Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elinchrom vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Elinchrom vraagje

    Misschien niet echt iets voor strobist, aan de mods om eventueel te verplaatsen dan..

    Een vraagje voor de kenners en/of gebruikers.

    Zou me graag een studiosetje aanschaffen van het merk Elinchrom, lijkt me een redelijk goed merk te zijn. Tevens wil ik deze eventueel ook op verplaatsing gebruiken alhoewel ik daar waarschijnlijk meer m'n gewone strobist materiaal zal voor gebruiken of eventueel een deftige powerpack voor zal aanschaffen.

    Ik twijfel tussen de volgende sets ;

    - Style RX 600/600 To Go Set
    - BXRi 500/500 To Go Set
    - Ranger Quadra - Pro set - A heads To Go Set

    Qua prijzen lopen deze niet zo héél ver uit elkaar, toch geraak ik er niet echt uit om een keuze te maken.

    Eventueel een ander A-merk kan ook overwogen worden, rond dezelfde prijsklasse.
    Nog een puntje, ik heb al enkele Pocketwizards (PW Plus II)
    Wie kan me helpen met goede en wijze raad ?

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

  • #2
    Re: Elinchrom vraagje

    Ik ben gebruiker van Elinchrom al gedurende 10 jaar, dus kan ik je keuze qua merk volledig bijtreden. Ik zou om te beginnen eens grondig onderzoeken waar het overwicht van je gebruik gaat liggen, als dit duidelijk de studio is dan zou ik opteren voor echte studioflitsers, ligt het overwicht op verplaatsing dan heb je met de Ranger Quadra een zeer draagbare en sterke flitser, op voorwaarde dat je der slechts één gebruikt, het gebruik van twee toortsen op één Quadra is mogelijk maar naar mijn mening niet erg handig, door de benodigde kabel(s).

    Zowel bij de BX als bij de Quadra heb je veel voordeel aan het gebruik van skyports inzake het triggeren en het instellen van het vermogen van de flitsen. Omdat de ontvangers in de flitsen zijn ingebouwd. Bij de RX is dat niet het geval, en moet je een extra ontvanger kopen, liefst dan nog het RX type, dat dan ook maar enkel op de RX bruikbaar is.

    Dus als je aan je PW's gehecht bent zou ik kiezen voor de RX, dan heb je een zeer degelijk snelle professionele studioflits, de RX is zeker de beste van je lijstje, maar is minder flexibel in te zetten op locatie.

    Ik heb ook een Ranger Quadra, maar die gebruik ik alleen op verplaatsing, en omzeggens nooit in de studio. Maar door de aankoop van de Quadra ben ik wel gaan gebruik maken van de skyports ook in de studio. Ik kocht nog twee zenders en drie ontvangers bij, en nu heb ik een universeel in te zetten systeem, dat werkt op de Quadra, Studioflitsers, en door een extra blokje ook op de reportageflitsers( 2x 580 EX) deze combinatie heeft vele mogelijkheden, en dat was dus ook de reden van dit samen te stellen.

    Mocht je kiezen om met een Quadra te starten, koop dan zeker de adapter naar de normale Elinchrom vatting, dan kan je op de toortsen van de Quadra bijna alle reflectoren van het Elinchrom gamma gebruiken.

    Heel dit verhaal is dus mijn persoonlijke ervaring en gebruik van Elinchrom flitsen.
    ik hoop dat je der wat mee bent.

    MVG, Jeff c.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Elinchrom vraagje

      ik heb zelf de BXRI's en een Elinchrom Ranger (grotere broer vd quaddra)

      de quadra is een hele goeie flitser, maar heeft zijn beperkingen
      - het is maar 1 kop, en zelfs al hang je er een 2e kop aan kan je deze niet individueel regelen. de verhouding van de 2 koppen hangt vast
      een highkey opstelling bij mij is 4 a 5 flitsers...

      - 400watt is goed voor mensen die op ISO100 schieten, doch ga je merken dat je op vol vermogen geen 500 foto's kan nemen.

