Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon G12 - Nikon P7000 en externe flashes?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon G12 - Nikon P7000 en externe flashes?

    De 2 toppers in de +/-500euro klasse van de compactjes (behalve de LX5 dan)

    Het zijn 2 redelijk nieuwe toestellen, dus erg veel is er misschien nog niet mee geëxperimenteerd, maar toch..
    Zijn er die al testjes hebben gedaan met remote flashes?
    ze hebben beide een hotshoe en kunnen dus een cactus of wat dan ook voor trigger dragen (kan dit bij de LX5 trouwens ook?), maar kunnen de ingebouwde flashes ook als master dienen? zoals bijvoorbeeld bij mijn D300s, waar ik hem kan 'uitschakelen' zodat hij enkel m'n SB800 aanstuurt maar zelf weinig of geen invloed op de foto heeft.
    aangezien bij die compajes de hoge iso resultaten vaak te wensen overhouden vind ik dit toch een belangrijk iets om goede belichtingen te kunnen maken met flitsers (zoek me hier ook meer en meer in te verdiepen.)

    Als ik eerlijk moet zijn voor mezelf, heb ik soms de indruk dat m'n D300s en al het glas e.d. soms wat overkill is voor mijn 'fotografische wensen'
    zie mijn website voor waar ik me vooral mee bezig hou: www.DieCoPhotography.be

    En ook (en vooral) ben ik het beu om altijd met een enorme rugzak m'n motor op te moeten kruipen, zeker voor lange afstanden (Zweden e.d.) is dit echt wel lastig.
    Daarom dat ik een overstap (of terugstap) overweeg te nemen naar een van deze 'top' compactjes met dan 1 of 2 extra flashes.

    (Het probleem zit hem erin dat ik ook met motoren bezig ben (Harley davidson), bouwen, verbouwen, heel veel rijden,.. En dit is ook een zeer dure hobby.
    En dan komt het moment dat je moet gaan kiezen!
    door dieeventuele terugstap kan ik een hoop centjes terug recupereren voor de hobby waar ik uiteindelijk ook wel m'n bijberoep van zoek te maken)

    De LX5 spreekt me nét iets minder aan omwille van het ontbreken van de optische zoeker (reflecties in zonlicht op zo'n lcd vind ik enorm irriterend, misschien heb je bij deze toestellen hier niet zoveel last meer van?) en aangezien ik niet weet wat de hotshoe mogelijkheden van de LX5 zijn (buiten die apparte digitale zoeker)

    De G12 krijgt dan weer een stapje voor met zijn draaibaar schermpje wat foto's vanuit laag standpunt e.d. vergemakkelijkt.

    De Nikon, jah, heb altijd met nikon gewerkt dus lijkt dit misschien een iets meer voor de hand liggende keuze?

  • #2
    Re: Canon G12 - Nikon P7000 en externe flashes?

    Uit de handleiding van de P7000(kun je downloaden bij Nikon):

    interne flits gaat uit bij gebruik van een speedlight

    commander alleen met SB900 en SU800, ik vraag me af waarom niet de SB800??????

    blz 202.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Canon G12 - Nikon P7000 en externe flashes?

      Ik wil ook af van mijn DSLR + lenzen wegens de steeds mee te sleuren rugzak.
      Ik wil echter niet inboeten aan beeldkwaliteit en dan vallen de G12 en P7000 af wegens een te kleine sensor volgens mij.
      Ik richt mij nu op de tussenmaat. Panasonic Lumix GF1 of GF2 (komt in januari) of de begin volgend jaar komende Fuji finepix X100 of de Sony NEX 3 of 5 of de Olympus EpL-1.
      Toch nog draagbaar maar niet volumineus, maar met een degelijke lens + dsrl like beeldkwaliteit.
      Na mijn mini onderzoekje komt de Panasonic GF1 er als beste uit op dit moment.
      Olympus OMD E5 + Pana 14 2.5 + Pana Leica 25 1.4 + Oly 45 1.8 + Oly 14-150 + Manfrotto 719B + Canon Selphy + Colorvision Spyder 2

      Comment


      • #4
        Re: Canon G12 - Nikon P7000 en externe flashes?

        zit er toch nog zo'n verschil in beeldkwaliteit tussen de 'high end' compactjes en die 4/3de e.d. systemen?
        Maar dan geld zowat dezelfde vraag voor die toestellen: in hoeverre en bij welke is het mogelijk om ook meerdere externe flitsers aan te sturen (door bv cactus of wat dan ook)?
        Prijsklasse ligt bij die 4/3de dingen natuurlijk ook een stukje hoger..
        Een minpunt vind ik daarbij ook weer dat de meeste instellingen in menu gedaan moeten worden, en daar heb ik wat tegen. er zitten veel te veel presets op en te weinig mogelijkheid om zelf gemakkelijk manueel instellingen te doen en dat vind ik toch zeer belangrijk.
        Last edited by Dieter.C; 13 november 2010, 23:18.

        Comment


        • #5
          Re: Canon G12 - Nikon P7000 en externe flashes?

