Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dilemma

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dilemma

    Ik zit met een dilemma, en geen kleintje. Effe een situatieschets, om het probleem kenbaar te maken.
    In maart vat ik eindelijk mijn reis naar Azië aan, en wil me vooral toeleggen op straatfotografie en portretfotografie (eventueel wat landschappen, maar dat is niet het voornaamste). Ik ga niet binnenshuis fotograferen (alvast niet mijn doel), dit als extra info.
    Na heel wat opzoekwerk zie ik door het bos echter de bomen niet meer, en heb al heel het internet afgeschuimd, op zoek naar de ideale camera en lenzen. Euh, ik besef ook wel dat de ideale camera en de lenzen niet bestaat
    Ook heb ik alles al eens van nabij bekeken, maar zelfs de shiops waar ik langsging gaven me steeds een totaal ander advies.
    Aangezien ik van stad naar stad, van dorp naar dorp trek, en geen arsenaal aan materiaal wil meesleuren (ik ga met een rugzak en dat is het), graag jullie raad in mijn materiaalkeuze.

    Ik heb zelf de volgende mogelijkheden op een rijtje gezet, die allen binnen het budget blijven;
    1. D-SLR
    de canon eos7d/eos60d + canon 24-105 L4.0 USM + 50 of 85mm prime 1.8
    2. FOUR THIRD
    de olympus e-30 + zuiko digital 14-54mm f2.8-3.5II + leica summalux 25mm f1.4 ashp
    3. M-FT
    de panasonic G2 + DMW-MA1 mount adapter + zuika digital 14-54 f2.8-3.5II + lumix 20mm f1.7 ashp of leica summalix 25mm f1.4 ashp + leica dg macro-elmarit 45mm f2.8 ashp mega ois

    Dat zijn dus de keuzemogelijkheden.
    Keuzemogelijkheid 1 is verleidelijk, aangezien CANON uiteraard een bekende speler is, en de 24-105L een zeer degelijke lens is. Wat me zou kunnen tegenhouden, is de logheid van het geheel dat ik dan moet meesleuren. De 24 is dus waar ik het mee moet doen, en met de cropfactor wordt het niet echt groothoek meer, vrees ik.
    Keuzemogelijkheid 2, tja, het enige nadeel dat ik daar in zie is de slechtere kwaliteit (heb ik toch overal gelezen) van FT-systemen op hogere iso. Cropfactor 2 heeft dan ook weer zijn voordelen, de 14-54 lens wordt een lichtsterke 28-108mm. En de E-30 is niet bepaald een lichtgewicht te noemen.
    Keuzemogelijkheid 3; jaaaaaaaaaaaa, een Panasonic, hoor ik de criticasters al roepen. Wel, ik zie hier ook voordelen in, de Pana is kleiner, met de adapter kan ik ook de FT-lenzen gebruiken, en door een lagere prijssetting dan de Olympus E-30, kan ik me de extra leica 45mmf2.8 aanschaffen (90mm op ff). En deze laatste combinatie is uiteraard het lichtste en handigste om mee te sleuren.

    Uiteraard besef ik dat (M)FT een geheel eigen systeem is, en eens de keuze gemaakt is er geen weg meer terug, maar die Leica-lenzen spreken me geweldig aan, en ik kan me maar moeilijk inbeelden dat (M)FT een stille dood zal sterven, als ik zie wat Olympus op de markt gooit.

    Goed, ik ben uitgepraat, graag jullie eerlijk advies, over de grenzen van merken heen, en maak me niet gekker met andere combinaties voor te stellen, graag jullie advies over welke keuze jullie zouden maken tussen deze 3 pakketten en waarom.

    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Dilemma

    Kspits...laat je niet opjutten....negeren werkt het beste



    Voor wat betreft je vraag...

    Naar mijn idee...;

    Mocht je verder willen met fotografie, de Canon combinatie, omwille van alle kanten op kunnen groeien. Voor jouw doel zal ik dan eerder een 50mm als een 85mm meenemen, liefst zelf nog iets breder als 50mm.


    De andere twee spelers kan ik technisch niet veel zinnigs over roepen. Ze zullen beiden mooie plaatjes maken natuurlijk...met name het aspect draagbaarheid voor een reis door Azie is bij die twee een stuk beter.



