Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

over vogel-en wildfotografie, schuilhutten, enzo...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • over vogel-en wildfotografie, schuilhutten, enzo...

    Ik heb me een tijdje terug een canon 100-400 lens gekocht en zou me nu wat meer willen gaan toeleggen op vogel-en wildfotografie.
    Ik zie hier op het forum de meest ongelofelijke foto's van ijsvogels, roofvogels, etc... Ik hoop ook dat ik ooit zo'n prachtige foto's zal kunnen maken! Maar in de eerste plaats zal ik die beestjes moeten vinden, anders kan ik ze ook niet fotograferen...

    Wat ik me nu afvraag... Zitten al deze fotografen wekelijks uren in een schuilhut te wachten tot dat ene vogeltje toevallig voor je lens komt zitten? Of hebben ze gewoon geluk dat deze prachtige vogels in hun tuin komen poseren?

    Is het gewoon een kwestie van de juiste natuurgebieden op te zoeken en te leren kennen... Moet je gewoon heel veel geluk hebben om dergelijke vogels te kunnen waarnemen?

    Nu, er zijn ook prachtige foto's van de meer gewone tuinvogels als mussen, roodborstjes enz... Dat is al een mooi begin en al moeilijk genoeg voor een amateur als ik.
    Zijn er mensen die tips hebben om meer (of meerdere soorten) vogels te lokken in je tuin of ideeën om ze beter in beeld te kunnen krijgen... Zo heb ik bv al een gat in mijn tuinhuis gemaakt waar m'n lens net door past. Nu is mijn tuinhuis dus een schuilhut! Maar zoveel vogels zitten er helaas niet in m'n tuin... En om telkens een uur te moeten wachten tot er een verdwaalde mus langskomt... Al besef ik wel dat je voor dit soort fotografie veel geduld moet hebben.

    Veel vragen dus, hopelijk krijg ik hier ook veel tips en ideeën... Ideaal zou zijn om eens te kunnen meegaan met iemand die veel ervaring heeft met natuurfotografie, al kan ik natuurlijk moeilijk mezelf uitnodigen...!

    Misschien nog even vertellen dat ikzelf ne Limburger ben, meer bepaald uit Dilsen-Stokkem.

    Laat de tips maar komen!
    Alvast bedankt!
    Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

  • #2
    Re: over vogel-en wildfotografie, schuilhutten, enzo...

    Hallo,

    Hier alvast enkele links naar artikels die je zeker eens moet lezen.






    Veel leesplezier!

    Comment


    • #3
      Re: over vogel-en wildfotografie, schuilhutten, enzo...

      Oorspronkelijk geplaatst door SaRGE Bekijk bericht
      Heel interessant, de cursus natuurfotografie had ik al eens ontdekt!
      Bedankt.
      Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

      Comment


      • #4
        Re: over vogel-en wildfotografie, schuilhutten, enzo...

        Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
        ................

        Wat ik me nu afvraag... Zitten al deze fotografen wekelijks uren in een schuilhut te wachten tot dat ene vogeltje toevallig voor je lens komt zitten? Of hebben ze gewoon geluk dat deze prachtige vogels in hun tuin komen poseren?

        Is het gewoon een kwestie van de juiste natuurgebieden op te zoeken en te leren kennen... Moet je gewoon heel veel geluk hebben om dergelijke vogels te kunnen waarnemen?
        ja..
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: over vogel-en wildfotografie, schuilhutten, enzo...

          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          ja..
          grt,bouk.
          Haast, haast, haast...
          http://www.myricreaties.be

          Comment


          • #6
            Re: over vogel-en wildfotografie, schuilhutten, enzo...

            Aan je lens gaat het zeker niet liggen ; ik heb al enkele jaren dezelfde en op 2 of 3 foto's na zijn alle foto's van vogels en wildlife op mijn site met deze lens genomen.

            Er komt inderdaad echter wel wat meer bij kijken..
            In je eigen tuin kan je heel goed starten maar de kunst is om de vogels dicht bij jou te krijgen ipv omgekeerd.
            Schuilhutjes ( voor vele soorten is een camo-net al voldoende ) zijn een enorm hulpmiddel, vooral als je maar 400 mm ter beschikking hebt.

