Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

IR film

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • IR film

    Ik heb ruim 6 mnd geleden een IR-film gekocht en op advies in de vriezer gemikt. Nu wil ik hem binnenkort toch maar eens gaan gebruiken, maar hoe ondooi ik deze het best en hoelang zal dit duren?

  • #2
    Re: IR film

    In de koelkast.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: IR film

      koelkast idd of gewoon zo in de keuken (niet op de verwarming)
      steek je filmpje ook nog eens extra in een plastic zakje dat je goed afsluit (duw ook alle lucht eruit) zodat je zeker geen condensvorming op de film krijgt.
      nachtje laten staan, dan have fun!!!!
      beste moment voor IR is het voorjaar, fris groen geeft echt wit op IR.
      Niet vergeten een filter te gebruiken voor het "echte" IR effect anders een donker rode filter gebruiken.
      indien mogelijk een iets kleiner diafragma gebruiken om verlies in scherpte door het gebruik van een echte IR filter (als je die dus hebt) te compenseren. IR "breekt" anders in je lens en geeft dus niet de volle scherpte die je bij zichtbaar licht wel hebt.
      welke film heb je klaar staan?
      De gustibus et coloribus non est disputandum
      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

      Comment


      • #4
        Re: IR film

        Ik heb inderdaad ook een ir filter aangeschaft, al ben ik heel benieuwd hoe het scherpstellen in z'n werk gaat want ik zie er geen barst door. Zakje is een goede, vroeg me inderdaad al of hoe het zat met condensvorming op de film zelf.

        Comment


        • #5
          Re: IR film

          Scherpstellen, eventueel IR markering op de lens gebruiken om dit corrigeren, filter erop.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: IR film

            heb jij nog IR markering op je lenzen? ik heb dat zelf op nog geen enkele lens gezien. heb nochtans enkele nikor's liggen. je kan altijd opzoeken of je dan net iets verder of net iets dichter moet scherpstellen.
            en de manier van werken is idd compositie, scherpstellen, filter erop en klik
            ik hoop dat je er mooie resultaten mee bereikt!!!
            De gustibus et coloribus non est disputandum
            Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

            Comment


            • #7
              Re: IR film

              Ik geloof alleen m'n sigma 70-200, de rest niet

              Comment


              • #8
                Re: IR film

                Ik heb ook een Cokin infrarood filter, maar het resultaat trekt op niks ... Ik was op statief vanwege de hoge sluitertijd, vooraf scherpgesteld, filter erop en dan krijg je een felrode kleurzweem. Ik denk dat ik bij de nabewerking in de mist ga. Als iemand hier iets meer over kan zeggen ?
                Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                Mijn bird foto's en urbex foto's

                Comment


                • #9
                  Re: IR film

                  Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                  Ik heb ook een Cokin infrarood filter, maar het resultaat trekt op niks ... Ik was op statief vanwege de hoge sluitertijd, vooraf scherpgesteld, filter erop en dan krijg je een felrode kleurzweem. Ik denk dat ik bij de nabewerking in de mist ga. Als iemand hier iets meer over kan zeggen ?
                  Je moet uiteraard wel omzetten naar zwart/wit als je digitaal fotografeert. Het IR licht activeert alleen maar de rode sensors op je cmos/ccd. Erg geschikt is een dslr vaak niet, omdat die ook een ir-filter(dus een die het ir licht in grote mate wegfiltert) voor de sensor heeft zitten.

                  Comment


                  • #10
                    Re: IR film

                    Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                    Ik heb ook een Cokin infrarood filter, maar het resultaat trekt op niks ... Ik was op statief vanwege de hoge sluitertijd, vooraf scherpgesteld, filter erop en dan krijg je een felrode kleurzweem. Ik denk dat ik bij de nabewerking in de mist ga. Als iemand hier iets meer over kan zeggen ?
                    Je witbalans eerst handmatig instellen door een een lapje groen gras te fotograferen.....daarna is het kinderspel. Op het internet vind je zeker en vast nog nuttige tips voor de nabewerking. Hier vind je een goeie uitleg voor de nabewerking......meerdere filmkes
                    Last edited by RUPSELKOPKE; 14 november 2010, 03:46.
                    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                    Comment


                    • #11
                      Re: IR film

                      Hier ook nog wat info over IR en UV fotografie, met film en digitaal.
                      http://www.naturfotograf.com/index2.html ,kies linkerkolom "IR colour" etc.

                      In de lenshoofdstukken vind je zijn oordeel over bruikbaarheid van bepaalde lenzen in IR.

                      Groet Hans.

                      Comment

                      Working...
                      X