Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bridgetoestel of Spiegelreflex?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bridgetoestel of Spiegelreflex?

    Hallo iedereen,

    Ik ben momenteel aan het sparen voor een nieuw fototoestel, maar ben aan het twijfelen of het een bridgetoestel of een spiegelreflex zal worden.
    Ik ben een meisje van 13 jaar en op dit moment bezit ik een Sony Cybershot DSC-W70
    (7.2 mega pixels). Ik wil graag een nieuw toestel kopen omdat er op mijn Sony niet echt veel functies zijn. Mijn bedoeling is om "artistiekere foto's" te maken (geen familiefoto's ofzo). Ik fotografeer graag architectuur en ook macrofoto's (bv. bloemen).
    Als ik een spiegelreflex zou kopen, zal het waarschijnlijk een Canon Eos 1000D zijn. Deze is heel basic en niet duur. Ik heb er ook al goede reviews over gelezen. Ik ben ook bereid om een cursus te volgen.
    Van de bridgetoestellen heb ik nog niet veel toestellen bekeken, maar had wel al een panasonic Lumix gezien met 24x zoom.

    Wat denken jullie dat voor mij de beste keuze is?

    Alvast bedankt!
    Naomi
    Groetjes Naomi

  • #2
    Re: Bridgetoestel of Spiegelreflex?

    'r Is jammerlijk genoeg een kwestie van centen.
    Die FZ100van Panasonic kost geen 480€, daarvoor krijg je een goede bridge tenminste als hij beter is dan zijn voorgangers. Daar kan je zeer veel mee doen, enkel bij slechte lichtomstadigheden (weinig licht) zal je een duidelijke mindere mogelijkheid hebben dan met de 1000 van Canon. (de sensor is 1/5 van de 1000)
    Maar... je zit met de lenzen en zonnekap die je moet bij aanschaffen. De 1000 met een Sigma 18/200 kost al snel 570€ en daarmee kan je niet doen wat je met de FZ100 (of de tegenhanger van Canon) kan doen.
    Dar kantelbaar scherm heeft zijn voordelen als je veel op de grond werkt. Wisselbare lenzen brengen mee dat je af en toe je toestel zelf of laat reinigen.
    De macromogelijkheid van die bridge is vrij goed, indien je een 1000 neemt zal je een afzonderlijke macrolens moeten bijkopen.
    Lees ook hier op het forum :
    Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...
    Last edited by gblanchaert; 7 november 2010, 20:06.
    mvg Guido
    Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

    Comment


    • #3
      Re: Bridgetoestel of Spiegelreflex?

      Zowel met een goede compact als een bridge als een spiegelreflex kun je artistieke
      foto's maken. Want dat doe je namelijk zelf.

      De Canon 1000D is zeker geen slechte keuze. Bedenk wel dat je hier nog een lens bij
      nodig hebt voor architectuur, en daarnaast nog een voor macro (niet goedkoop.) En
      eventueel een statief.

      Bij een goede compact (Lumix LX5, Canon G12 e.d.) heb je alles in één. Bovendien kun
      je er volledig automatisch en volledig manueel mee werken. En mee filmen.

      Hetzelfde telt ook voor een bridge. Die zijn misschien een tikkeltje minder van kwaliteit
      maar hebben wel een groter zoom bereik.

      Zelf zou ik gaan voor een goede compact camera vanwege prijs/kwaliteit, de mogelijk-
      heden en de kwaliteit van foto's.

      Comment


      • #4
        Re: Bridgetoestel of Spiegelreflex?

        De Canon G12 is een van de zeer goede compacts, en het inderdaad prijs/kwaliteit een zeer goede keuze. Enkel de zoom is merkelijk minder. De zooms van de bridge van Canon gaan ultra ver, die van Panasonic gewoon zeer ver. Ik denk dat die extra zooms de beeldkwaliteit iets naar beneden halen (zo leerden we dat toch vroeger). Een goede zoom bij een relex van zo'n een totaal bereik bestaat zelfs niet, andere grote bereiken kosten meer dan het dubbel van zo'n een bridge. (de lenzen zijn van een groter oppervlak)
        Zoals ik eerder zei: willen of niet: het is een kwestie van centen. Maar indien je maar iets in de orde van 500€ wil uitgeven dan moet je een reflex vergeten.
        Persoonlijk zou ik voor de FZ100 gaan. Die grote zoom van Canon vrees ik dat het ietwat tever gaat en men kwliteit gaat inleveren, ik heb echter nog geen revieuws gezien van die Canon (hij is nog maar pas op de markt)
        Ik wens je een goede keuze toe.
        Nota: ik ben een Canon fan en toch raad ik nu iets anders aan...
        mvg Guido
        Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

        Comment


        • #5
          Re: Bridgetoestel of Spiegelreflex?

          Een statief zal je sowieso nodig hebben en tegnwoordig zijn de bridge toestellen zeker niet te onderschatten maar ...
          Als je een DSLR koopt heb je al een grote stap gezet naar de toekomst want eerstdaags zal je toch overschakelen naar een DSLR en dat zal geen jaren duren geloof mij.
          En dat objectief is niet verloren dat kan je later gebruiken op een nieuwe body als de financiën het toe laten. Dus ik zou gaan voor een DSLR zodat je meteen die ervaring hebt voor later. Canon of Nikon of iets anders dat laat ik aan uw budget over mijn ervaring leert mij de ojectieven van Nikon die sedert 1959 gemaakt worden vandaag nog altijd bruikbaar zijn al is het soms met beperkingen maar het gaat nog. Dat kan je maar van heel weinig andere merken zeggen en heb ik tot mijn schade en schande moeten ondervinden toen ik van analoge naar digitale fotografie overschakelde mijn Canon objectieven, en daar waren een paar heel dure bij, onbruikbaar werden dat is natuurlijk ook een manier van verkopen maar wel op de rug van de consument. De EOS reeks had een andere vatting dan mijn A1.

