Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D300s

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D300s

    Hallo,
    Momenteel heb ik een D90 en ben aan het overwegen om een D300s te kopen.
    Is er iemand die ervaring heeft met een D90 en een D300s is er veel verschil tussen beide.
    Is het de moeite waard om omteschakelen naar een D300S of niet.
    Alle tips zijn welkom.

    mvg
    Gerrit

  • #2
    Re: D300s

    Ik zou geen moment aarzelen hoor
    D300s is momenteel de Nikon-cropcamera (DX) met de meeste mogelijkheden in dat segment

    Comment


    • #3
      Re: D300s

      Waarom wil je van camera veranderen?
      Wat mis je bij de D90?
      Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

      Comment


      • #4
        Re: D300s

        als je gewoon mooiere foto's wil ga je er weinig aan hebben.

        Wil je betere AF, een body die wat ruigere omstandigheden aankan, of heb je gewoon grote klauwen dan is hij veel beter.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: D300s

          ja hoor! de D300s is beter! Betere focus, dezelfde als de D700, de fijn afstelling van de lenzen, weatherproof, steviger, meer directe knoppen...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: D300s

            Eigenlijk is't toch normaal dat het beter is. De D300s ligt een stapje hoger.
            Er gaat toch bijna niemand neen antwoorden op deze vraag.

            De vraag is eerder, ga je iets hebben aan de voordelen?

            En nu met de D7000 op komst zal het je keuze niet makkelijker maken
            Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
            website: http://www.hung.be
            facebook - Instagram

            Comment


            • #7
              Re: D300s

              De beelden uit de camera's zijn identiek, dus daarvoor moet je het alvast niet (denken) te doen.

              Wel betere AF en iets meer knopjes. Alleen een dik voordeel als je de extra knopjes veel gebruikt (veel wisselen van lichtmetingsmodus etc...) en de snellere AF nodig écht hebt (actie, sport, ...)

              Persoonlijk zou ik nooit upgraden naar een camera met krek dezelfde sensor en dus dezelfde beeldkwaliteit. Vind ik geen upgrade.

              Vergeet ook niet dat je verplicht bent nieuwe geheugenkaartjes te kopen (CF ipv SD)


              De D7000 is al iets interessanter.

              Comment


              • #8
                Re: D300s

                Vergeet ook niet dat je verplicht bent nieuwe geheugenkaartjes te kopen (CF ipv SD)

                Hij gebruikt beide, toch in de mijne,
                https://ggpics.be/

                Comment


                • #9
                  Re: D300s

                  Ik heb zelf de D90, en mijn vrouw gebruikt de D300s. Maar zelf heb ik tot nu toe nooit het idee gehad om de D300s voor mijn eigen foto's te gaan gebruiken, ben tot nu toe zeer tevreden over de D90.
                  Waar zitten persoonlijk dan de verschillen in het voordeel van de D300s? De grip (voelt zwaarder en meer solide aan met een beter houvast), het grotere bedieningsgemak doordat veel functies directer zijn te bedienen, de betere AF en soms een snellere burst rate. Maar voor de rest zie ik geen redenen om de D90 aan de kant te gaan schuiven...
                  Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

                  Comment


                  • #10
                    Re: D300s

                    Ik had een D90 en heb nu een D300s maar als mijn D90 het niet begeven zou hebben, zou ik nooit uit mezelf een D300s gekocht hebben...
                    Begrijp me niet verkeerd, de D300s is in zowat alle opzichten beter dan de D90: beter bedienbaar, snellere AF, meer fps, waterdicht, etc. maar zo groot is dat verschil nu ook weer niet. En er zijn ook een paar kleine nadeeltjes: hij weegt meer en je hebt geen automatische programmas meer. Dat laatste heb ikzelf nooit gebruikt maar mijn neefje bvb wel als hij fotos nam met mijn D90... en het belangrijkste verschil is natuurlijk de prijs!

                    De vele extra bedieningsknoppen op de D300s zijn een voordeel maar vragen toch wel wat aanpassing als je de overstap maakt... Ik weet uit ervaring dat je sneller per ongelijk een instelling verzet dan je denkt
                    mvg
                    Bert

                    Comment


                    • #11
                      Re: D300s

                      Oorspronkelijk geplaatst door hung Bekijk bericht
                      Eigenlijk is't toch normaal dat het beter is. De D300s ligt een stapje hoger.
                      Er gaat toch bijna niemand neen antwoorden op deze vraag.
                      Als je geen snelle AF nodig hebt, weinig instellingen verandert, geen weathersealing wil, al je lenzen exact scherp, dan is het antwoord NEEN. Fotokwaliteit is exact het hetzelfde bij beide camera's en ook nog bij de D5000.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: D300s

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Fotokwaliteit is exact het hetzelfde bij beide camera's en ook nog bij de D5000.
                        Inderdaad.

                        D5000, D90 & D300 allemaal dezelfde sensor en dus beeldkwaliteit.

                        De enige rationele upgrade die ik mij kan voorstellen is van een D5000 naar een D300, omdat je daar echt praktische & handige middelen bijkrijgt. Zoals extra draaiwiel, ai-lichtmeting, professionele AF, sterker body, ....

                        Een D90 leunt qua ergonomie en uitrusting veel beter aan bij de D300 en dus is de stap van D90 -> D300 zeer klein, alsook de winst. En zoals ik al zei, je hebt nu ook de D7000 mét nieuwste sensor en veel D300s-kenmerken (AF, ai-meting, etc...)

                        Comment


                        • #13
                          Re: D300s

                          Als je geen Ai of Ais lenzen hebt is het verschil in bedieningsgemak echt niet zo groot. Alleen voor sport e.d. zou ik zo'n upgrade kunnen verantwoorden.
                          Ik zou rustig even afwachten, de D7000 en wellicht opvolgers van de hogere modellen maken een upgrade nuttiger denk ik.
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

                          Comment


                          • #14
                            Re: D300s

                            Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                            Inderdaad.

                            D5000, D90 & D300 allemaal dezelfde sensor en dus beeldkwaliteit.

                            Niet helemaal waar. De d300 heeft als goed is een andere lichtmeter die beter is en kan 14 bit raws nemen ipv 12 bit bij de anderen. Je hebt dus meer kleur gradaties. De scherpte zal het zelfde zijn alleen de kwaliteit is dus net dat tikje meer. Of het een flinke stap is van een d90 naar een d300? Ik zou het persoonlijk te klein vinden.
                            Groeten Remco.

                            Comment


                            • #15
                              Re: D300s

                              Oorspronkelijk geplaatst door Remco_RC Bekijk bericht
                              Niet helemaal waar. De d300 heeft als goed is een andere lichtmeter die beter is en kan 14 bit raws nemen ipv 12 bit bij de anderen. Je hebt dus meer kleur gradaties. De scherpte zal het zelfde zijn alleen de kwaliteit is dus net dat tikje meer. Of het een flinke stap is van een d90 naar een d300? Ik zou het persoonlijk te klein vinden.
                              Lichtmeter staat los van beeldkwaliteit. En 12bit en 14bit, dat concrete verschil mag je mij altijd eens tonen op een scherm. Of nog beter: op een afdruk.

                              We moeten wel serieus blijven, we gaan toch niet iemand een camera aanraden met juist dezelfde sensor, omdat de ene wel 14bit ipv 12bit RAW bestanden geeft.
                              Los van het feit of de TS wel RAW gebruikt überhaupt - bij JPEGs is 14bit irrelevant.

                              Comment

                              Working...
                              X