Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

probleem belichting met kleuren filters

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • probleem belichting met kleuren filters

    Hallo iedereen,


    Ik heb een eerste testje gedaan met 3 studio flitsers.
    2 studioflitsers voor belichting van de achtergrond beide met een blauwe kleuren filter.
    en 1 hoofdlicht voor de belichting van het onderwerp in dit geval een lens.
    Ik heb met mijn lichtmeter gemeten 1/200 ste f8
    Het hoofdlicht staat op 1/32 en de 2 lichten met de kleurfilters voor de achtergrond staan beide op 1/16.
    Ik heb ook omgekeerd geprobeerd maar ik krijg nooit een mooie blauwe achtergrond en een goed belicht onderwerp.
    Wie kan mij helpen voor de instelling?
    Alvast bedankt.

    Gr Stef

    Ziehier de mislukking


    Gr Stef

  • #2
    Re: probleem belichting met kleuren filters

    Waarschijnlijk blaast je hoofdlicht je achtergrond licht gewoon weg.
    Ben zelf nog maar een beginner maar ik zou proberen om zo weinig mogelijk hoofdlicht op mijn achtergrond te krijgen door bvb de achtergrond verder te verwijderen van het onderwerp.
    Eventueel twee flitsen gebruiken voor hoofdlicht, zijdelings met softbox; plu of gobo's en eentje langs achter voor de blauwe achtergrond.

    Een andere leuke oefening zou zijn om de achtergrond gewoon wit te belichten en het onderwerp met oranje filter, nadien witbalans correctie. Oranje wordt wit en wit wordt blauw. Je oranje licht zal, denk ik nooit het witte licht wegblazen en het witte licht komt niet op je onderwerp.

    edit: je moet dan wel met een grijskaart werken.
    Last edited by Rudy M.; 14 november 2010, 23:23.
    Rudy,

    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

    Comment


    • #3
      Re: probleem belichting met kleuren filters

      Onderwerp verder van de achtergrond halen inderdaad om te beginnen. Werk dan stapsgewijs: belicht je onderwerp met 1 licht en voeg toe waar nodig. Je achtergrond moet volledig zwart blijven (dus geen hoofdlicht vangen) en belicht je afzonderlijk. Is je achtergrondrol wit? De kleur van die achtergrondrol bepaalt ook hoe gesatureerd je blauwe kleur zal worden.

      Wees voorzichtig met te veel lichtbronnen. Voor een klein onderwerp zoals hier is het vaak beter werken met 1 flitser en wat kaartjes, spiegels,... Hoe meer licht, hoe moeilijker te controleren...

      Veel succes!

      Roeland
      www.135mm.be
      @135mm_leuven
      info@135mm.be

      Comment


      • #4
        Re: probleem belichting met kleuren filters

        Hallo iedereen,

        Bedankt voor jullie reactie.
        Ik kan zeker nog een workshop studiofotografie gebruiken.
        Ik zal jullie tips proberen toe te passen in het weekend.
        Dus
        1 achtergrond verder van het onderwerp
        2 voorwerp zo belichten dat de achtergrond geen licht opvangt.
        3 ?? moet het achtergrond licht de zelfde belichtingssterkte krijgen zoals het voorgrond licht? vb voorwerp licht 1/32 dan ook achtergrond licht 1/32 of meer licht op de achtergrond?

        Gr Stef

        Comment


        • #5
          Re: probleem belichting met kleuren filters

          blauw: krachtiger zetten!
          en gobo's plaatsen voor de rest!
          alle mijn idee toch.
          zou er dus zo uitzien:


          blauwe staat achter de gobo, probeer het effe, geef geen garantie da het super wordt.
          zal wel iets van effect hebben.
          nikon stuff

          Comment


          • #6
            Re: probleem belichting met kleuren filters

            Merci David,

            Ik zal dat zeker proberen ik ga eerst eens kijken waar ik dit groot karton of houten wand kan vinden.

            Gr Stef

            Comment


            • #7
              Re: probleem belichting met kleuren filters

              Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
              blauw: krachtiger zetten!
              en gobo's plaatsen voor de rest!
              alle mijn idee toch.
              zou er dus zo uitzien:
              Je gaat wit licht door een blauwe filter jagen, hoe meer licht hoe bleker deze wordt
              Een donkerdere achtergrond geeft donkerder blauw. (een grijze of zwarte achtergrond is beter dan wit als je donkerder blauw wil).

              Opstelling van David_ve is wel goed.
              Meet je licht op je onderwerp (zonder achtergrondlicht) en stel daar je camera op in.
              plaats de flits zo kort mogelijk bij je onderwerp (net buiten beeld) zorg dat er zo weinig mogelijk licht op je achtergrond valt.

              Schakel dan je achtergrondlicht in en speel wat met de intensiteit tot je de juiste kleur hebt.

              Nog een tip: zet je toestel op 1/125 zo vermijd je de donkere rand onderaan de foto
              Bij gebruik van studioflitsers heeft een snellere tijd toch geen zin (diafragma en iso zijn de parameters die de hoeveelheid licht bepalen (sluitertijd is enkel belangrijk als er een aanzienlijk hoeveelheid omgevingslicht is).
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

              Comment


              • #8
                Re: probleem belichting met kleuren filters

                Al het geen hiervoor werd gezegd is juist, dus ik wil enkel nog toevoegen dat je de blauwe kleur achteraf nog sterker of minder sterk kan laten uitkomen via wat sliders links en rechts in Photoshop of (bij voorkeur) Lightroom. Je kan zelfs de blauwe kleur helemaal neutraliseren of echt helemaal doordrukken, of eventueel van kleur laten veranderen (paars ...) in post productie.

                Comment


                • #9
                  Re: probleem belichting met kleuren filters

                  Merci voor jullie hulp ik ga dat zeker uitproberen.

                  Gr Stef

                  Comment

                  Working...
                  X