Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PENTAX : digitale Pentax met 'analoge" lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • PENTAX : digitale Pentax met 'analoge" lenzen

    hallo,
    een vraagje voor de Pentax-minded :
    werken bv pentax-M Macro 1:4 100mm en pentax smc 55 mm 1:2 echt goed op nieuwe digitale pentax ( vb KX of KR ?)
    ik weet dat de K-vatting nog dezelfde is en dat er lijstjes zijn ivm de compatibiliteit ; maar graag info van jullie uit de eerste hand.
    -natuurlijk manueel scherpstellen ( en gaat dat goed gegeven matglas toch wat duisterder en geen microprismas of fresnel zoals destijds analoog ?)
    - werkt toestel op aV (,automatisch met diafragma voorkeuze )en manueel ?
    - werkt lichtmeting correct ?
    - werkt lichtmeting bij het ingestelde diafragma ?
    -blijft zoeker helder bij kleiner diafragma ( maw blijft diafragma open tot op moment van meting of afdrukken ?
    - is er op vlak van mogelijkheden ivm de lenzen verschil tussen pakweg een K7 ( of K5) en een KX ?

    -en eigenlijk belangrijkste vraag : is het wel de moeite waarde met die 'oude' ( maar zeer degelijke en compacte) lenzen te werken of is de kwaliteit in pakweg 30 jaar zoveel verbeterd dat het niet rationeel is met dat oud tuig te willen werken en gebruik ik ze beter om nagels in de muur te kloppen ?

    dank bij voorbaat voor jullie deskundig advies ( en hopend op een "yes, You can").

    grten, Geert.

  • #2
    Re: PENTAX : digitale Pentax met 'analoge" lenzen

    Mss hier (klik)


    Raf'ken

    Comment


    • #3
      Re: PENTAX : digitale Pentax met 'analoge" lenzen

      Alle K lenzen werken voor zover ik weet. De K-r en K-x hebben wel een Penta-mirror ipv een Penta-Prisma zoals je in de K20D, K7 en K5 vindt. Dit maakt het scherpstellen iets moeilijker bij weinig licht tov de high-end toestellen. Ga het proberen zou ik zeggen. Iemand van 20 zal er minder problemen mee hebben dan iemand van 60.
      Lichtmeting is altijd centre-weigth en met de groene knop wordt er een stop-down lichtmeting uitgevoerd. Het diafragma blijft dus open tot je licht meet of de ontspanner wordt ingedrukt.
      Qua mogelijkheden met MF lenzen is er denk ik geen verschil tussen en Kx en K5 denk is, maar ben er niet zeker van.
      Zelf gebruik ik een K85/1.8 nog geregeld. De K35/2 heb ik niet lang geleden verkocht.
      Te veel lenzen en te weinig tijd.
      http://pentaxlenstest.blogspot.com/

      Comment


      • #4
        Re: PENTAX : digitale Pentax met 'analoge" lenzen

        Oorspronkelijk geplaatst door geert62 Bekijk bericht
        hallo,
        een vraagje voor de Pentax-minded :
        werken bv pentax-M Macro 1:4 100mm en pentax smc 55 mm 1:2 echt goed op nieuwe digitale pentax ( vb KX of KR ?)
        ik weet dat de K-vatting nog dezelfde is en dat er lijstjes zijn ivm de compatibiliteit ; maar graag info van jullie uit de eerste hand.
        -natuurlijk manueel scherpstellen ( en gaat dat goed gegeven matglas toch wat duisterder en geen microprismas of fresnel zoals destijds analoog ?)
        - werkt toestel op aV (,automatisch met diafragma voorkeuze )en manueel ?
        - werkt lichtmeting correct ?
        - werkt lichtmeting bij het ingestelde diafragma ?
        -blijft zoeker helder bij kleiner diafragma ( maw blijft diafragma open tot op moment van meting of afdrukken ?
        - is er op vlak van mogelijkheden ivm de lenzen verschil tussen pakweg een K7 ( of K5) en een KX ?

        -en eigenlijk belangrijkste vraag : is het wel de moeite waarde met die 'oude' ( maar zeer degelijke en compacte) lenzen te werken of is de kwaliteit in pakweg 30 jaar zoveel verbeterd dat het niet rationeel is met dat oud tuig te willen werken en gebruik ik ze beter om nagels in de muur te kloppen ?

        dank bij voorbaat voor jullie deskundig advies ( en hopend op een "yes, You can").

        grten, Geert.
        Dan begin ik met dat laatste : yes, you can!

        Verder in omgekeerde volgorde :

        Die oude lenzen zijn FF-objectieven, wat betekent dat de beeldcirkel groter is dan bij zgn. digitale objectieven. Daardoor is de kwaliteit op een cropframe sensor over het algemeen schitterend (in het midden van het beeld heb je de minste afwijkingen).

        Alle objectieven met K-vatting passen op alle Pentax DSLR's en het gebruik van de diafragmaring kan je op al die DSLR's toestaan.

        De zoeker blijft helder bij kleiner diafragma (maw het diafragma blijft open tot op 't moment van lichtmeting of afdrukken).
        Er bestaan echter ook "preset" objectieven (o.a. bepaalde tele's in de Samyang-reeks ... klik op "interchangeable lens") die zo'n ùitstekend palletje (dat het diafragma open houdt tot op het moment van de klik) missen. Daarmee verduistert dus het beeld zodra je aan de diafragmaring draait. Dat kan je ook krijgen bij 't gebruik van bepaalde primitieve tussenringen voor macrofotografie. Opletten met wat je koopt!

        De lichtmeting werkt in principe correct. Toch bestaan er oude objectieven waarbij (vooral bij grote diafragmagetallen) wordt onderbelicht. Als je dat eenmaal weet kan je gericht overbelichten.

        Je kunt in Av werken op 2 manieren : met oude A-lenzen kan je de diafragmawaarde instellen zoals met moderne lenzen (e-wieltje of diafragmaring) en met de M-lenzen alleen met de diafragmaring.

        Manueel scherpstellen is een kwestie van oefenen. Je concentreert je bij voorkeur kleine contrastrijke details in het zoekerbeeld. Voor alle Pentax DSLR's zijn echter "klassieke" matglazen verkrijgbaar.

        Nog een Pentax voordeel is dat je ook met die oude lenzen beeldstabilizatie kunt gebruiken. Indien je een oud objectief hebt gemonteerd, vraagt de camera bij het aanschakelen (met SR-on) meteen naar de brandpuntsafstand om de SR-functie optimaal te doen werken.
        Last edited by Jazzer; 8 november 2010, 22:31.
        Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

        Comment


        • #5
          Re: PENTAX : digitale Pentax met 'analoge" lenzen

          ja, maar nergens hebben jullie uitgelegd hoe dit in zijn werk moet gaan.
          Ik heb na talloze keren van het lezen van de handleiding er de brui aan gegeven en heb het op het net gesmeten.
          Antwoord.
          De ring rond de camera moet op M staan.
          Met de selector ga je naar P en zoekt op punt 27 of 28 waar de diafragmaring staat zal er nu een groen 1 staan deze moet je wijzigen in een 2 en dan gaat de grot van Alibaba open.
          Jongen wat was ik tevreden.

          Comment

          Working...
          X