    Troost je in ieder geval dat je probleem een luxe probleem is Op gevoel overigens...zou ik voor de MF-T gaan, omwille van de Leica lensjes en draagbaarheid.
    Mijn objectieven zijn all round...

    Comment


    • #3
      Re: Dilemma

      Ik gebruik voor straatfotografie de G11 van Canon. Is daarvoor uiterst geschikt. Klein, onopvallend, goede beeldkwaliteit, draaibaar scherm en de mogelijkheid om in Raw te fotograferen.

      Comment


      • #4
        Re: Dilemma

        Ik gebruik voor straatfotografie een Lumix LX5. Mooi bereik, prachtig lensje, mogelijkheid
        om alle instellingen zonder het menu in te duiken, raw, lekker licht, onopvallend en een
        hele mooie beeldkwaliteit.
        (Heb ook lang getwijfeld of ik me geen pen of Panasonic G2 zou aanschaffen, maar vond
        die toestellen eigenlijk te groot. Alleen de Leica X1 vond ik prachtig, maar helaas te duur.)

        Comment


        • #5
          Re: Dilemma

          Ik heb zelf de volgende mogelijkheden op een rijtje gezet, die allen binnen het budget blijven;
          1. D-SLR
          de canon eos7d/eos60d + canon 24-105 L4.0 USM + 50 of 85mm prime 1.8
          2. FOUR THIRD
          de olympus e-30 + zuiko digital 14-54mm f2.8-3.5II + leica summalux 25mm f1.4 ashp
          3. M-FT
          de panasonic G2 + DMW-MA1 mount adapter + zuika digital 14-54 f2.8-3.5II + lumix 20mm f1.7 ashp of leica summalix 25mm f1.4 ashp + leica dg macro-elmarit 45mm f2.8 ashp mega ois
          Ik gebruik voor straatfotografie de G11 van Canon. Is daarvoor uiterst geschikt. Klein, onopvallend, goede beeldkwaliteit, draaibaar scherm en de mogelijkheid om in Raw te fotograferen.
          Staat niet bij mijn keuzemogelijkheden, te beperkt
          Ik gebruik voor straatfotografie een Lumix LX5. Mooi bereik, prachtig lensje, mogelijkheid
          om alle instellingen zonder het menu in te duiken, raw, lekker licht, onopvallend en een
          hele mooie beeldkwaliteit.
          (Heb ook lang getwijfeld of ik me geen pen of Panasonic G2 zou aanschaffen, maar vond
          die toestellen eigenlijk te groot. Alleen de Leica X1 vond ik prachtig, maar helaas te duur.)
          Staat ook niet bij mijn keuzemogelijkheden, en de Leica ook niet.

          Mannen, ik heb wel degelijk 3 keuzemogelijkheden gegeven, kom niet aandraven met een bunch andere mogelijkheden, ik heb heus wel wat marktonderzoek gedaan, blijkbaar kent niemand hier genoeg van (M)/FT af om raad te geven.....

          Helaas, maar goed, ik ga nog eens goed nadenken en testen... .

          Comment


          • #6
            Re: Dilemma

            Ik denk dat je met Olympus (DSLR, geen M/FT !) niet veel kunt missen (ik spreek uit ervaring); compact, superkwaliteit kitlensjes en zeer budgetvriendelijk. Bij het wisselen van lenzen is het bijna onmogelijk om stof op de sensor te vergaren, Olympus is het enige merk die daadwerkelijk een 'bijna waterdicht' anti-stofsysteem heeft ontwikkeld. Toch belangrijk als je 'in the field' even lenzen moet gaan wisselen.

            Laat je geen dure DSLR aansmeren (niet door de winkels of door gebruikers hier op het forum), koop liever een extra lichtsterk lensje en wat extra batterijen...
            A picture a day, keeps the doctor away.

            Comment


            • #7
              Re: Dilemma

              Volgens mij heeft TS ook net zelf aangegeven zich geen Olympus SLR aangesmeerd te willen worden Immers...er staat geen Olympus SLR in het rijtje
              Mijn objectieven zijn all round...

