Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Niet alledaagse licht-setup met beperkt budget

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Niet alledaagse licht-setup met beperkt budget

    Hallo,
    Als all-round beeldmaker (foto,film,3d,..) heb ik besloten dat ik niet langer zonder voldoende licht verder kan. Al meer dan 20 jaar werd ik verwend met zoveel licht ik maar wil binnen mijn 3d software. Nu ik eindelijk mijn eerste stappen buiten het scherm heb gezet merk ik dat het allemaal iets minder evident is..

    Daarom ben ik van plan om thuis een bescheiden achtergrondsysteem op te stellen en mezelf te voorzien van 'licht'. Daarom ben ik al enkele weken druk in de weer met het zoeken naar de ideale oplossing met het oog op verdere uitbreiding naar de toekomst toe.

    Op het eerste zicht ben ik helemaal gewonnen voor de "Elinchrom D-Lite 4 it To Go Set". Leuke start-set voor fotografie met kwaliteitsmateriaal, degelijke lichtopbrengst en draadloos. Verder is het blijkbaar een merk met heel wat uitbreidingsmogelijkheden, mooie aparatuur en afwerking.
    Dan komt echter de kat op de koord. Ik experimenteer ook nogal wat met video (locatie,greenkey,studio,..) waarvoor ik dus ook dringend lichtbronnen nodig heb. En 2 sets kopen zit er momenteel niet in...

    Mijn voorlopig enige optie is dan wellicht een continu-licht opstelling met voldoende watt om ook fotografisch op iso100 of 200 te kunnen werken voor bvb portretten en objecten.
    Daarom zag ik wel brood in sets zoals de Interfit Cool Lite 9 (buislampen maar volgens mij te licht)en de El 3 head ScanLite kit (halogeen) en gelijkaardige kits.
    Vandaag ontdekte ik de Interfit Monstar Kit met 3x 600W buislampen voor een totaal van zo'n 1800W

    Is het een idee om bvb 1 Monstar op te stellen (met bijgeleverde octobox 100cm of paraplu) en 1 of 2 kleine Jinbei halo spots 800W (met paraplu) te gebruiken ?
    Later kan ik er dan bvb nog een Monstar bij opstellen.
    Of zou ik beter voor de Elinchrom Scanlite gaan en later uitbreiden met 2 flitskoppen (stuk duurder wel) ?

    Je merkt het, ik zie het bos niet meer en de bomen zijn blurry, noisy en onderbelicht.. Enige hulp of inzicht is dus meer dan welkom.
    Groeten, Kurt

  • #2
    Re: Niet alledaagse licht-setup met beperkt budget

    Het mengen van verschillende soorten licht gaat je problemen opleveren met de kleurtemperatuur.De 1800W Monstar set geeft je licht met een kleurtemp ergens tussen de 4600 en 5400 °K. (Wel een grote marge!). De halogeenlampen geven licht van 3200°K. Voor zwartwit-fotografie geeft dit weinig problemen. Maar bij kleurfotografie ga je zwemen krijgen. Of je moet filters voor de lampen gaan zetten. Als starterkit begin je best met één soort van lampen!
    https://waltertalboom.be-
    Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

    Comment


    • #3
      Re: Niet alledaagse licht-setup met beperkt budget

      Bedankt Walt, goed opgemerkt en door het hevige zoeken had ik daar niet onmiddelijk rekening mee gehouden al had ik wel een gevoel dat halogeen goed idee is door dat warme licht.

      Als ik met 2 Monstars geholpen zou zijn voor zowel foto als video ware dat misschien wel te overwegen (dan hoef ik ook maar 1 soort lamp in voorraad te houden).

      Het alternatief en zelfs iets goedkoper is de Elinchrom dlite-it4 set voor foto en een 2-3tal jinbei halo's voor video.

      Choices choices..
      Groeten, Kurt

      Comment


      • #4
        Re: Niet alledaagse licht-setup met beperkt budget

        Blijkbaar niet veel mensen die hier raad mee weten en begrijpelijk want het is geen makkelijke opgave. Daarnaast werkt iedereen nog eens anders en zijn de mogelijke noden/wensen bijna oneindig.

        Op dit moment ziet het er als volgt uit:
        Interfit Cool Lite 6 of 9 duo set (continulicht op 5200°K) met octoboxen (100cm) en grote reflectoren.
        Lichtopbrengst continu 650watt (cl6) of 850watt (cl9) per kop en je kan lampen individueel uitzetten naar believen om licht te dimmen waar nodig.
        Als ik opteer voor de vernieuwde CL3 set kan ik daarna nog een set bijkopen om bvb via een boom van bovenaf (mijn plafond is 330cm) bij te lichten en/of de achtergrond etc..

        Voordelen:
        5200°K egaal gestabiliseerd licht (belangrijk voor video ook)
        Slechts 1 soort lamp in voorraad/backup houden.
        De lampen zijn betaalbaar en zelf vervangbaar.
        Koud licht, ie. de studio word niet extra/onaangenaam opgewarmd.
        Geen ventilatorgeluid (video) al is dit bijzaak.
        Kan zowat voor alles ingezet worden (lichtcube,portret,object,video,locatie,feestjes )
        Het lijkt een betaalbare all round oplossing

        Wat betreft flitslicht ga ik voorlopig strobistgewijs verder met mijn ex580II en interfit strobies kit en wellicht een manuele flitser bijkopen met mijn extra catus receivertje eraan en statief met plu.

        Volgend jaar een Elinchrom setje lijkt haalbaar maar met bovenstaande set zou ik al heel ver moeten komen denk ik.

        Opmerkingen, ervaringen en suggesties zijn nog steeds erg welkom.
        Iemand ervaring met die Cool Lite lampen trouwens ?
        Ik hoor veel goede dingen en als er iets fout gaat lijkt Interfit erg responsief.
        Gegroet, Kurt

        Comment


        • #5
          Re: Niet alledaagse licht-setup met beperkt budget

          Zoveel views, zoveel ervaren strobisten en geen reacties
          Inmiddels stevig verdergezocht en iets geheel anders gevonden (denk ik) !
          LED

          Comment

          Working...
          X