Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mag dat

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mag dat

    hoi

    Hier in de buurt zijn er verschillende particuliere huizen waarvan ik graag een foto zou nemen om dan een reeks van te maken. Mag dit juridisch wel of moet men toestemming vragen aan de eigenaars.

    M.v.g
    Ronny

  • #2
    Re: Mag dat

    Sowieso toestemming vragen (schriftelijk met een property release) aan de eigenaar om narigheid te voorkomen. Foto maken en foto publiceren (eender waar) is trouwens niet hetzelfde he Hiermee bedoel ik: wat wil je met je reeks gaan doen achteraf: in je huiskamer tegen de muur of op het internet tonen?...

    Nogmaals: voorkom problemen en vraag toestemming.

    Roeland
    www.135mm.be
    @135mm_leuven
    info@135mm.be

    Comment


    • #3
      Re: Mag dat

      Thanks voor je antwoord.
      Ik zal je raad opvolgen.

      M.v.g
      Ronny

      Comment


      • #4
        Re: Mag dat

        Google Earth heeft nog steeds geen toelating aan mij gevraagd.

        Henri
        lidnummer: BD0435BE

        Comment


        • #5
          Re: Mag dat

          Vanop de openbare weg mag je dat (in België) wettelijk gezien.
          Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

          Comment


          • #6
            Re: Mag dat

            Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht
            Vanop de openbare weg mag je dat (in België) wettelijk gezien.
            Dat vanaf den openbare weg denk ik dat dat is: ik fotografeer het atomium van den openbare weg en....
            Nu gaat het om een huis... weet gij of er genen architekt bijzit die zegt, dat ontwerp is van mij???
            Zeker is zeker, en een vraagje kost niks.
            Ik weet nog dat er ene ooit is veroordeeld omdat er ne foto ergens geplaatst werd, met een groot stuk op van... ( ik weet niet meer wat) was ne zijgevel in ne speciale vorm ofzo, en die foto werd geplaatst in een magazine, dokken man, want het ontwerp was van den architekt en dus het copyright was zijn eigendom. en zijne naam stond niet onder de foto.

            Comment


            • #7
              Re: Mag dat

              Er zijn zeker een aantal zaken die niet mogen gefotografeerd en/of gepubliceerd worden. Daar heb je gelijk in.
              Nu, niemand zal je tegen houden of beboeten om het atomium te fotograferen. Ga je dit achteraf publiceren dan is dat een andere zaak.

              Maar de gewone woning in de straat, zelfs van een wat meer gekende tot zelfs beroemde architect (en neen, nu spreken we nog niet van een Horta want anders pak je me daar nog op), mag je gerust fotograferen en publiceren. Geen enkel probleem.

              Klein bijkomend voorbeeld uit het dagelijks leven:
              Archtiect gaat een bouwaanvraag indienen voor een nieuwbouw. Wat vraagt de gemeente? Een aantal foto's van het perceel en de omliggende bebouwing. Gaat moeilijk als het verboden is he.

              Nu, ga je de woning van je buur fotograferen en buurvrouw staat naakt voor het badkamerraam dan reken ik op problemen. Zeker als je dit gaat publiceren.

              Wat ga je trouwens toestemming vragen aan de eigenaar? Als de architect de rechten op het ontwerp blijft bezitten dan ben je nog niks met goedkeuring van de eigenaars. Kan je telkens eigenaars aanspreken, hun goedkeuring vragen, gegevens architect vragen en daar nog eens goedkeuring gaan vragen... Veel tijd om nog foto's te nemen zal er niet over blijven.
              Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

              Comment


              • #8
                Re: Mag dat

                Laat ik het zo stellen (misschien wel heel kort door de bocht):
                Vraagt iedereen toestemming aan de mensen die hij op straat fotografeert?

                Ik begrijp dat je problemen kan krijgen met bepaalde dingen, maar een doodgewoon huis in de straat zal toch nie zo erg zijn he. Je kan altijd de mensen eens aanspreken, als het toch om je buren gaat. Maar architecten en dergelijke, beetje zot vind ik.
                Nikon D7000 en wat lenzen.
                http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                Comment


                • #9
                  Re: Mag dat

                  Maar architecten en dergelijke, beetje zot vind ik.
                  Denk ik ook. Allemaal fel overdreven reacties
                  Zoveel ontwerpen van huizen zij er nu ook niet gepatenteerd.
                  Jo(han)
                  Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

                  Comment

                  Working...
                  X