              Comment


              • #8
                Re: Dilemma

                Oorspronkelijk geplaatst door kspits Bekijk bericht
                Mannen, ik heb wel degelijk 3 keuzemogelijkheden gegeven, kom niet aandraven met een bunch andere mogelijkheden, ik heb heus wel wat marktonderzoek gedaan, blijkbaar kent niemand hier genoeg van (M)/FT af om raad te geven.....

                Helaas, maar goed, ik ga nog eens goed nadenken en testen... .
                Ik zal u in ieder geval niet langer lastigvallen met overbodige of onnuttige tips en zal u
                dus verder nog eens goed laten nadenken en testen en marktonderzoek doen.
                Of misschien nog wel deze tip: ik hoop dat u iets vriendelijker bent tegen de mensen in
                Azië als u portretten en dergelijke wilt schieten. Dat helpt, echt waar.
                Last edited by LesC; 13 november 2010, 14:58. Reden: Quote verbeterd

                Comment


                • #9
                  Re: Dilemma

                  Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                  Ik zal u in ieder geval niet langer lastigvallen met overbodige of onnuttige tips en zal u
                  dus verder nog eens goed laten nadenken en testen en marktonderzoek doen.
                  Of misschien nog wel deze tip: ik hoop dat u iets vriendelijker bent tegen de mensen in
                  Azië als u portretten en dergelijke wilt schieten. Dat helpt, echt waar.
                  Ik wou niet zo önvriendelijk" overkomen als je het zo opvatte. Ik gaf alleen drie keuzemogelijkheden aan, die goed overwogen waren.
                  Toegegeven, ik lees mijn eigen antwoord terug, en inderdaad, het was alleen maar goede raad die jullie me gaven.

                  En uitgerekend jij komt (dit merk ik nu nadien pas) uiteraard "aandraven" met een prachttoestel van Pana, en in eerste instantie (voor het opstellen van mijn lijstje) stond die ook bij mijn keuzemogelijkheden.
                  Ik zal hier neerpennen wat mijn eerste keuzemogelijkheden waren. De Lumix LX5, de nog uit te brengen Fujifilm Finepix X100, of de Leica X1. De laatste is helaas te duur voor wat het is, ik zou er alleen maar naar kijken

                  Verder heb ik het internet afgeschuimd, en eigenlijk zijn alle drie de mogelijkheden robuust om een ganse dag mee rond te trekken (de opgegeven mogelijkheden dan).

                  Ik twijfel sterk, aangezien ik geweldige resultaten heb gezien van de Pana MFT 20mm f:1.7 lens, een juweeltje, alleen hang je dan vast aan dat systeem, te gek van te investeren voor een systeem voor 1 enkel lensje.

                  Dus doudeke, ga gerust je gang en wijk af van mijn opgegeven concepten, ik ben er nu wel klaar voor en zal wat vriendelijker proberen over te komen naar goede raad toe.

                  Mijn verontschuldigingen, was vooral niet de bedoeling, maar nu weet ik het al helemaal niet meer wat het gaat worden. Die prachtlens van Pana he
                  Is er nu geen enkel toestel dat alles bundelt, een lichtsterke lens, een deftige EVF, een handige body? Of vraag ik nu te veel van de camerafabrikanten?

                  De laatste tip was niet nodig, Doudeke, ik ben de vriendelijkheid zelve in levende lijve, alleen zwaar in verwarring gebracht door u, met het resultaat dat ge me er nu gaat doorhelpen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Dilemma

                    Hallo,

                    een interessant gegeven, het zoeken naar een draagbare uitrusting voor op reis, compatibel met reizen met rugzak.

                    sta me toe op te merken dat er in uw 3 keuzes overlapping is tussen uw lenzen ( 85mm en 24-105, 14-54 èn 45mm ed), wat mij niet ideaal lijkt als compactheid belangrijk is.

                    Denk ook na hoe je rugzak zult combineren met fotomateriaal en papieren (die je best niet op uw rug laat zitten). Een 'backpack-reis' is natuurlijk niet hetzelfde als een trektocht met rugzak. (Maar dat was ook uw vraag niet ).