          Mvg
          Redgy
          Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

          Comment


          • #6
            Re: Bridgetoestel of Spiegelreflex?

            Ik zou net als bovenstaanden reacties denk ik ook een spiegelreflex nemen. Een bridge kan ook zeker goede foto's maken maar met een spiegelreflex heb je net wat meer voordelen. Zo zijn ze sneller, makkelijker naar eigen hand in te stellen, waardevaster, en uiteraard de beeldkwaliteit. Ook een groot voordeel is dat je met de hand zoomt en niet electrisch. Dit gaat veel nauwkeuriger, sneller en kost je veel minder batterijen.

            Nadeel is wel dat een reflex duurder wordt als je meerdere lenzen wilt hebben. Vaak is de afschrijving dan weer niet zo heel veel. Wil je perse een nieuwe of is tweedehands ook een optie? Ik ben geen canon kenner maar heb zelf een nikon d80. Deze is beter dan een canon d1000 en kost tweedehands ca. 300 euro. Voordeel is dat er dan ook in de camera een scherpstelmotor in zit waardoor je bijna elke lens kan gebruiken. Anders ben je afhankelijk van lenzen die zelf een motor hebben.

            Qua lens is een sigma 18-70 macro misschien wel interessant voor je. Hier kan je zowel architectuur mee doen als leuke close ups mee maken. Verwacht niet het echte macrowerk als kleine beestjes maar net als vlinders en bloemen moet perfect gaan. Deze lens kost nieuw ca. 250 euro maar tweedehands heb je hem waarschijnlijk al wel voor onder de 200 euro.
            Groeten Remco.

            Comment


            • #7
              Re: Bridgetoestel of Spiegelreflex?

              Toch nog een belangrijke opmerking:

              Ik kom uit het analoge tijdperk, toen ik 14 jaar was konden we gebruik maken van toestellen die van de fotoclub waren.
              Mijn eerste eigen analoog toestel was een Japans kleinbeeld en koste me toen een fortuin.

              Over de tussenperiode spreek ik niet, maar over de laatste 7 jaar wel:

              Ik kreeg bij mijn op ruststelling (7 jaar geleden) een HP735 3.2 Mpx, koste toen 380€, heb daar lange jaren plezier aan beleefd. Mijn analoog materiaal vloog in de kast. Mijn analoge reflex met een serie lenzen heb ik zo goed als weggeven aan een beginnende student in de fotografie.
              4 jaar terug kocht ik mij een Canon Powershot IS S3 6Mpix, heb dat met zonnekap inbegrepen bijna 600€ betaald. Vandaag koop je de opvolger aan 350 en het laatste model aan nog geen 500.

              Vandaag werk ik terug met een reflex maar heb daar een pak meer geld voor neergelegd en zie uit naar een nieuwe lens die jammer genoeg mij momenteel teveel kost en hoop ze 2de hands te vinden.


              Waarom vertel ik dit:
              De evolutie is vandaag zo groot en snel dat je bij het buitenkomen van de winkel al een oud toestel hebt. Dit wil niet zeggen dat je daar geen mooie foto's mee kan maken, erger nog: met mijn nieuwe reflex heb ik nog niet de mooie foto's geëvenaard van vroeger.
              Ook bij de reflextoestellen is er een evolutie, meestal gericht om te doen kopen. trouwens de nieuwe (goedkope) reeks van reflextoestellen hebben niet de duurzaamheid van vroeger.


              Trek voor jezelf de les uit wat ik hier heb verteld.
              mvg Guido
              Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

              Comment


              • #8
                Re: Bridgetoestel of Spiegelreflex?

                Ook de sony NEX zijn fantastische toestelletjes of eventueel de A33 en a55 van sony maar wel duurder.
                Een goede prijslijke reflex de Pentax K-x

                Comment


                • #9
                  Re: Bridgetoestel of Spiegelreflex?

                  Oorspronkelijk geplaatst door denisdm Bekijk bericht
                  Ook de sony NEX zijn fantastische toestelletjes of eventueel de A33 en a55 van sony maar wel duurder.
                  Een goede prijslijke reflex de Pentax K-x
                  De NEX en A33 en 55 zijn geen echte reflex toestellen.
                  Maar ik heb de 33 en 55 eens ter hand genomen en het zijn wel leuke toestellen !
                  De handgreep van de 33 en 55 vind ik wel niet zo goed even wennen om goed vast te houden.

                  Mvg
                  Spogy
                  Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bridgetoestel of Spiegelreflex?

                    Oorspronkelijk geplaatst door denisdm Bekijk bericht
                    Ook de sony NEX zijn fantastische toestelletjes of eventueel de A33 en a55 van sony maar wel duurder.
                    Als de TS geduld heeft...in 2011 komt er een macro lens voor de NEX . Voor de A33/A55 heb je uiteraard de 30mm, 50mm en 100mm (alledrie f/2.8) macrolenzen.

                    Wide fixed focal length CZ : available from 2011
                    Telephoto zoom : available from 2011
                    Macro : available from 2011
                    Portrait : available from 2011
                    High performance standard zoom G : available from 2012
                    Wide zoom : available from 2012
                    Mid-telephoto : available from 2012
                    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                    Comment

                    Working...
                    X