      -herlaadtijd van een quadra is toch behoorlijk trager dan een BXRI/RX kop... (3 seconden vs 1 seconde)

      enorm voordeel is wel dat je die overal kan gebruiken, dus ideaal voor trouw/communie/modelreportages

      je zal alleen merken dat je met 1 quadra niet genoeg zal hebben
      Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

      Comment


      • #4
        Re: Elinchrom vraagje

        Ik gebruik momenteel een BXRi 500 set in combinatie met een Tronix Explorer voor locatie shoots (+4 speedlights). Zeer flexibele set, genoeg batterijvermogen (met goede recycletijden) en ook de mogelijkheid tot gebruik van netstroom met zeer snelle recycletijden. Ik ga waarschijnlijk in de nabije toekomst nog een BXRi + tronix set erbij doen. Of een Ranger.
        Toen ik die set kocht was ik eerst aan het kijken naar een Ranger maar die konden niet snel genoeg geleverd worden (had toen op zeer korte termijn een mobiele set nodig), de quadra is zeer compact maar heeft in mijn ogen teveel nadelen (zoals hierboven al vermeld).
        mijn website

        Comment


        • #5
          Re: Elinchrom vraagje

          Hier nog een fervente Elinchrom gebruiker. Ik heb zelf geen sets, maar huur er geregeld.

          1) Voornamelijk studio:
          Als flitssnelheid & recycle time van belang zijn (ik zie dat je ook honden fotografeert), dan gaat er niets boven de RX600. Ultra snel, veel vermogen, zeer constant in kleur. Ik heb ook andere merken gehuurd, maar Elinchrom is top voor zijn prijs. Let wel, de RX heeft nog geen ingebouwde skyports dus dat is nog een extra kost.

          Als de flitssnelheid en de recycle time minder van belang is zou ik voor de BxRi500 gaan. Het voordeel van de ingebouwde skyport is enorm. Je kan van op je zendertje alle flitsers instellen. Handig tijdens het uitmeten van je licht.

          2) Voornamelijk locatie.
          Ga dan voor een ranger of Quadra. Op buitenlocatie heb je doorgaans een fill van je omgevingslicht. Dus met één kop als hoofdlicht en een reportageflitser (met bv een snoot) als accent, ga je al erg ver komen.

          Maar Elinchrom is absoluut top voor zijn prijs. Wil je nog beter: Profoto, maar behoorlijk onbetaalbaar...
          I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

          Comment


          • #6
            Re: Elinchrom vraagje

            ik wil even toevoegen dat ik zelf een BXRI 500 set bezit, en de studio die ik huur heeft de RX600's

            ze herladen quasi even snel , doch flitsduur van de RXis wel korter (voor mij geen probleem want modellen staan wel stil voor mij)
            Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

            Comment


            • #7
              Re: Elinchrom vraagje

              Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
              Maar Elinchrom is absoluut top voor zijn prijs. Wil je nog beter: Profoto, maar behoorlijk onbetaalbaar...
              Ik gebruik regelmatig Profoto en "beter" is het niet hoor. Het "lichtkwaliteit" is niet beter zoals velen op forums beweren, het is juist hetzelfde. Het beste aan Profoto is het koppelingssysteem: softboxen, reflectoren enz bevestigen gaat heel makkelijk met Profoto. De Elinchrom-kopelling is in mijn ogen het meest storende aan Elinchrom.

              Bij Profoto betaal je enorm veel voor de naam en marketing er rond.

              Dat gezegd zijnde: Profoto is zeker en vast topmateriaal.
              mijn website

              Comment


              • #8
                Re: Elinchrom vraagje

                Ik gebruik twee sets Quadra (vooral op locatie). Maar.... ik ben over het algemeen niet echt tevreden. De skyport gebruik ik niet meer want vergeleken met mijn pocketwizzards zijn ze onbetrouwbaar. Veertien dagen na aankoop moest er trouwens al een skyport geruild worden omdat die het niet meer deed. Onlangs (ongeveer een half jaar na aankoop) moest ik ook een flitskop laten vervangen omdat ook die het niet meer deed. Geen zekering of flitsbuis die het begaf wat ik normaal zou vinden, maar effectief een probleem met de electronica.

                Ik besef dat ik gewoon pech heb met de sets en dat Elinchrom wel degelijk in orde is, maar mijn ervaring met de Quadra is dus niet positief. Ik wil materiaal waar ik op kan vertrouwen en dat is tot nu toe niet het geval. Ik sleur dus nog altijd mijn reportageflitsen ook mee naar een shoot met klanten want ik kan me niet veroorloven om "flitsloos" te zijn door één of ander probleem...

