Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belgische choco is er niet meer?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Belgische choco is er niet meer?

    Eens een vreemde topic maar wel ernstig bedoeld.

    Ik ben nu al op middelbare leeftijd en vind dat DE Belgische chocolade niet meer smaakt zoals in mijn kinderjaren.
    Merk ik vooral een soort chemisch ruikende en vreemd proevende suikers die er vermoedelijk in zitten.

    Het was bv jaren geleden dat ik nog nesquik in huis had gehaald, en per toeval was men oog er op gevallen en had ik er wel eens terug zin in. Maar na al die jaren het niet meer geproefd te hebben was ik toch serieus teleurgesteld met de smaak.
    Hetzelfde ondervind ik ook met de toch grote merken als cote dor en jaqmotte.

    Een vriend vertelde me dat de wetgeving voor productie van chocolade er rond soepelder zou zijn geworden (ze zouden er meer rommel mogen in draaien). Of het waar is weet ik nie.

    Wat zijn jullie bevindingen?
    Graag zou ik een betaalbare maar toch eerlijke ouderwetse chocolade terug vinden.
    Of bestaa die niet meer?

  • #2
    Re: Belgische choco is er niet meer?

    Zou het ook niet mee kunnen spelen dat je de smaak in je hoofd wat opgehemelt had waardoor deze in het echt nu tegenvalt?

    Comment


    • #3
      Re: Belgische choco is er niet meer?

      Antoinette, was jij het niet die verslaafd was aan chocolade? Herinner ik me geen draadje waar je vroeg naar goede pralines of verwar ik je met iemand anders?
      Indien jij het bent hebben we hier toch een referentie van iemand die weet hoe chocolade smaakt .

      Barry-Callebaut is DE referentie op chocolade:
      The Barry Callebaut Group is the world’s leading manufacturer of high-quality chocolate and cocoa products. We are the reference for innovation in the industry providing a comprehensive range of services in the fields of product development, processing, training and marketing. At Barry Callebaut we are committed to make sustainable chocolate the norm by 2025 to help ensure future supplies of cocoa and improve farmer livelihoods.


      Er is ook chocolade op de markt waar geen cacaoboon meer bij te pas komt maar enkel plantenextracten. Dit was ooit aangevochten door Belgie op EU niveau maar hebben ze verloren van Engeland (eetcultuur weet je wel ...).

      Comment


      • #4
        Re: Belgische choco is er niet meer?

        Wees gerust, toen er vroeger nog veel meer te vinden was dat niet uit massaproduktie kwam, zal de kwaliteit en smaak beter geweest zijn. Dat is geen verkeerde veronderstelling.
        De wetgeving is streng, zowiezo... maar ze balanceren allemaal op het maximaal toelaatbare. Economisch aspect, he?
        www.brunodyserinck.be
        https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

        Comment


        • #5
          Re: Belgische choco is er niet meer?

          Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
          Eens een vreemde topic maar wel ernstig bedoeld.

          Ik ben nu al op middelbare leeftijd en vind dat DE Belgische chocolade niet meer smaakt zoals in mijn kinderjaren.
          Merk ik vooral een soort chemisch ruikende en vreemd proevende suikers die er vermoedelijk in zitten.

          Het was bv jaren geleden dat ik nog nesquik in huis had gehaald, en per toeval was men oog er op gevallen en had ik er wel eens terug zin in. Maar na al die jaren het niet meer geproefd te hebben was ik toch serieus teleurgesteld met de smaak.
          Hetzelfde ondervind ik ook met de toch grote merken als cote dor en jaqmotte.

          Een vriend vertelde me dat de wetgeving voor productie van chocolade er rond soepelder zou zijn geworden (ze zouden er meer rommel mogen in draaien). Of het waar is weet ik niet.

          Wat zijn jullie bevindingen?
          Graag zou ik een betaalbare maar toch eerlijke ouderwetse chocolade terug vinden.
          Of bestaat die niet meer?
          Dit klopt en reeds enkele jaren.
          Ik weet nog precies wat ik dacht toen ik het destijds hoorde op tv.
          Zelf ben ik "opgegroeid" met Jacques uit Eupen
          En ik heb nog een paar oude albums met hun prentjes.
          De verpakking van vroeger mis ik ook.
          Een echt papieren omslag, zilverpapier voor de negerkes en een prentje voor mij
          Toevallig was ik in het fabriek in Eupen op het moment dat ze nog een keer
          prentjes verpakten (x-jarig bestaan dacht ik).
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • #6
            Re: Belgische choco is er niet meer?

            Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
            Wees gerust, toen er vroeger nog veel meer te vinden was dat niet uit massaproduktie kwam, zal de kwaliteit en smaak beter geweest zijn. Dat is geen verkeerde veronderstelling.
            De wetgeving is streng, zowiezo... maar ze balanceren allemaal op het maximaal toelaatbare. Economisch aspect, he?
            We leven in de tijd van de smaakversterkers op basis van..... gist.
            Lees een keer de kleine lettertjes op de verpakking.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #7
              Re: Belgische choco is er niet meer?

              Dit is voor mij nog de beste choco :


              Al die Nutella en andere rommel moet ik nie hebben...
              Panasonic Lumix FZ2000

              Comment


              • #8
                Re: Belgische choco is er niet meer?

                Tja, Barry Callebout is al lang niet meer belgisch, maar zwitsers.
                En als je dan de meest verkochte zwitserse chocolade proeft - Toblerone - dan weet je het wel zeker ? Zoete rommel.
                Als ik nog chocolade in huis haal, is 't meestal de zwartste - dus zuiverste - die ik kan vinden.

                Comment


                • #9
                  Re: Belgische choco is er niet meer?

                  En niet vergeten dat je smaakvermogen in de loop van je leven wijzigt. Samen met gewijzigde productiemethodes/produktsamenstellingen kan je dan helemaal iets anders proeven. Komt er nog bij dat we vergelijken met iets zoals we denken dat het was, wat niet altijd correct is (al eens weergekeerd naar plaatsen waar je als kind bent geweest?).

                  Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Belgische choco is er niet meer?

                    Je hebt vast gelijk de dingen smaken niet meer zoals vroeger toen men de dingen nog maakte met de lekkerste smaak die ze konden.
                    Nu maken ze zo een dingen op de eerste plaats zo goed koop mogelijk en dat gaat ten koste van de smaak.
                    Zo ook met het vlees, een biefstuk van vroeger is toch in niets meer te vergelijken met ene van nu maar ja het beest zelf eet totaal anders dan vroeger.
                    Ik weet nog vroeger bij mijn grootouders die hadden 3 soorten aardbeien staan waaronder een donkere soort waarbij je uw vingers af likte.
                    Nu staan er bij tuinders nog een soort die het snelst groot zijn.
                    D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                    Comment


                    • #11
                      Re: Belgische choco is er niet meer?

                      Vroeger zat meer smaak in een reep chocolade dan nu. Toen woog een reep 50g, nu 48g en dat voor dezelfde prijs.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Belgische choco is er niet meer?

                        Moet dat niet zijn 2 gram minder en vijf keer duurder dan vroeger?
                        D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                        Comment


                        • #13
                          Re: Belgische choco is er niet meer?

                          De dag dat het gewicht met 2 gram naar beneden ging bleef de prijs gelijk.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Belgische choco is er niet meer?

                            Enkele jaren geleden is daar een fameuze aanpassing in gebeurd ...
                            Enerzijds heb je Europa dat de regeltjes wat strenger gemaakt heeft en op bepaalde ingrediënten beperkingen opgelegd heeft en anderzijds heb je een versoepeling gehad wat de minimum inhoud van cacao betreft. Er zijn ook vervangende bestanddelen dat ze nu mogen gebruiken welke minder kwalitatief zijn.

                            Heel dat gedoe heeft ervoor gezorgd dat heel de chocoladehandel er achteruit op gegaan is wat kwaliteit betret!
                            Als kind al dronk ik ook graag eens chocolademelk van Nesquik en dat was heel goede, nu trekt dat op niet veel meer. Net hetzelfde met alle andere chocolademelken van eender welk merk en ook de gewone chocolade ... alles is er fameus op achteruit gegaan.

                            Deze week nog eens een stukske chocolade geproefd mits Sinterklaas eraan komt en er redelijk wat aangeboden wordt ... nog niet veel deftig kunnen eten.
                            Er zit gewoon geen smaak meer in.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Belgische choco is er niet meer?

                              Tja, en waar is de echte Belgiese "KWATTA" gebleven ???

                              ook nergens meer te krijgen/Kopen
                              >>> mijn "kritiek" is altijd mijn eerlijke "mening" en nooit mijn "commentaar" <<<

                              Comment

                              Working...
                              X