                    Ik heb de indruk dat Leica je wel aanspreekt, en met panasonic heb je een budget-Leica equivalent ( zou ik een panasonic GF1 durven suggereren ? ) bedenk voor jezelf of life-view je iets zegt of dat je liever een goede optische zoeker hebt.

                    succes met uw keuze en laat eens weten wat het wordt.

                    grten, geert.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Dilemma

                      Hallo Geert,

                      Tja, ik ben ook verder aan het zoeken en de GF1, tja, alleen is uit veel testen en gebruikersrecensies op MFT-fora al gebleken dat daar moeilijker mee te werken valt in hevig zonlicht, en Azië......
                      Er kan uiteraard de EVF op, en die blijkt dan weer van minder goede kwaliteit....

                      Ik trek vans tad tot stad, slaap wel in hotels, maar wil zo licht mogelijk overdag rondtrekken, dat is de bedoeling, dus gen kilo's gewicht meesleuren.

                      Ik begin toch deftig te denken over de adviezen van Dudeke.... hoezeer ik ook heb gezegd dat dat niet in het optiepakket zat, ik ben zelfs al beginnen denken over de (nog niet beschikbare) Fujifilm X100 en over de Pana LX5 (met optionele EVF dan), en puur dat ding te gebruiken voor op reis dus, en me een ander toestel aan te schaffen, los van dit alles voor terug thuis. Als ik zo de eerste reviews lees van de LX5, doet ie bijna niet onder voor de MFT, en is ie een stuk kleiner (ten opzichte van het totaalpakket dan).

                      Alhoewel die Pana 20mm f1.7, blijft me toch aantrekken, en dan komen we terug op jouw puntje, Pana GF1.

                      Misschien is het toch beter om beter te luisteren naar de adviezen, after all waren ze goed bedoeld en nog zo gek niet...

                      Alleen maakt dat de keuze alweer een stuk moeilijker.
                      En liveview is voor mij van geen belang, Geert, ter info.
                      Alleen is een OVF/EVF een must, gewoon het gevoel zo foto's te nemen ligt me beter, en ik heb steeds betere foto's genomen met door de zoeker te kijken (ouderwetse vent, ik weet het)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Dilemma

                        Oorspronkelijk geplaatst door kspits Bekijk bericht
                        Ik wou niet zo önvriendelijk" overkomen als je het zo opvatte. Ik gaf alleen drie keuzemogelijkheden aan, die goed overwogen waren.
                        Toegegeven, ik lees mijn eigen antwoord terug, en inderdaad, het was alleen maar goede raad die jullie me gaven.

                        En uitgerekend jij komt (dit merk ik nu nadien pas) uiteraard "aandraven" met een prachttoestel van Pana, en in eerste instantie (voor het opstellen van mijn lijstje) stond die ook bij mijn keuzemogelijkheden.
                        Ik zal hier neerpennen wat mijn eerste keuzemogelijkheden waren. De Lumix LX5, de nog uit te brengen Fujifilm Finepix X100, of de Leica X1. De laatste is helaas te duur voor wat het is, ik zou er alleen maar naar kijken

                        Verder heb ik het internet afgeschuimd, en eigenlijk zijn alle drie de mogelijkheden robuust om een ganse dag mee rond te trekken (de opgegeven mogelijkheden dan).

                        Ik twijfel sterk, aangezien ik geweldige resultaten heb gezien van de Pana MFT 20mm f:1.7 lens, een juweeltje, alleen hang je dan vast aan dat systeem, te gek van te investeren voor een systeem voor 1 enkel lensje.

                        Dus doudeke, ga gerust je gang en wijk af van mijn opgegeven concepten, ik ben er nu wel klaar voor en zal wat vriendelijker proberen over te komen naar goede raad toe.

                        Mijn verontschuldigingen, was vooral niet de bedoeling, maar nu weet ik het al helemaal niet meer wat het gaat worden. Die prachtlens van Pana he
                        Is er nu geen enkel toestel dat alles bundelt, een lichtsterke lens, een deftige EVF, een handige body? Of vraag ik nu te veel van de camerafabrikanten?

