Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sportfotografie beginner

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sportfotografie beginner

    Hallo iedereen,

    Even een korte introductie mijn naam is Joeri 22 jaar oud en van plan om binnenkort een dlsr aan te gaan schaffen. Nou wil ik deze camera gaan gebruiken om basketball wedstrijden te gaan foto graferen maar om hem daarnaast ook te gebruiken voor vakantie foto's etc. Hoofddoel is toch wel het basketball. MIjn prijs klasses ligt tussen de 300 en 600 euro. Nou heb ik al enigzins wat gelezen op het internet gelezen en kwam ik uit bij de canon eos 1000d of de 450d. Of heeft iemand nog andere idee voor mij binnen dit budget.
    Alle feedback die gebruikt kan worden is meer dan welkom.

    Groetjes

  • #2
    Re: Sportfotografie beginner

    doorsparen
    met enkel een body ben je er nog niet
    zeker niet bij indoorwedstrijden,daarvoor valt die kitlens door de mand wegens niet lichtsterk genoeg
    daarvoor heb je toch lichtgevoelige lenzen nodig en een goede body die nog goed presteert bij hogere iso waarden (richting iso 1600 en hoger bij slecht verlichte sporthallen)
    ik zou zeggen voor sportfotografie moet je toch een betere body zoeken
    richting Nikon D7000, D300s of bij canon de 50D of 60D of hoger
    en een lichtsterke lens ,richting 70-200 2.8 lenzen
    of als je kortbij genoeg kan komen 17-50 2.8 of 28-70 2.8
    misschien ook een prime lens overwegen bv 85mm 1.8
    Last edited by Gert1971; 14 november 2010, 21:28.

    Comment


    • #3
      Re: Sportfotografie beginner

      zelf doe ik ook sport fotografie en ik gebruik er een nikon d700 +grip +nikon70-200mm f2.8 vr2 echt een top combie maar ja zult moeten doorsparen wat het zetje cost zoon 4.000 € maar het is ook je eigen keus

      mvg stijn
      nikon d700 - nikon 14-24mm2.8 -nikon24-70mm2.8 -nikon 70-200vrII mm2.8 -sigma50mm1.4 en nikon sb900

      Comment


      • #4
        Re: Sportfotografie beginner

        basketbal heeft echt wel een goed toestel en goede lens nodig...

        voor jeugd reeksen (erg donkere zalen) gebruik ik een D700 met 85mm f1.4
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Sportfotografie beginner

          met een 450D, een 50mm f/1.4 ben je voor een kleine 1000€ gesteld en daarmee geraak je al redelijk ver. Je zal wat moeten rondlopen, maar dat geeft doorgaans betere resultaten dan op je plaatsje blijven en gewoon in- en uitzoomen.

          Een tweedehandse 40D of 50D is waarschijnlijk nog beter voor ongeveer hetzelfde geld.

          een set van 4000€ om te beginnen fotograferen vind ik erover.

          Als je basketbalwedstrijden en sfeer erond leuk vindt ga je die wel missen. Als ik een evenement fotografeer maak ik er zelf niets van mee. Ik heb zo een vriend wiens debuutoptreden ik gefotografeerd heb ernstig teleurgesteld toen ik zei dat ik de muziek niet eens gehoord had.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: Sportfotografie beginner

            4000 kan er dan over zijn...maar f2.8 is gewoon niet lichtsterk genoeg voor basketball...

            Voor basketbal zit je met de ISO op 3200/6400 met een 1.4 lens op een waarde van f1.8 of lager...vaak gewoon volopen.

            Beter nu gewoon eerlijk zeggen aan TS...dat je dus een lichtsterke lens nodig hebt, die hoeft niet heel duur te zijn...maar daarnaast óók een camera die op ISO 1600 MINIMAAL...nog goede beelden aflevert. (Met een D700 en f2.8 zou ik nog serieus moeite hebben met een basketbal match)...ik denk dat een budget van rond de 1500 - 2000 eeuro toch snel bereikt is hier.

            Dus mijn advies zou ook zijn...doorsparen en verdiepen in fotografie. Indoor sporten is een moeilijke tak van fotografie (waar materiaal zeker belangrijk is).
            Mijn objectieven zijn all round...

            Comment


            • #7
              Re: Sportfotografie beginner

              Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
              4000 kan er dan over zijn...maar f2.8 is gewoon niet lichtsterk genoeg voor basketball...

              Voor basketbal zit je met de ISO op 3200/6400 met een 1.4 lens op een waarde van f1.8 of lager...vaak gewoon volopen.

              Beter nu gewoon eerlijk zeggen aan TS...dat je dus een lichtsterke lens nodig hebt, die hoeft niet heel duur te zijn...maar daarnaast óók een camera die op ISO 1600 MINIMAAL...nog goede beelden aflevert. (Met een D700 en f2.8 zou ik nog serieus moeite hebben met een basketbal match)...ik denk dat een budget van rond de 1500 - 2000 eeuro toch snel bereikt is hier.

              Dus mijn advies zou ook zijn...doorsparen en verdiepen in fotografie. Indoor sporten is een moeilijke tak van fotografie (waar materiaal zeker belangrijk is).
              Welke sluitertijden gebruik jij dan?
              Ik heb nog maar 1x basket gefotografeerd, maar dat lukte prima met een 2.8 lens hoor. En dan op mijn oude 5D dus zal ook niet boven de iso 2000 gegaan zijn.
              Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
              http://www.stevevandegaer.be

              Comment


              • #8
                Re: Sportfotografie beginner

                Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                Welke sluitertijden gebruik jij dan?
                Ik heb nog maar 1x basket gefotografeerd, maar dat lukte prima met een 2.8 lens hoor. En dan op mijn oude 5D dus zal ook niet boven de iso 2000 gegaan zijn.
                vertel er dan ook bij dat je 's nachts ingebroken bent om 10x sterkere lampen te gaan installeren.

