Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtmeter probleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lichtmeter probleem

    Hallo iedereen,

    Ik heb een vraagje

    Ik gebruik 2 studiolichten
    Als ik mijn flitslicht meet met een lichtmeter en hij zegt bijvoorbeeld 1/180 op f4,0 200 asa als ik dat instel op mijn camera en een foto neem dan is er rechts een zwarte streep te zien, indien ik mijn camera dan instel op 1/160 is het perfect belicht is dat normaal? Het is het beeld dat de sluiter al gesloten is voor het licht er is?? Mijn lichtmeter staat op flitslicht ingesteld.

    Gr Stef

  • #2
    Re: Lichtmeter probleem

    Oorspronkelijk geplaatst door stefaanjan Bekijk bericht
    Hallo iedereen,

    Ik heb een vraagje

    Ik gebruik 2 studiolichten
    Als ik mijn flitslicht meet met een lichtmeter en hij zegt bijvoorbeeld 1/180 op f4,0 200 asa als ik dat instel op mijn camera en een foto neem dan is er rechts een zwarte streep te zien, indien ik mijn camera dan instel op 1/160 is het perfect belicht is dat normaal? Het is het beeld dat de sluiter al gesloten is voor het licht er is?? Mijn lichtmeter staat op flitslicht ingesteld.

    Gr Stef
    die sluitertijd is van geen tel voor flash fotografie...
    blijkbaar kan jij op je camera niet boven de 1/160 sync speed...
    zet hem gewoon op 1/125 dat is prima, dat speelt toch geen rol
    de flits bevriest immers alles...

    een cursus of workshop zou je snel vooruit helpen!
    Last edited by d_oracle; 6 november 2010, 21:17.
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Lichtmeter probleem

      Inderdaad, die zwarte streep die jij ziet is uw gordijn.

      Check even je handleiding wat je maxiumum sync speed is.

      Bij mijn D90 kan ik tot 1/200 met een jinbei triggertje. Ik zeg er wel bij KAN
      want de ene keer is het goed, de andere keer zie ik ook een band.
      1/125 is meest gangbaar en zal nooit fout gaan.
      Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

      Comment


      • #4
        Re: Lichtmeter probleem

        Bedankt voor jullie hulp.

        Ik ga inderdaad eens een workshop moeten volgen


        Momenteel probeer ik maar meestal lukt het goed maar soms lukt het niet.

        Ik fotografeer met een Nikon D700

        Heeft de draadloze trigger ook een maximum speed vb 1/200 of maakt dat niet uit.

        Gr Stef

        Comment


        • #5
          Re: Lichtmeter probleem

          Oorspronkelijk geplaatst door stefaanjan Bekijk bericht
          Ik fotografeer met een Nikon D700

          Heeft de draadloze trigger ook een maximum speed vb 1/200 of maakt dat niet uit.
          bij mij werkt een D700 tot een sync speed van 1/250
          de trigger speelt ook mee (lees vertraging)... met een RF602 haal ik 1/200
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Lichtmeter probleem

            Inderdaad, je sluiter speelt minder een rol bij flitsfotografie, zeker wanneer er weinig licht is. Daarom stel je die best in op de maximale flits synchronisatie snelheid, wat voor elk toestel anders is. Dikwijls zit die ergens rond 1/200ste en 1/250ste, maar bij sommige toestellen is die nog lager.
            Het is ook zo dat Nikon zijn professionele toestellen laat syncen op 1/250ste indien je met hun flitsers werkt, maar dat je maar kan syncen op 1/200 bij het gebruik van studio flitsers.
            Tot slot bestaan er ook manieren om, vooral bij Nikon flitsen, de maximale sync speed toch veel hoger te krijgen, bijvoorbeeld op een 1000ste of zelfs sneller.

            Je leert er alles over in workshops bij www.jurgendoom.be en morethanwords.be

            Comment


            • #7
              Re: Lichtmeter probleem

              Oorspronkelijk geplaatst door jurgendoom Bekijk bericht
              Inderdaad, je sluiter speelt minder een rol bij flitsfotografie, zeker wanneer er weinig licht is.
              Je zal het waarschijnlijk wel zo niet bedoeld hebben - gezien je fotografische achtergrond - maar 't staat zo onnozel he als inleiding bij het betoog dat daarop volgt ...

              Tjerri

              Comment


              • #8
                Re: Lichtmeter probleem

                Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                bij mij werkt een D700 tot een sync speed van 1/250
                de trigger speelt ook mee (lees vertraging)... met een RF602 haal ik 1/200
                De sync van een D700 is 1/320 maar de meeste radiotriggers gaan maar tot 1/250 en met de vertraging die D_Oracle aangeeft, verlies je inderdaad soms nog een beetje en moet je dus eens uitproberen met je materiaal welk voor jou de ideale maximum snelheid is.

                Ik werk met Seculine triggers van Twinlink en haal constant 1/250 en in studio zelfs 1/320, alhoewel de Seculines maar werken tot 1/250 volgens hun handleiding??? Op locatie en redelijke afstand (meer dan 20 meter) hou ik echter ook een safe tijd van max 1/200.

                Het is dus een combinatie van toestel (sync), gebruikte triggers en afstand van zender en ontvanger.

                Inderdaad, misschien met de door jou gebruikte combinatie, best 1/160 aanhouden of iets tragere tijd, omdat dit met studioflitser minder belang heeft, of je moest een spring-in-'t-veld hebben als model...

                Comment


                • #9
                  Re: Lichtmeter probleem

                  http://forum.belgiumdigital.com/f99/...ra-293450.html
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                  Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                  Comment

                  Working...
                  X