Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaringen met 1.6 TDI van volkswagen,skoda en seat gevraagd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ervaringen met 1.6 TDI van volkswagen,skoda en seat gevraagd

    We staan hier voor de aankoop van een nieuwe wagen en ons oog is ( voorlopig ) gevallen op de Skoda Octavia combi 1.6tdi.
    Nu van de 1.9tdi in normale uitvoering ( 90pk ) en de pompverstuiver versie (100 en 105 pk) weet ik alles van ( jaren zelf mee rond gereden ), maar dus de 1.6 versie is vrij nieuw en je hoort er een beetje van alles over.
    Mijn vraag is dus gewoon wat zijn jullie ervaringen ? Ik zoek dus wel echt de chauffeurs die er mee rijden hé
    Misschien nog eventjes het profiel van de chauffeur en het gebruik meegeven.
    - Rustige chauffeur ( ik noem mijn eigen een koppel (Nm) rijder ) , dus graag wat pit onder de 2000 toeren.
    - Het is de combi versie dus wordt er meer dan regelmatig met 4 of 5 personen ingezeten ( gezin )
    - Af en toe wordt het trekken van een aanhangwagen vereist !
    - Een à twee maal per jaar is er vakantie en wordt da bakske tot de nok volgestouwd .
    - gemiddeld 20.000 à 23.000 km per jaar.

    Voila

    Alvast bedankt
    Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
    http://album.zoom.nl/user/lindberg/

  • #2
    Re: Ervaringen met 1.6 TDI van volkswagen,skoda en seat gevraagd

    Ik zou momenteel wegblijven bij diesels (euro4 en 5)...teveel problemen met dieselpartikelfilter, egr-klep, mengselventielen etc...je doet amper 25.000 km/jaar... ik zou voor de 1.4TSI motor kiezen.

    Comment


    • #3
      Re: Ervaringen met 1.6 TDI van volkswagen,skoda en seat gevraagd

      Oorspronkelijk geplaatst door dubbel Bekijk bericht
      Ik zou momenteel wegblijven bij diesels (euro4 en 5)...teveel problemen met dieselpartikelfilter, egr-klep, mengselventielen etc...je doet amper 25.000 km/jaar... ik zou voor de 1.4TSI motor kiezen.
      En het schijnt dat die partikelfilters niet goedkoop zijn als je ze moet vervangen ??
      Ik hoor prijzen tussen de 1000 en 1500 € klopt dit ??

      Ik ben me die afweging om een 1.4TSI te kopen ook aan het maken.
      Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
      http://album.zoom.nl/user/lindberg/

      Comment


      • #4
        Re: Ervaringen met 1.6 TDI van volkswagen,skoda en seat gevraagd

        Oorspronkelijk geplaatst door erwin Bekijk bericht
        En het schijnt dat die partikelfilters niet goedkoop zijn als je ze moet vervangen ??
        Ik hoor prijzen tussen de 1000 en 1500 € klopt dit ??

        Ik ben me die afweging om een 1.4TSI te kopen ook aan het maken.
        Momenteel zou ik niet twijfelen om een benzine te kopen als ik een eigen auto moest kopen.
        Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
        http://www.stevevandegaer.be

        Comment


        • #5
          Re: Ervaringen met 1.6 TDI van volkswagen,skoda en seat gevraagd

          Inderdaad, de 1.4 TSI zou ook mijn voorkeur hebben.
          Homo Sapiens Pentaxiensis

          Comment


          • #6
            Re: Ervaringen met 1.6 TDI van volkswagen,skoda en seat gevraagd

            Heb vorig weekend met een relatief nieuwe (2010) Skoda Octavia combi 1.6tdi van een collega gereden omdat ik héél veel laadruimte nodig had. Misschien omdat ikzelf gewoon ben om met een zwaardere motor te rijden vond ik dat de wagen toch wat moeite had om met twee personen en volgeladen de Ardense heuvels te nemen. In de gietende regen miste ik ook wel de ESP, waardoor de wagen soms zijstapjes maakte.
            In Maart dit jaar had ik nog met een Skoda Octavia 1.4 TSI (2009) zowat dezelfde tocht gemaakt, maar met zowat 100Kg minder gewicht. (Ook wel veel beter weer). Toch heb ik het gevoel dat die véél beter reed. (Had ook een DSG versnellingsbak)
            Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
            "Casu Consulto - Modo Fac"

            Comment


            • #7
              Re: Ervaringen met 1.6 TDI van volkswagen,skoda en seat gevraagd

              Voor de kilometers die je doet zou ik geen diesel nemen. 1.6 TDI lijkt me ook wat licht voor wat je hem wil gebruiken: 5 personen, aanhangwagen trekken, helemaal volgeladen op vakantie...

