Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Monitor calibratie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Monitor calibratie

    Wanneer ik beelden neem met mijn fullframe Nikon, en die controleer op de monitor van de camera, zijn die goed qua belichting. Als ik die dan oplaadt op de pc en bekijk in lightroom zijn die een nogal gevoelig onderbelicht.
    Heb eens de handleiding nageplozen, maar kan niet onmiddellijk vinden of dit hardwarematig aan te passen is. (op het toestel bedoel ik dan)

    Iemand een idee ?
    Dirre - dirkcatteeuw@telenet.be
    ----------------------------------------------
    Nikon-spul en een beetje glas in een Tamrac zakske

  • #2
    Re: Monitor calibratie (camera Nikon D3s)

    Oorspronkelijk geplaatst door Dirre Bekijk bericht
    Wanneer ik beelden neem met mijn fullframe Nikon, en die controleer op de monitor van de camera, zijn die goed qua belichting. Als ik die dan oplaadt op de pc en bekijk in lightroom zijn die een nogal gevoelig onderbelicht.
    Heb eens de handleiding nageplozen, maar kan niet onmiddellijk vinden of dit hardwarematig aan te passen is. (op het toestel bedoel ik dan)

    Iemand een idee ?
    histogram is een betere maatstaaf... Ik zet zowiezo het LCD scherm 1 of 2 stappen donkerder dan de standaard...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Monitor calibratie

      gebruikt de camera niet een jpeg uit de raw (met de ingestelde beeldinstelling)?
      en als je je raw dan bekijkt op pc is er duidelijk een verschil
      nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: Monitor calibratie

        Hallo,

        de eerste controle is idd je histogram, als dat ongeveer goed is en je pc scherm wijkt dan nog af kan je dat best eens calibreren.
        Ik heb na een demonstratie op de Shoot/BD dag een datacolor spider 3 gekocht en het verschil is toch wel groot . En niet enkel qua kleur maar ook helderheid en contrast weken af. Terwijl ik dacht dat het vrij goed overeen kwam...

        mvg Jozef
        D800 en een goed glasservies

        Comment


        • #5
          Re: Monitor calibratie

          Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
          Hallo,

          de eerste controle is idd je histogram, als dat ongeveer goed is en je pc scherm wijkt dan nog af kan je dat best eens calibreren.
          Ik heb na een demonstratie op de Shoot/BD dag een datacolor spider 3 gekocht en het verschil is toch wel groot . En niet enkel qua kleur maar ook helderheid en contrast weken af. Terwijl ik dacht dat het vrij goed overeen kwam...

          mvg Jozef
          Het gaat hem niet over de monitor maar over het lcd schermpke van de camera. Ondertussen gevonden dat je ook de helderheid kan aanpassen.
          Mijn scherm is ook met die spider gecalibreerd.

          Dirk
          Dirre - dirkcatteeuw@telenet.be
          ----------------------------------------------
          Nikon-spul en een beetje glas in een Tamrac zakske

          Comment


          • #6
            Re: Monitor calibratie

            Hier heb je misschien iets aan . Had het ooit ergens gelezen maar wist niet meer waar .Effe goegelen() en ja snel gevonden .

            Comment

            Working...
            X