                        De laatste tip was niet nodig, Doudeke, ik ben de vriendelijkheid zelve in levende lijve, alleen zwaar in verwarring gebracht door u, met het resultaat dat ge me er nu gaat doorhelpen
                        Ik zal me ook maar even verontschuldigen omdat ik begrijp dat je na veel lezen en nog
                        eens lezen voor jezelf wel een duidelijk beeld lijkt te hebben van wat het zo ongeveer
                        moet worden en dat daar iemand roet in het eten komt gooien. Of zo nodig zijn eigen
                        spulletjes moet aanbevelen.
                        Dit begrijp ik maar al te goed. Vooral omdat ik het zelf ben tegengekomen. Ik had een
                        fantastische reisreportage gelezen van iemand die met de G1 met zijn pancake lens
                        in de Himalaya foto's was gaan trekken. Voornamelijk mensen, een paar landschappen.
                        (Ik vind het artikel helaas niet meer terug.)
                        Die man was gewoon om met Leica te werken, maar hij vond de Panasonic prachtig.
                        Het 1.7 lensje een droom om mee te werken onder alle omstandigheden. Je las, dat
                        is een echte fotograaf, iemand met verstand van zaken en vooral met liefde voor die
                        zaken.
                        Nu zat er iemand met die Panasonic bij mij op school. Ik mocht het toestel een dagje
                        van hem gebruiken. Prachtig inderdaad. Maar voor mij te groot. Je moet het ook om
                        je nek laten hangen, zoals een DSLR. En omdat ik al een Canon 50D heb met een goede
                        lens vond ik dit niet echt iets voor mij.
                        Toch wou ik graag voor straatfotografie een kleiner toestel aanschaffen. Iets dat ook
                        gemakkelijk in mijn jaszak kon en iets waarmee ik toch niet al te veel aan kwaliteit
                        hoefde in te leveren. Dus kwam ik bij de X1. Wel duur maar Leica en ontzettend mooi.
                        Veel gelezen op internet dus. Minpunten, een trage AF. En vooral te veel geld voor wat
                        je in de plaats krijgt. Daar houd ik eigenlijk ook al niet van. Zelfs al is het Leica. Met
                        als gevolg dat het dilemma almaar groter werd.
                        Om minder onopvallend met mijn 50D de straat op te gaan heb ik me toen in plaats van
                        mijn 17-55 2.8 lens een onopvallende 35 mm lens gekocht omdat de meeste van mijn
                        foto's van op straat rond de 35 mm liggen. Toen kwam ik er achter dat het toch een
                        groot verschil is als je alleen maar zo'n 35 mm hebt en dat een klein beetje zoom best
                        wel handig en gemakkelijk is.
                        Als Canon fan bracht me dit bij de G12. Maar die vond ik ook te groot. Dan de S95. Dat
                        vond ik te weinig fototoestel, ik had er geen gevoel bij. De Sony nex geprobeerd. Maar
                        een verschrikking voor iedereen die niet graag bij alles in het menu duikt. Ik had er in
                        ieder geval een GSM achtig gevoel bij.
                        Toen kwam die Lumix LX5. En ik wist het al na 5 seconden. Dit is wat ik zoek. Genoeg
                        zoom-bereik, een lichtsterk lensje, een mooi toestel met grip, alles gemakkelijk in te
                        stellen zonder het menu hoeven in de duiken, mogelijkheid tot raw, en dit alles aan een
                        democratische prijs. Eén nadeel: geen viewfinder. En omdat ik mezelf niet met half
                        gestrekte armen voor me uit zie fotograferen, deze maar apart aangeschaft. Samen
                        met een extra batterij, een lederen ready Lumix case, een geheugen van 8 gig en de
                        viewfinder was ik 850 euro kwijt. Maar de koning te rijk.
                        Bij redelijk of goed weer (normale licht-omstandigheden) is er nauwelijks een verschil
                        in kwaliteit met mijn 50D en dure lens. Veel beter dan ik had verwacht. Alleen op hoge
                        iso en snelheid moet de LX5 in het stof bijten. Maar dat wist ik.
                        En nu gaat het ding overal mee naartoe. Ik trek 10x meer foto's dan vroeger met mijn
                        50D en belangrijker: ik heb er weer zin in. Het heeft zoiets als: dat is fijn. Fotografie
                        is weer fijn. Bovendien val ik veel minder op (of heb dat gevoel toch). Mijn 50D komt
                        eigenlijk alleen nog uit de kast als de kleinkinderen komen ravotten of 's avonds bij
                        een familiefeestje.
                        Maar in de stad of op reis: LX5. Voor mij was het gewoon het beste compromis dat ik
                        met al mijn lezen, herlezen, zoeken en nog meer zoeken, vragen en nog meer vragen
                        gevonden heb. En ook al ben ik zoals zovelen hier verliefd op het eerste gezicht op de
                        Fujifilm Finepix X100, ik troost me met de gedachte dat ik toch een beetje zoom heb,
                        van een mooie 24 tot 90.
                        Enfin, om een lang verhaal kort te maken , een hele lijdensweg. Maar een met een
                        goede afloop. Niet alleen een tevreden gebruiker, maar ook een gelukkige gebruiker.
                        Veel succes en iets minder hoofdpijn dan mij toen ik voor de keuze stond.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Dilemma