                Mijn samenvatting voor de Quadra's: heel draagbaar systeem en geweldig dat je alle Elinchrom accessoires kan gebruiken, maar de extreme draagbaarheid betekent in mijn ogen te veel inboeten aan degelijkheid...

                Hopelijk van enig nut...

                Roeland
                www.135mm.be
                @135mm_leuven
                info@135mm.be

                Comment


                • #9
                  Re: Elinchrom vraagje

                  ik heb de bxri 500 set ook gehad en na enkele maanden toch weer verkocht omdat ze niet voldeden aan mijn verwachtingen, een stilstaand model gaat prima en er zijn mooie foto's mee te maken zeker en vast maar zoiets als dans of springfoto's mag je vergeten.....

                  ikzelf ga in ieder geval de quadra's kopen , deze lijken me zeer geschikt voor zowel locatie als studio gebruik, alle toebehoren passen er op (mits adaptor) en 400 watt is meer dan genoeg voor studio gebruik...en locatiegebruik
                  de bxri 500 was voor mijn huiskamerstudio eigenlijk wel te veel , stond meestal bijna op minimum power, dus 400 watt is voor een normale studio of huiskamer meer dan voldoende
                  ik zou dan wel 2 sets kopen lijkt me wel handiger dan zit je niet met die kabels voor je tweede licht..
                  duur? ja dat wel maar de bxri set plus generator daar sleur je je een bult aan op locatie en zijn voor bijvoorbeeld hondenfotografie veel en veel te traag, daar gaan de quadra's het een pak beter doen....
                  http://www.jvs-photography.be/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Elinchrom vraagje

                    Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
                    ik heb de bxri 500 set ook gehad en na enkele maanden toch weer verkocht omdat ze niet voldeden aan mijn verwachtingen, een stilstaand model gaat prima en er zijn mooie foto's mee te maken zeker en vast maar zoiets als dans of springfoto's mag je vergeten.....

                    ikzelf ga in ieder geval de quadra's kopen , deze lijken me zeer geschikt voor zowel locatie als studio gebruik, alle toebehoren passen er op (mits adaptor) en 400 watt is meer dan genoeg voor studio gebruik...en locatiegebruik
                    de bxri 500 was voor mijn huiskamerstudio eigenlijk wel te veel , stond meestal bijna op minimum power, dus 400 watt is voor een normale studio of huiskamer meer dan voldoende
                    ik zou dan wel 2 sets kopen lijkt me wel handiger dan zit je niet met die kabels voor je tweede licht..
                    duur? ja dat wel maar de bxri set plus generator daar sleur je je een bult aan op locatie en zijn voor bijvoorbeeld hondenfotografie veel en veel te traag, daar gaan de quadra's het een pak beter doen....

                    Twee units is de max, ik dacht er ook aan maar voorlopig even on hold .
                    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                    Comment


                    • #11
                      Re: Elinchrom vraagje

                      Bedankt Jeff en alle anderen voor de uitgebreide reacties !

                      Als ik dit allemaal zo lees stel ik mij de vraag hoeveel w/s je infeite nodig hebt ervan uitgaande dat het materiaal voorlopig grotendeels zal gebruikt worden voor honden (dieren) portretten, eventueel later (we zien wel...) ook full-body shots van personen.

                      Aangezien het hier om honden gaat heb ik ook, volgens mij, een zeer snelle recycle time nodig. Dus infeite gaat mijn voorkeur dan uit naar de RX600 maar is deze dan niet te zwaar voor deze doeleinden ?

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Elinchrom vraagje

                        voor portretjes van honden (doe ik ook vrij veel) zijn die wel wat overkill he denk je niet, 2 x 250 is ruim voldoende voor hondenportretten , hondenportretjes licht ik zelfs netjes uit met 2 sb flitserkes....
                        en ga met die dingen maar op locatie he, heb jij een paar knechtjes in dienst, dan oke , anders zou ik toch even verder kijken denk....
                        http://www.jvs-photography.be/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Elinchrom vraagje

                          misschien even tonen wat het verschil is tussen een 200/300watt en 1100watt/s

                          tegen de valavond dus zowiezo erg weinig buitenlicht, ik geloof dat de ranger op een 200a300 watt te flitsen (met een quadra dus ook nog ruim haalbaar)


                          overdag + volle zon... de volle 1100watt ertegenaan


                          het is maar net wat je er allemaal mee wil doen
                          Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

                          Comment

                          Working...
                          X