            Nu de winter er aan komt, is het ideaal om te starten met een voederplaatsje en als je dit regelmatig ( lees dagelijks) onderhoudt, zal je verrast zijn van het aantal soorten dat er langs komt.

            Bij mij is het nemen van de foto dikwijls de laaste stap na heel wat werk vooraf, zeker met de moeilijkere soorten.
            Ik amusser me trouwens zeker zo goed met de voorbereidingen als met het nemen van de foto zelf...

            Veel succes gewenst!

            Mvg Theo
            Mijn website: http://www.vlassen.be/

            Comment


            • #7
              Re: over vogel-en wildfotografie, schuilhutten, enzo...

              Oorspronkelijk geplaatst door terrano Bekijk bericht
              Aan je lens gaat het zeker niet liggen ; ik heb al enkele jaren dezelfde en op 2 of 3 foto's na zijn alle foto's van vogels en wildlife op mijn site met deze lens genomen.

              Er komt inderdaad echter wel wat meer bij kijken..
              In je eigen tuin kan je heel goed starten maar de kunst is om de vogels dicht bij jou te krijgen ipv omgekeerd.
              Schuilhutjes ( voor vele soorten is een camo-net al voldoende ) zijn een enorm hulpmiddel, vooral als je maar 400 mm ter beschikking hebt.

              Nu de winter er aan komt, is het ideaal om te starten met een voederplaatsje en als je dit regelmatig ( lees dagelijks) onderhoudt, zal je verrast zijn van het aantal soorten dat er langs komt.

              Bij mij is het nemen van de foto dikwijls de laaste stap na heel wat werk vooraf, zeker met de moeilijkere soorten.
              Ik amusser me trouwens zeker zo goed met de voorbereidingen als met het nemen van de foto zelf...

              Veel succes gewenst!

              Mvg Theo
              Effe naar je site gesurft Prachtige foto's

              Comment


              • #8
                Re: over vogel-en wildfotografie, schuilhutten, enzo...

                Bedankt Theo, als ik uw website bekijk (die trouwens al bij m'n favorieten stond!) zie ik het weer helemaal zitten.

                Ik hoop dat het snel wat kouder en mooier weer wordt, dan zijn de omstandigheden beter denk ik. Vandaag nog wat in m'n tuinhuis (lees schuilhut) gezeten, maar met dit grijze weer is het volgens mij toch wel moeilijk, of ligt het aan mij?

                Met een open diafragma, en de iso op 400 (wat voor m'n 400D toch wel de max is vrees is), kreeg ik een sluitertijd van 1/30 sec... Met deze instellingen is het weliswaar hopeloos om een goede foto te maken van een klein nerveus vogeltje als een koolmees of een mus...

                Voorlopig heb ik alleen nog maar vetbollen voor de vogeltjes, ik ga ook eens wat andere dingen ophangen, en hopelijk komen er dan meer soorten voor de lens zitten... Enkele jaren geleden kreeg ik dagelijks bezoek van een prachtige specht, maar toen had ik helaas nog geen camera.

                Ik moet nog veel leren, dat is zeker! Maar we gaan ervoor!!!
                Last edited by fenix; 8 december 2010, 05:55.
                Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

                Comment


                • #9
                  Re: over vogel-en wildfotografie, schuilhutten, enzo...

                  Danny Laps zet ook dikwijls een interessante link op zijn website:
                  http://www.dannylaps.net/info/info/info_schuilhut.html

                  Voor de rest gewoon oefenen en veel lezen over het onderwerp dat je op foto wilt. Zo leer je hun habitat kennen, weet je waar ze zich mee bezig houden, waar je ze eventueel kan vinden en dergelijke...
                  Begin met de "makkelijkere soorten (zoals tuinvogels) en later kan je dan de wat moeilijkere soorten op foto proberen krijgen.
                  [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

                  Comment


                  • #10
                    Re: over vogel-en wildfotografie, schuilhutten, enzo...

                    Oorspronkelijk geplaatst door terrano Bekijk bericht
                    Aan je lens gaat het zeker niet liggen ; ik heb al enkele jaren dezelfde en op 2 of 3 foto's na zijn alle foto's van vogels en wildlife op mijn site met deze lens genomen.

