Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje EIZO schermen en matte coating

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje EIZO schermen en matte coating

    Hey,

    Ik heb net de dell u2711 aangeschaft na lang twijfelen. Niks dan goede reviews te lezen op het internet, ips paneel, hoge resolutie dus ben ik er maar voor gegaan. Nu is het best een goed scherm maar hetgene wat me direct opvalt is de nogal vuile look van de anti glare coating. Vooral bij lichte kleuren valt het op. Net alsof er lichte ruis is toegevoegd of alsof men scherm wat vuil is.

    Nu is mijn vraag: hebben alle matte lcd's dit, of is dit enkel bij sommigen? Het is namelijk mijn eerste lcd scherm buiten mijn laptop. Daarvoor altijd met crt gewerkt.

    Hebben EIZO schermen dit bijvoorbeeld ook, of is het wit daar echt perfect wit?
    Heeft er toevallig iemand hier in het leuvense een EIZO scherm dat ik eens kan komen inspecteren? Als EIZO dat niet heeft, dan ga ik dit scherm binnenkort toch vervangen denk ik. Maar heb geen zin om zoveel geld uit te geven om dan te merken dat EIZO eigenlijk net hetzelfde probleem heeft.

    Dat EIZO mss 3% meer kleuren heeft en wat beter contrast ofzo boeit me minder. Het zou vooral zijn om van die fuzzy grainy coating af te zijn...

    thx,

    D.
    http://www.driesrengle.be - /portfolio - /huwelijksfotografie - Alles met een zwaar overpriced digitaal wegwerpkodakske

  • #2
    Re: Vraagje EIZO schermen en matte coating

    Oorspronkelijk geplaatst door Dresse Bekijk bericht
    is het wit daar echt perfect wit?
    heb je hem gecalibreerd?
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje EIZO schermen en matte coating

      Daar heeft het echt vrij weinig mee te maken...
      Het wit is hier gewoon niet perfect wit omdat het lijkt alsof er een ruisfilter over gegooid is.

      Denk aan een imac scherm waar ge zo een anti glare plastiek over plakt. De reflecties zijn weg, maar ge blijft zo wat de korrel zien van die plastiek en alles is wat minder scherp.

      Ik dacht dat dat beter zou zijn bij een echt mat scherm, omdat de coating daar echt op het paneel zit en geen cm erboven, maar het effect is ongeveer hetzelfde. Vind het vrij onaanvaardbaar. Moest ik het niet op de zaak hebben gekocht zou het scherm al teruggevlogen zijn. Jammer genoeg zijn er andere regels voor particulieren en 'zakelijke personen' en nemen ze mijn scherm alleen terug als er iets mis mee is...
      http://www.driesrengle.be - /portfolio - /huwelijksfotografie - Alles met een zwaar overpriced digitaal wegwerpkodakske

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje EIZO schermen en matte coating

        Oorspronkelijk geplaatst door Dresse Bekijk bericht
        Daar heeft het echt vrij weinig mee te maken...
        Het wit is hier gewoon niet perfect wit omdat het lijkt alsof er een ruisfilter over gegooid is.
        ben daar niet zo zeker van... ik werk op twee schermen, ééntje is een NEC multisync EA191m PVA panel, gecalibreerd en een NEC accusync TFT niet gecalibreerd...

        Als ik een wit vlak van mijn gecalibreerd scherm verschuif naar m'n niet gecalibreerd scherm, dan wordt het inderdaad niet meer perfect wit en dan kan ik er inkomen dat jij dat een soort ruisfilter noemt...
        Dus hier maakt de calibratie het verschil!
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Vraagje EIZO schermen en matte coating

          ik zie wel verschil tussen een slecht gekalibreerd scherm of grain dat veroorzaakt wordt door een film dat erop ligt hoor. Een slecht gekalibreerd scherm veroorzaakt geen ruis.

          Dit is trouwens de film die het veroorzaakt: http://www.overclockers.com.au/pix/i...image&id=bvc2s
          Anderen stoorden zich er ook al zo erg aan dat ze het scherm uiteen gehaald hebben en de film er af gehaald hebben. Waardoor het dus een glossy screen wordt. Jammer genoeg met veel risico's...