                          Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                          Ik had een fantastische reisreportage gelezen van iemand die met de G1 met zijn pancake lens
                          in de Himalaya foto's was gaan trekken. Voornamelijk mensen, een paar landschappen.
                          (Ik vind het artikel helaas niet meer terug.) Het 1.7 lensje een droom om mee te werken onder alle omstandigheden. Je las, dat is een echte fotograaf, iemand met verstand van zaken en vooral met liefde voor die
                          zaken.
                          Hier kan je het lezen, dit was voor ook mijn reden om de Pana te overwegen, eventueel zelfs de GF1 met Pana 20mm.
                          Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                          Toch wou ik graag voor straatfotografie een kleiner toestel aanschaffen. Iets dat ook
                          gemakkelijk in mijn jaszak kon en iets waarmee ik toch niet al te veel aan kwaliteit
                          hoefde in te leveren
                          ... bij de X1. Veel gelezen op internet dus. En vooral te veel geld voor wat je in de plaats krijgt.[I] Gewoon bloedmooi, maar te duur, verliefd worden doe je op een Finepix X100, de X1 is een te duur lief[/I]
                          ... bracht me dit bij de G12. Maar die vond ik ook te groot.
                          ... de S95. Ik had er geen gevoel bij. Ik ook niet, ik heb erover gelezen en gelezen, en het lijkt me een geweldig toestel, en in reviews doet het niet echt onder voor de LX5, hangt ervan af wat je zoekt, en als ik dan toch mag kiezen net iets die lichtsterkere Leica-lens en de S95 is ook "grip-loos", iets dat ook een belangrijke rol speelt in mijn keuzes.
                          ... Sony nex geprobeerd. Maar een verschrikking voor iedereen die niet graag bij alles in het menu duikt. Ik zag de voorstelling, keek, en knikte neen, voor alles dat menu induiken, ik heb geen kleine ipad nodig, maar een fototoestel. Euh, ik zeg niet dat je er geen mooie foto's mee kan maken, maar een fototoestel moet je tenminste OOK met de knoppen kunnen bedienen, zonder een scherm/menu in te moeten duiken op het terrein.
                          ... als gevolg dat het dilemma almaar groter werd.
                          Ik zou het zelf geschreven kunnen hebben, Doudeke, precies wat ik ervan dacht/denk, alhoewel ik het enkel kon afleiden uit tests, lezen, rondvragen en jij het allemaal in de praktijk hebt kunnen uitproberen en testen.
                          Ik ben verbaasd dat je net de gezelfde gedachtengang hebt dan ik, en dat vind ik leuk, iemand met pakken ervaring en met goede raad.
                          Waarom ik zo heftig neen schudde voorheen, kijk waar we aan toe zijn, we pratne nu al over totaal andere keuzes dan ik me had vooropgesteld, maar ik ben blij dat we er dieper zijn op ingegaan, moet ik alvast niet dezelfde weg op als jij, laat me zeggen, je hebt voorgetest
                          Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                          ... toen kwam die Lumix LX5
                          ... ik wist het al na 5 seconden.
                          ... dit is wat ik zoek.
                          ... genoeg zoom-bereik, een lichtsterk lensje, een mooi toestel met grip, alles gemakkelijk in te stellen zonder het menu hoeven in de duiken, mogelijkheid tot raw, en dit alles aan een democratische prijs.
                          ...één nadeel: geen viewfinder.
                          ... gaat het ding overal mee naartoe.
                          ... ik trek 10x meer foto's dan vroeger met mijn 50D en belangrijker: ik heb er weer zin in. Het heeft zoiets als: dat is fijn. ...fotografie is weer fijn.
                          ... in de stad of op reis: LX5.
                          ...voor mij was het gewoon het beste compromis dat ik met al mijn lezen, herlezen, zoeken en nog meer zoeken, vragen en nog meer vragen gevonden heb.
                          ... verliefd op het eerste gezicht op de Finepix X100
                          Kijk, en dat is nu net wat ik wil, een handig, draagbaar toestel, lichtsterke lens, goede "pak" aan, betrouwbaar, en alles wat je nog meer schrijft hierboven.
                          Pana moest je een standbeeld geven, betere reclame dan dit kunnen ze je niet krijgen.