              Comment


              • #8
                Re: Ervaringen met 1.6 TDI van volkswagen,skoda en seat gevraagd

                Ik zie geen enkel probleem, en er rijden er zo 3 rond bij ons op de firma.
                De gebruikers zijn er tevreden over.

                Ik kan niet geloven dat je die motor zal kapotrijden binnen de 10 jaar na je aankoop.

                Comment


                • #9
                  Re: Ervaringen met 1.6 TDI van volkswagen,skoda en seat gevraagd

                  Die euro 4 en 5 normen hebben niet gezorgd dat diesels plots meer problemen hebben. Wel op voorwaarde dat je ze JUIST gebruikt. Als je enkel korte ritten doet, mag je gewoon geen diesel meer kopen. Dan krijg je last van je turbo (door aanlaten van roet), last met de roetfilter, omdat die niet geregeneerd wordt (want daar heb je een volledig opgewarmde roetfilter voor nodig)...
                  Als je enkel korte ritten doet moet je dus een benzine nemen. Doe je regelmatig langere ritten, dan zal je met die bovenstaande zaken geen problemen hebben en dan kan 20.000 km./jaar toch voldoende zijn.
                  Dat neemt uiteraard niet weg dat die nieuwe TSI motoren zeker niet slecht zijn.
                  Die 1.6 TDI is wel wat mak in de lage toeren (zeker als je hem vergelijkt met de oude 1.9 pumpdüse versie), maar het valt allemaal wel mee. Maak er wat pit van onder de 2500 tr/min en je bent vertrokken . En het kan ook liggen aan de steeds langere versnellingsbakken waar ze die dingen nu mee uitrusten (mijn testrit was met een Blue technology versie). Voordeel van die 1.6 is wel dat hij stukken stiller is en minder trillingen produceert.
                  De keuze tussen benzine of diesel is met die 20.000 km./jaar inderdaad een twijfelgeval. Persoonlijk heb ik 4 jaar geleden gekozen voor een diesel omdat ik eigenlijk liever met een diesel rijdt (ben ook nogal een koppelrijder).
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ervaringen met 1.6 TDI van volkswagen,skoda en seat gevraagd

                    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    Die euro 4 en 5 normen hebben niet gezorgd dat diesels plots meer problemen hebben. Wel op voorwaarde dat je ze JUIST gebruikt...
                    Ik zou eerder zeggen indien je niet de JUISTE producten gebruikt...dit is een betere benadering van 't probleem. Met de laatste nieuwe diesels tank je niet langer meer zonder zorgen bij de makro, of doe je via dezelfde zaak een potje olie op de motor etc...neen met de laatste nieuwe diesels moet je bewust rijden, tanken en onderhouden...anders garantie problemen na x-aantal kilometers.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ervaringen met 1.6 TDI van volkswagen,skoda en seat gevraagd

                      Oorspronkelijk geplaatst door dubbel Bekijk bericht
                      Ik zou eerder zeggen indien je niet de JUISTE producten gebruikt...dit is een betere benadering van 't probleem. Met de laatste nieuwe diesels tank je niet langer meer zonder zorgen bij de makro, of doe je via dezelfde zaak een potje olie op de motor etc...neen met de laatste nieuwe diesels moet je bewust rijden, tanken en onderhouden...anders garantie problemen na x-aantal kilometers.
                      Dat is 1 van de redenen waarom ik in een 15 jaar oude Peugot 306 XRDT rij.
                      In 2 jaar 50000 km en nog geen enkel probleem/geen stuiver onkosten aan gehad....

                      Comment

                      Working...
                      X