                De ene sporthal is de andere niet. Ik heb 11 jaar volleybal gespeeld en soms in zalen waar eerst je ogen moeten wennen aan het donker.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #9
                  Re: Sportfotografie beginner

                  Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                  Welke sluitertijden gebruik jij dan?
                  Ik heb nog maar 1x basket gefotografeerd, maar dat lukte prima met een 2.8 lens hoor. En dan op mijn oude 5D dus zal ook niet boven de iso 2000 gegaan zijn.
                  als je het beeld wilt bevriezen kom je met een 2.8 lens een 2000 ISO absoluut niet toe in vele zalen...
                  je kan natuurlijk al eens een geluk hebben, en vermits je het nog maar één keer gedaan hebt, maakt dit je nog geen ervarings deskundige...
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sportfotografie beginner

                    Hoi,

                    Ik heb jaren basket- , volleyball en tafeltennis getrokken.
                    Je hebt een toestel nodig dat 3200 iso aankan met een acceptabele ruis. (iedereen maakt dit maar voor zich zelf uit wat acceptabel is)
                    Flitsen is eigenlijk niet toegstaan. Spelers appreciëren dit niet. Dus vergeet dit maar.
                    Een lichtsterke lens is onontbeerlijk maar let wel op je scherptediepte op volopen (kleinste diafragmanummer 1.8, 1.4, 1.2).
                    Een lens van f1.4 kan soms teweinig marge geven. Dat kan je opzoeken op internet via de 'dofmaster'.
                    Met een VR of IS lens ben je niets, want het onderwerp beweegt.

                    Soms moet je accepteren dat in sommige zalen geen fatsoenlijke foto's te maken zijn.
                    Dan is een volgende wedstrijd in een andere zaal af te wachten.
                    Als je er niet kortbij kan geraken is inderdaad de 70-200mm een mooi bereik (ook mooie prijs).

                    Je zou met een tweedehandse 80-200mm f2.8 (Nikon) AF of AF-S al aardig mee uit de voeten geraken.

                    Als je de basketsport kent (en daar ga ik van uit :-) )kan je ook mooie foto's onder de bucket maken. Voorbeeld bij een lay-up e.d. blijft een speler even (fractie van een seconde) hangen. Dat moment moet je hebben. Het nemen van een vrijworp mag echt geen probleem zijn.
                    Heb je een combo van 4000 euro nodig. Tsja, hangt van jou af. Met minder kan je foto's maken, maar misschien hier en daar tegen een grens oplopen.

                    Een toestel zou wel Continue-focusing/ A-Servo moeten bezitten.
                    Burst van 3 foto's per seconde moet ook al voldoende zijn. 11 per sec. is voor jou een overkill.


                    Succes
                    Patrick
                    [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sportfotografie beginner

                      Zo ben ik begonnen met mijn 500d en standaard kitlenzen (EF-S 18-55IS en 55-250IS) :

                      Van de meer dan 500 foto's was dit het resultaat wat er over bleef. Toen had ik de voordelen van foto's nemen in RAW nog niet ontdekt, dus het zijn gewone JPG bewerkingen.
                      Het zijn geen WAUW-foto's, maar in ieder geval stukken beter dan met een compactje genomen. En het was ook nog maar de eerste keer. Ondertussen ben ik al wat meer gevorderd (in apparatuur en skills) en was dit mijn laatste shoot :

                      vanaf foto 198 (na de te oranje foto's, in die zaal was er gemengd licht : buitenlicht, HMI-licht en natriumlampen).

                      Dus het hangt ervan af waar je naartoe wilt en wat je verlangt. Alle begin is moeilijk en je zal nog wel eens vloeken als je een verkeerde instelling hebt gemaakt en dit naderhand pas merkt.
                      Fotografie is leren kijken.
                      http://johanluyckx.weebly.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sportfotografie beginner

                        dit was mijn eerste probeersel. D50 met kitlens

                        Heel slecht ligt, dus iso 1600 en max f/3.5 was lang niet voldoende om bewegingen te bevriezen. Dus moest ik mijn kennis van de sport hanteren om momenten af te wachten waar het onderwerp zo stil mogelijk staat. Aan het einde van een worp dus in dit geval.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sportfotografie beginner

                          koop u gewoon de D7000 met 18-105 en een 50 f1.8 of 85 f1.5 en je komt al een eind ver.
                          nikon stuff

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sportfotografie beginner

                            Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                            als je het beeld wilt bevriezen kom je met een 2.8 lens een 2000 ISO absoluut niet toe in vele zalen...
                            je kan natuurlijk al eens een geluk hebben, en vermits je het nog maar één keer gedaan hebt, maakt dit je nog geen ervarings deskundige...
                            Nee, maar heb wel al heel veel concerten gefotografeerd en volgens mij is een concertzaal nog net iets donkerder dan een sporthal. Maar daar zal ik wel mis mee zijn zeker?
                            Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                            http://www.stevevandegaer.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sportfotografie beginner

                              huidige toestellen hebben voordeel dat je iso aardig hoog kan zetten ... ik zou in jouw geval voor nikon d7000 met 18/105 lens gaan, eventueel 50mm1.8 erbij en zoeken naar oudere schuifzoom 80-200 als je dat bereik nodig hebt ... en ik denk dat bij basket beetje ruis niet echt stoort ... dus boosten ;-)

                              Comment

                              Working...
                              X