Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherptedieptebeoordeling in live view.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherptedieptebeoordeling in live view.

    Deze morgen kreeg ik een telefoontje van iemand die mij vroeg of hij bij zijn D700 de scherptediepte (DOF) kon beoordelen in Live View (dus op het schermpje) dat wist ik niet, dus een PM naar onze vriend Frank207be om hem deze vraag te stellen, het antwoord is negatief, ook bij de D3s kan dat dus niet, omdat dat knopje in Live View een andere functie krijgt, namelijk starten en stoppen met filmen.

    Nu schijnt het dat dat bij Canon wel zou kunnen, wie kan dat bevestigen ?

  • #2
    Re: Scherptedieptebeoordeling in live view.

    Ja dat kan bij Canon wél (ik weet niet of dat bij alle modellen kan, maar zeker al op een 40D en 50D) : je kunt bij live view gewoon de DOF preview knop indrukken en je ziet het effect van je ingesteld diafragma op DOF (en belichting). Let wel : dat betekent dus ook dat de live view donkerder wordt !
    Maar in combinatie met de "Exposure simulation" (ook alvast op 40D en 50D beschikbaar) kun je door het opdrijven van de belichtingstijd of ISO eventjes een hogere belichting simuleren tot het beeld terug helderder wordt en je de DOF kunt beoordelen.

    Hier zie je meer info : http://www.dpreview.com/reviews/canoneos40d/page10.asp
    Master the craft, and the art will follow.
    Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
    http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

    Comment


    • #3
      Re: Scherptedieptebeoordeling in live view.

      Ik dacht van wel
      Maar voor de zekerheid toch maar even getest zodat ik hier niet uit men nek zit te kletsen.

      ....

      Confirmatief ! (wat een leuk woord weer)

      Wat ik wel niet 100% weet is of de allergoedkoopste modellen (1000D bv) die knop ook hebben (Diafragma-preview), ik dacht van niet.
      Het knopje zit net naast de lens kortbij de lens-release-knop +-.

      Comment


      • #4
        Re: Scherptedieptebeoordeling in live view.

        Bij een D700 gaat het diafragma dicht naar de ingestelde waarde bij het aanraken van de ontspanknop bij LV. je kan het het diafragma niet meer veranderen, dus eerst uit LV, diafragmeren en terug naar LV. Het beeld is dus altijd met de juiste scherptediepte op het beeld.

        Lijkt mij sterk dat het op andere Nikons anders is.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Scherptedieptebeoordeling in live view.

          werkt de gewone scherptedieptecontroleknop niet in live view?
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: Scherptedieptebeoordeling in live view.

            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
            werkt de gewone scherptedieptecontroleknop niet in live view?
            nee, nee
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Scherptedieptebeoordeling in live view.

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Bij een D700 gaat het diafragma dicht naar de ingestelde waarde bij het aanraken van de ontspanknop bij LV. je kan het het diafragma niet meer veranderen, dus eerst uit LV, diafragmeren en terug naar LV. Het beeld is dus altijd met de juiste scherptediepte op het beeld.

              Lijkt mij sterk dat het op andere Nikons anders is.
              Da's dan maar binnen een zeer beperk diafragmabereik Ik heb de test gedaan met de AFS 60mm f/2.8 macro gisteren: eentje op f/3 dichtbij, en daarna eentje op f/64. De de gemaakte foto's hadden resp. een veel kleinere en grotere DOF dan het overeenkomstige LV beeld. (tussenin camera uit gezet, terug aan, diafragma aangepast, en LV ingeschakeld)

              Comment


              • #8
                Re: Scherptedieptebeoordeling in live view.

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Bij een D700 gaat het diafragma dicht naar de ingestelde waarde bij het aanraken van de ontspanknop bij LV. je kan het het diafragma niet meer veranderen, dus eerst uit LV, diafragmeren en terug naar LV. Het beeld is dus altijd met de juiste scherptediepte op het beeld.

                Lijkt mij sterk dat het op andere Nikons anders is.
                Inderdaad op mijn D3s werkt het ook, je kan er ook in de stand LV zelfs je diafragma bijsturen, kijk maar eens in je objectief, diafragma past zich aan.

                Ik heb de test gedaan met de AFS 60mm f/2.8 macro gisteren: eentje op f/3 dichtbij, en daarna eentje op f/64.
                Frank, met je 60mm zal dat waarschijnlijk moeilijker zijn, daar de macro objectieven de berekende f waarde (verlenging van je objectief) meegeven op het lcd.

                Oorspronkelijk geplaatst door DominiekC Bekijk bericht
                Ja dat kan bij Canon wél (ik weet niet of dat bij alle modellen kan, maar zeker al op een 40D en 50D) : je kunt bij live view gewoon de DOF preview knop indrukken en je ziet het effect van je ingesteld diafragma op DOF (en belichting). Let wel : dat betekent dus ook dat de live view donkerder wordt !
                Maar in combinatie met de "Exposure simulation" (ook alvast op 40D en 50D beschikbaar) kun je door het opdrijven van de belichtingstijd of ISO eventjes een hogere belichting simuleren tot het beeld terug helderder wordt en je de DOF kunt beoordelen.

                Hier zie je meer info : http://www.dpreview.com/reviews/canoneos40d/page10.asp


                Maar nu valt mijn euro, de persoon die mij belde daaromtrent zegde dat je bij Canon ook de belichting kon zien op je toestel, maar bij Nikon past de helderheid van het lcd zich automatisch aan, wat bij Canon blijkbaar niet is. Hij dacht dat je dan de ware belichting kon zien zoals deze op je foto zou komen, niet dus.
                Last edited by Guest42; 9 november 2010, 07:33.

                Comment


                • #9
                  Re: Scherptedieptebeoordeling in live view.

                  Hebben jullie hier het nu eigenlijk gewoon over het zien van de DOF op de LCD voor het nemen van de foto? Of bedoelen jullie dat je kan inzoomen op de EVF/LCD om preciezer te werk te gaan bij de DOF?

                  noob talking here

                  Peace !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Scherptedieptebeoordeling in live view.

                    Oorspronkelijk geplaatst door DenniiZ Bekijk bericht
                    Hebben jullie hier het nu eigenlijk gewoon over het zien van de DOF op de LCD voor het nemen van de foto? Of bedoelen jullie dat je kan inzoomen op de EVF/LCD om preciezer te werk te gaan bij de DOF?

                    noob talking here

                    Peace !
                    Over je DOF op je lcd schermpje
                    Kan idd bij mijn 40D als live view ( die zelden opstaat ) en dan DOF knopje indrukken.
                    Zou me echt wel verbazen dat Nikon dit niet zou kunnen ...

                    Mvg,
                    Oli
                    UnicornPictures on Facebook & Flickr

                    Comment

                    Working...
                    X