking afdrukken Pixum en Aldi fotoservice

        Nice work man!!
        Altijd leuk als iemand dergelijke testen doe en deeld met de makkers

        Comment


        • #5
          Re: Vergelijking afdrukken Pixum en Aldi fotoservice

          Van waar die groenzweem technisch komt weet ik niet want ik druk zelf nooit af. Maar aangezien 90% van de klanten van de aldi-service dit nooit zal merken, is het voor Aldi ook geen probleem. Mensen zoals jij die wel kritisch genoeg zijn, vormen nu eenmaal niet hun doelmarkt. Zij mikken op de mensen voor wie prijs telt en niet de kwaliteit... Dat geldt trouwens voor steeds meer en meer onlineservices, maar dat is een ander verhaal.

          Roeland
          www.135mm.be
          @135mm_leuven
          info@135mm.be

          Comment


          • #6
            Re: Vergelijking afdrukken Pixum en Aldi fotoservice

            Deze groenzweem ziet iedereen heel duidelijk, ook de klanten die alleen maar naar de prijs kijken.
            Ik vraag mij af wat er mis is gegaan bij de afdrukcentrale, want ze kunnen wel degelijk de juiste kleuren afleveren als ze dat willen, de "tweede druk" was wel goed.
            Het kost hun toch meer om dezelfde foto's twee keer af te drukken en te verzenden, dan kunnen ze het beter meteen van de eerste keer zo perfect mogelijk doen.

            Het kan niet de bedoeling zijn om aan iedereen een slechte kwaliteit te leveren omdat de afdrukken goedkoop zijn, ze gebruiken trouwens net hetzelfde papier als bij Pixum.
            Er zal wel iets mis gegaan zijn met de instellingen van hun machine, en hebben ze dat nu wel juist afgeregeld (ze blijven ze nu dus best van die instellingen af).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Vergelijking afdrukken Pixum en Aldi fotoservice

              Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
              Dat het bij de Aldi geen vette soep zou zijn was eigenlijk beetje te verwachten e.
              Maar wel respect dat je het geprobeerd hebt
              Dat het nu perse slecht moet zijn omdat het van Aldi is is volgens mij te kort door de bocht. De Aldi-fotoservice is dezelfde als deze van Kruidvat, Delhaize, Fotoalbum.be, enz..., namelijk Cewe Color.
              Ook bij fotoservices die over het algemeen goed scoren komen wel eens slechte resultaten voor.
              Voor een rangschikking op basis van tevredenheid van gebruikers kunt u op www.digitale-foto.be/fotoprints.php terecht.
              Online afdrukcentrales voor digitale foto's: de prijzen vergeleken - http://www.digitale-foto.be - Fotoboeken

              Comment

              Working...
              X