          Als manuele instellingen via externe draaiwieltjes en knopjes voor jou het belangrijkste is, dan moet je volgens mij zeker wachten op de Fuji x100. Daar krijg je zowel de knopjes als de grote sensor (APS-C formaat) als de lenskwaliteit. Je hebt dan wel geen zoom en een vaste lens. Dit is een rangefinder camera. Wel een toplensje.
          Hierbij een link naar dit naar alle waarschijnlijkheid prachtige toestel:
          Fujifilm X-T2 Review & Best 10 Alternatives July 14, 2022 There will probably always be photographers who don’t like mirrorless cameras and can’t imagine not hearing the clack of the camera mirror after every press of the shutter button. But if you don’t count yourself among them, you should be excited about the Fujifilm X-T2, […]

          Ikzelf wacht in elk geval tot dit toestel op de markt is en/of er reviews van verschijnen voor ik mijn definitieve keuze maak.
          Indien ik op dit moment zou moeten kiezen en de knopjes de bovenhand hebben dan is het zonder meer ofwel de canon G12 (of G11 als filmen niet belangrijk is) ofwel de Nikon P7000.
          Als de beeldkwalitiet de bovenhand heeft op de knopjes, dan zou het de Panasonic Lumix GF1 worden.

          Vergis je niet, de beeldkwaliteit hangt in grote mate af van de oppervlakte van de sensor. Vooral bij hogere iso-waarden, dus bij weinig licht situaties.
          Olympus OMD E5 + Pana 14 2.5 + Pana Leica 25 1.4 + Oly 45 1.8 + Oly 14-150 + Manfrotto 719B + Canon Selphy + Colorvision Spyder 2

          Comment


          • #6
            Re: Canon G12 - Nikon P7000 en externe flashes?

            Oorspronkelijk geplaatst door Dieter.C Bekijk bericht
            zit er toch nog zo'n verschil in beeldkwaliteit tussen de 'high end' compactjes en die 4/3de e.d. systemen?
            Maar dan geld zowat dezelfde vraag voor die toestellen: in hoeverre en bij welke is het mogelijk om ook meerdere externe flitsers aan te sturen (door bv cactus of wat dan ook)?
            Prijsklasse ligt bij die 4/3de dingen natuurlijk ook een stukje hoger..
            Een minpunt vind ik daarbij ook weer dat de meeste instellingen in menu gedaan moeten worden, en daar heb ik wat tegen. er zitten veel te veel presets op en te weinig mogelijkheid om zelf gemakkelijk manueel instellingen te doen en dat vind ik toch zeer belangrijk.
            De high-end compactjes hebben nog altijd een kleinere sensor, en dat merk je op hoge iso en detailweergave. Een grotere sensor met even veel pixels geeft altijd een betere detailweergave.

            Ik heb op de G9 ooit een 580EX gezet, en door het hoge gewicht van de flitser ten opzichte van de camera is die combinatie niet zo handig om mee te werken.
            Voor die camera is een 270EX waarschijnlijk een betere keuze omdat de boel dan veel minder topzwaar wordt.

            Een 4/3 camera heeft een grotere sensor dan die high-end compactjes, dat wil zeggen dat de lenzen ook groter moeten zijn.

            In plaats van de G12 kan je ook kiezen voor een S95, die heeft dezelfde sensor en ongeveer hetzelfde zoombereik. Op die S95 kan je ook alle instellingen handmatig doen, net zoals bij de G12. Maar op zo'n compactje kan je geen externe flitser zetten.

            Met mijn S90 heb ik een tijdje geleden een set studioflitsers aangestuurd. Als je die camera in de manuele stand zet, dan kan je de flitssterkte aanpassen. Met het kleine flitsertje op de laagste stand geeft die net genoeg om de flitsers aan te sturen, en het flitsertje van de camera geeft dan zo weinig licht dat het zo goed als geen effect heeft op de totale belichting.
            Het was maar een experimentje, en ik heb zo maar een paar foto's gemaakt, maar het is dus wel degelijk mogelijk om op die manier flitsers te laten werken.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Canon G12 - Nikon P7000 en externe flashes?

              Oorspronkelijk geplaatst door Dieter.C Bekijk bericht
              zit er toch nog zo'n verschil in beeldkwaliteit tussen de 'high end' compactjes en die 4/3de e.d. systemen?

              Simpelweg JA!!

              Comment


              • #8
                Re: Canon G12 - Nikon P7000 en externe flashes?

                Ik denk zelf ook dat je het verschil in kwaliteit tussen een spiegelreflex en een compact camera toch niet mag onderschatten.
                Ik heb zelf een G11, wat ik een zeer goede compact vind, maar het is veel moeilijker om professioneel ogende foto's te maken met zo'n compact dan met een spiegelreflex.
                Ik heb eens een aantal test-foto's gemaakt met de spiegelreflex van een collega en ik stond er zelf versteld van hoeveel verschil het maakte wat DOF mogelijkheiden betreft, ISO ruis, focus-snelheid en kwaliteit van de kleuren.
                Als je jezelf beperkt tot het meenemen van je D300s samen met 1 objectief (b.v. een 24-105), dan sleur je niet echt een hoop gewicht mee, maar een veel beter toestel dan zo'n G12 of P7000.
                Canon 7D + Canon G11

                Comment

                Working...
                X