                          Wat het voor mij weer makkelijker maakt, is mijn voorkeur voor Pana, ik heb gewoon een goed gevoel bij Pana, altijd gehad, en zal altijd zo blijven.
                          Ik weet het dus wel, en die EVF is ook voor mij een must, aangezien ik nooit foto's neem met gestrekte arm, ik kijk graag door de zoeker, en het LCD-scherm zou wel eens last kunnen hebben van het felle zonlicht in Azië.

                          Goed, daar ben ik dus door, zo simpel is het. Morgen ben ik de eigenaar van een LX5. Voor dat specifieke doel.

                          Blijft uiteraard de keuze voor een ander toestel, aangezien ik in een groep mensen zit en we fotoboeken aanleggen van protretfotografie (privé-clubje), en daarmee bedoel ik dus head alsook full body. En daar kan ik niet komen lopen aanzetten met een LX5, voorlopig huur ik het fotomateriaal en de studio, maar daar ga ik ook nog eens goed over nadenken. Dudeke, als je daarover ook goede raad hebt, je mag die altijd kwijt, ik zal heel erg vriendelijk blijven.
                          Maar daar kan ik nu rustig over nadenken, ik besef ook ten volle dat dat haast niet combineerbaar zou zijn.

                          Eerste dilemma opgelost dus, voor mijn reisfotografie wordt het een LX5.
                          En die Finepix X100, een pak mensen zijn er verliefd op, dus daar ga ik ook een keertje naar kijken.

                          Ik heb ook nog wat tests gevonden, aangezien dpreview nog niks heeft getest van de LX5, wat me een beetje verwonderde, las ik op cameralabs deze goede test over de LX5 en trouwens ook deze over de S95.
                          Last edited by kspits; 15 november 2010, 11:47.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Dilemma

                            beste Kspits,

                            Ik heb ze beide, de 4/3 en de m4/3.
                            Ik kan alleen maar uit eigen ervaring spreken natuurlijk, maar ik neem de E30 zelden mee voor uitstap/reis enz. Gebruik hem eigenlijk alleen voor shoots.
                            De EP2 daartegen die heb ik altijd bij, ik gebruik de 20 mm pana en de 9/18 oly.
                            Voor de kwaliteit moet je het niet doen, die is het zelfde als de E30.

                            Bij zowel een panasonic als de oly m4/3 heb je wel een "probleem" om bij veel zonlicht het lcd te bekijken, alhoewel het probleem ook niet mag overroepen worden.
                            Wel denk ik dat je veel plezier zal beleven aan de elektronische opsteek zoekers.

                            Grtz en succes met de zoektocht.

                            Jean
                            35 mm is wat we zien, 50 mm wat we willen zien.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Dilemma

                              Gebruik nu al een jaartje de LX3, en dit met de meeste passie.
                              Ben nu aan 't overwegen of de LX5 me een meerwaarde kan geven. Zou de kwaliteit nog hoger liggen??? Dat is de vraag, buiten de langere zoem gerekend natuurlijk.

                              Comment

                              Working...
                              X