                    Er komt inderdaad echter wel wat meer bij kijken..
                    In je eigen tuin kan je heel goed starten maar de kunst is om de vogels dicht bij jou te krijgen ipv omgekeerd.
                    Schuilhutjes ( voor vele soorten is een camo-net al voldoende ) zijn een enorm hulpmiddel, vooral als je maar 400 mm ter beschikking hebt.

                    Nu de winter er aan komt, is het ideaal om te starten met een voederplaatsje en als je dit regelmatig ( lees dagelijks) onderhoudt, zal je verrast zijn van het aantal soorten dat er langs komt.

                    Bij mij is het nemen van de foto dikwijls de laaste stap na heel wat werk vooraf, zeker met de moeilijkere soorten.
                    Ik amusser me trouwens zeker zo goed met de voorbereidingen als met het nemen van de foto zelf...

                    Veel succes gewenst!

                    Mvg Theo
                    Oorspronkelijk geplaatst door rikketik Bekijk bericht
                    Effe naar je site gesurft Prachtige foto's
                    ja, ik ook en zelfde mening
                    "Its no use to cry over spilled milk - it's far worse if it's beer!"

                    Comment


                    • #11
                      Re: over vogel-en wildfotografie, schuilhutten, enzo...

                      Nog even een paar vraagjes over vogelkijkhutten die je hier en daar kan vinden...

                      -Worden deze hutten eigenlijk vrij frequent gebruikt, of hoe groot is de kans dat je daar op een keer niet alleen bent? En hoeft dit een probleem te zijn?
                      -Worden de vogels op strategische plaatsen rond zo'n hut gevoerd om ze beter te kunnen fotograferen of niet? Of worden vanuit zo'n hut alleen watervogels gefotografeerd waarvoor dit niet echt van toepassing is...?
                      -Zijn er nog interessante plaatsen in het Limburgse Maasland? Al zal niemand graag z'n favoriete plekjes graag delen met anderen...

                      Zelf ga ik zeer binnenkort eens op onderzoek uit. Als eerste ga ik eens kijken in het natuurgebied 'De Luysen' in Bree... Dat is hier vlakbij en naar 't schijnt is dat een van de toplocaties in België voor wat betreft het waarnemen en fotograferen van vogels... Iemand tips? Welk tijdstip is het best? 's Morgens vroeg?

                      En dan misschien nog een vraag over het fotograferen van wild; reeën, everzwijnen,... etc. Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben op het forum? Ik neem aan dat je hiervoor best zo vroeg mogelijk aanwezig bent in een schuilhut. Moet dit voor zonsopkomst zijn? Die beesten komen te voorschijn als het nog redelijk donker is denk ik... Blijven ze ook nog even rondhangen bij het krieken van de dag? Want in het donker valt er natuurlijk niet veel te fotograferen...
                      Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: over vogel-en wildfotografie, schuilhutten, enzo...

                        Het belangrijkste is dat je een goede locatie (kijkhut) vind. Je moest eens weten hoeveel kilometers ik heb afgewandeld om een goede kijkhut te vinden. Je noemt daar de Luysen in Bree, daar kom ik nu ook vaak, hoewel ze nu de vijver aan het leegpompen zijn voor één of andere reden waardoor het nu wat minder is daar. Voor de kleinere vogeltjes is het niet echt ideaal daar want je zit meestal op een grote afstand ervandaan.
                        Je mag al een 400 of 500mm lens hebben, de kleine vogeltjes moet je toch dichtbij zitten, de grotere vogels (eenden, ganzen) die kan je al op een grotere afstand fotograferen.
                        En geduld... vaak kom ik met geen enkele bruikbare foto thuis, tis wachten op dat ene moment.
                        Licht is ook belangrijk, ik heb een 500mmF8 waardoor ik veel licht nodig heb, dus liefst zonnig weer. Bij slechte lichtomstandigheden zijn de foto's ook slecht en blijf ik thuis.
                        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                        Mijn bird foto's en urbex foto's

                        Comment

                        Working...
                        X