Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D300s met 18/200 niet scherp

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D300s met 18/200 niet scherp

    Enkele weken geleden kocht ik een D300s met een 18/200 VRII, dit ter vervanging van mijnD300 met 18/200 VR die "verongelijkt" was, ik was tevreden van dit toestel.
    Na enkele weken "proefritten" stel ik vast dat de echte scherpte in mijn beelden ontbreekt en ik vind er geen verklaaring voor, zijn er mensen onder jullie die dit kunnen verklaren of verhelpen of die enige ervaring hebben hierontrent.
    veel dank op voorhand voor uw reactie

  • #2
    Re: D300s met 18/200 niet scherp

    Hier zijn wat voor de hand liggende suggesties:
    Mogelijk een minder goed exemplaar van die 18-200, spreiding komt veel voor.
    Gebruik je dezelfde instellingen als voor heen...

    Een goeie diagnose is alleen mogelijk met een link naar wat voorbeeldfoto's op de originele groote....

    Comment


    • #3
      Re: D300s met 18/200 niet scherp

      Kan van veel zaken afhangen.
      Heb je het probleem met al je fotos?
      Indien je nog een ander lens hebt, hebben die fotos dan ook zelfde probleem?

      Comment


      • #4
        Re: D300s met 18/200 niet scherp

        Dit ga ik met veel interesse volgen, heb net hetzelfde aan de hand met de D300/18-200VR combinatie.


        Groeten,


        Luc

        Comment


        • #5
          Re: D300s met 18/200 niet scherp

          Maak eens wat testfoto's van bv een cm of een krant onder 45 graden en dan duidelijk markeren waar het scherpstelpunt stond. Dus liefst van een statief.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: D300s met 18/200 niet scherp

            Dank voor de reacties
            mijn proeffoto's zijn binnen gemaakt en vertonen nogal veel ruis op 1600 asa, staat nu op 800 max, met mijn 70/200 is het wel iets beter en met flits ook, maar onvoldoende volgens mij, kzal eens proberen op statief. zou een instelling kunnen mis staan ?

            Comment


            • #7
              Re: D300s met 18/200 niet scherp

              Oorspronkelijk geplaatst door Koenny Bekijk bericht
              Dank voor de reacties
              mijn proeffoto's zijn binnen gemaakt en vertonen nogal veel ruis op 1600 asa, staat nu op 800 max, met mijn 70/200 is het wel iets beter en met flits ook, maar onvoldoende volgens mij, kzal eens proberen op statief. zou een instelling kunnen mis staan ?
              Ook raar dat je veel ruis hebt op iso 1600 met de D300S, bij mij zijn die nog perfect werkbaar.
              Mijn blog

              Comment


              • #8
                Re: D300s met 18/200 niet scherp

                eventueel kan je front en back focus fintunen op de d300...maar zou eerst wat testfoto's maken zodat je zeker weet waar het probleem zit
                http://www.jvs-photography.be/

                Comment


                • #9
                  Re: D300s met 18/200 niet scherp

                  Oorspronkelijk geplaatst door Koenny Bekijk bericht
                  Dank voor de reacties
                  mijn proeffoto's zijn binnen gemaakt
                  voor proeffoto's heb je goed licht nodig. Met de allerbeste lenzen en camera's kan je softe en fletse beelden maken als je binnenskamers met slecht licht werkt.

                  fotografie=tekenen met licht. De kwaliteit van het licht bepaalt je kleuren en contrast en zonder contrast is er geen scherpte. Maak eens testfoto's in zonlicht of met een goede flitser.
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #10
                    Re: D300s met 18/200 niet scherp

                    ik wacht op mooi weer . . .

                    Comment


                    • #11
                      Re: D300s met 18/200 niet scherp

                      Ik weet niet of je handmatig scherpstelt of met AF.
                      Ik zou naast enkele AF-opnames ook wat handmatig scherpstellen en dan voor elke opname opnieuw uit scherp gaan en scherpstellen, zoals reeds aangehaald op bv een krant onder een hoek van 45 graden.
                      Heb je nog een ander objectief of ken je iemand met passende objectieven probeer er dan ook zo eentje op verschillende manieren.
                      frans
                      bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                      Comment

                      Working...
                      X