          Dus, om terug te komen op mijn vraag, heeft er iemand een eizo scherm en kan die iemand mij zeggen of dat bij dat scherm erg opvalt of niet? (elk mat scherm heeft zo'n AG coating, maar blijkbaar is de kwaliteit en het ruisniveau verschillend)

          Of kan ik bij die persoon eens komen kijken? Of weet iemand een winkel waar er EIZO's uitgestald staan waar ik eens kan gaan kijken?
          http://www.driesrengle.be - /portfolio - /huwelijksfotografie - Alles met een zwaar overpriced digitaal wegwerpkodakske

          Comment


          • #6
            Re: Vraagje EIZO schermen en matte coating

            Ik heb een EIZO CG241W. Het wit is mooi wit en geen ruis te zien.

            Ik begrijp wel wat je wil zeggen met de ruis veroorzaakt door de film. Op kantoor merk ik dit wel op een scherm van IBM.
            Peter
            2011 BMW R1200GSA + Canon EOS EOS 5DIII / EOS 1DIV
            gspep.smugmug.com & steendorp.info

            Comment


            • #7
              Re: Vraagje EIZO schermen en matte coating

              Oorspronkelijk geplaatst door Dresse Bekijk bericht
              Of kan ik bij die persoon eens komen kijken? Of weet iemand een winkel waar er EIZO's uitgestald staan waar ik eens kan gaan kijken?
              Loop eens binnen bij Konijn daar staan een aantal Eizo schermen (en Mac) tentoon (werkend).
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

              Comment


              • #8
                Re: Vraagje EIZO schermen en matte coating

                Ik woon in Scherpenheuvel (niet zo ver van u dus) je mag altijd eens komen kijken naar mijn eizo. Let wel je zegt dat een eizo 3% meer kleuren heeft en beter contrast boeite je je minder.
                Hij heeft een slechter contrast dan de meeste schermen, de eizo heeft een contrast van 800 of 850/1 is een groot verschil met de meeste (goedkope) schermen. Het beeld is niet zo mooi als op een ander scherm, maar wel echter (afdrukbaarder).
                Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                http://www.stevevandegaer.be

                Comment


                • #9
                  Re: Vraagje EIZO schermen en matte coating

                  kga niet zeggen dat het me helemaal niet boeit... Voor dat ik dit scherm kocht vond ik dat het aller belangrijkste. Maar nu heb ik zoiets van 'het verschil tussen 95% coverage en 100% ga ik met mijn blote oog toch nooit ziet, maar reflecties op een scherm of een slechte AG coating zie ik constant, en stoor ik me ook aan...' Dus bij mijn volgende aankoop ga ik vooral daar op letten.

                  Het is echt wel lastig om foto's te bewerken en constant te moeten denken 'is dat nu ruis op de foto of is dat nu display-ruis'...

                  @gspep: merci! Leuk te horen dat dat geen typische eigenschap van matte schermen is. Jammer dat ik dit scherm niet meer kan retourneren. Blijkbaar hebt ge als zakelijke klant minder rechten dan als particulier. Weer iets bijgeleerd...
                  @Zunoel: dacht ook datk er daar al zien staan had, maar wist niet of het eizo's of nec's waren en of ze er constant staan + het is vrij ver rijden om alleen naar een scherm te gaan kijken
                  @Doc: als ik daar eens in de buurt moet zijn binnenkort stuur ik je een pm! thx!
                  http://www.driesrengle.be - /portfolio - /huwelijksfotografie - Alles met een zwaar overpriced digitaal wegwerpkodakske

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraagje EIZO schermen en matte coating

                    Nu..dit topic is al van lang geleden,maar dat probleem bestaat dus nog altijd..Had een tijdje terug een Dell 24" IPS monitor gekocht en deze had dat fenomeen ook vrij hard.Kwam daar nog eens bij dat ik die niet deftig gecalibreerd kreeg.Scherm geretourneerd en een Eizo EV2436w gekocht.Ook IPS en ook 24".Rara..wat blijkt,ook hier een soort van ruisvorming/vuilachtige look.Minder dan bij de Dell maar ook aanwezig.Dit is een vreed irritant iets. Zoals dresse zegt is het heel lastig te zien of je nu ruis hebt van de foto of het scherm..

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraagje EIZO schermen en matte coating

                      Ik werk zelf met een Eizo CE210W. Kan nu nog niet vergelijken met een tweede scherm (maar binnekort komt er een mac bij) maar de kleuren zien er nog goed uit al moet ik zeggen dat ik de calibratie nog eens onder handen moet nemen, denk ik.
                      EMBLEMATA.BE
                      http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

                      Comment

                      Working...
                      X