Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Concerten en urbex.Welke Nikon?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Concerten en urbex.Welke Nikon?

    Hallo BD mensen,

    Ik ga de overstap van Canon naar Nikon maken.Waarom?Als ik mensen op concerten zie met hun Nikon kan ik alleen maar me verstomming vaststellen dat ze ermee prachtige foto's maken.

    Zelf beschik over een Canon 5D Mark II en ik kan enkel en alleen maar vaststellen dat de Canon 500D ervoor beter zijn job deed dan men huidig toestel.Vandaar dat de 5D Mark II in de verkoop gaat om mijn overstap naar Nikon te kunnen waarmaken.

    Alleen vraag ik mij af welke Nikon?Een fullframe is al volledig uitgesloten,het heeft enkel maar nadelen in mijn ogen.De welke merk ik nu met de 5D Mark II goed genoeg op en ga ik niet over uitwijden.Ik weet wat ik ervaar en das het belangrijkste.

    Dus welke Nikon voldoet voor concerten en urbex?
    Ik heb men oog eerlijk gezegd laten vallen op de Nikon D300S.Goed keuze of niet?Wil weer niet ervaren wat ik met de 5D Mark II heb ervaren,dat het een trage AF heeft om maar iets op te noemen.

    Hopelijk een zinvol advies .Bedankt alvast.

  • #2
    Re: Concerten en urbex.Welke Nikon?

    Weet niet of dit advies zinvol is maar jongen die met mij in de avondschool zit (en ook hier op 't forum) maakt mooie concertfoto's met een Canon 5D Mark II...
    http://www.edwinfoto.smugmug.com/ categorie Music
    Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Concerten en urbex.Welke Nikon?

      Oorspronkelijk geplaatst door saintlambert Bekijk bericht
      Weet niet of dit advies zinvol is maar jongen die met mij in de avondschool zit (en ook hier op 't forum) maakt mooie concertfoto's met een Canon 5D Mark II...
      http://www.edwinfoto.smugmug.com/ categorie Music
      ik ook met een f4 objectief , maar menig topic hieover is verkeerd afgelopen . dus geen kommentaar.. het toestel heeft het alt... ...... !!
      grts Peter
      BD1754BE / Body & glass

      Comment


      • #4
        Re: Concerten en urbex.Welke Nikon?

        Ik heb nog geen enkel nadeel aan mijn D700 kunnen ontdekken bij concert fotografie en het grote voordeel is dat ik ook nog een 80-400 4.5-5.6 op 400mm bij 6.3 kan gebruiken als het echt close moet of van wat verder af.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Concerten en urbex.Welke Nikon?

          Volgens mij is de Nikon D3X wel geschikt voor concerten .

          Sorry Geert maar ik snap je niet, mateke.

          Toen ik pas mijn 5D M II had, dacht ik ook dat ik een probleem had (autofocusprobleem), maar ik stond gewoon te dicht bij de artiest met mijn 70-200 mm lens, vandaar dat die niet kon scherpstellen.

          Dat een 500D beter is dan een 5D MII is ook wel moeilijk te geloven aangezien de laatste 3x zoveel kost dan de eerste.

          t Is wel zo dat de foto's geen 3x beter worden of zo.

          Veel succes met je overstap.
          Last edited by johan de man; 6 november 2010, 08:41.
          Canon-man. Concerten en natuur.
          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

          Comment


          • #6
            Re: Concerten en urbex.Welke Nikon?

            Momenteel dus weinig of zelfs geen reakties welke Nikon te kopen!
            Tof board kennelijk .

            Zal ik Canon houden dan en Nikon bijkopen ?

            Comment


            • #7
              Re: Concerten en urbex.Welke Nikon?

              Oorspronkelijk geplaatst door Geert007 Bekijk bericht
              Momenteel dus weinig of zelfs geen reakties welke Nikon te kopen!
              Tof board kennelijk .

              Zal ik Canon houden dan en Nikon bijkopen ?
              goed idee , dan kan je vergelijken..
              ik denk dat er niet veel mensen zijn die beide hebben , dus ...
              .
              grts Peter
              BD1754BE / Body & glass

              Comment


              • #8
                Re: Concerten en urbex.Welke Nikon?

                Als je met een 5D MKII geen concertfoto's kan maken, dan zal dat met een D700 ook niet lukken.

                Een D300S doet het op dat vlak nog slechter, want de hoge iso van die camera is duidelijk minder goed dan die van de 5D MKII (dat zie ik aan foto's van andere leden van onze fotoclub, de foto's die we bespreken komen hier allemaal binnen).

                De eerste vraag, welke lenzen gebruik je?

                Tweede vraag, was je gewoon om met de 500D op de automatische standen te werken, of werkte je daarmee ook al in de AV/TV/M standen?
                Welke stand gebruik je bijvoorbeeld voor concertfoto's?
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Concerten en urbex.Welke Nikon?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Als je met een 5D MKII geen concertfoto's kan maken, dan zal dat met een D700 ook niet lukken.

                  Een D300S doet het op dat vlak nog slechter, want de hoge iso van die camera is duidelijk minder goed dan die van de 5D MKII (dat zie ik aan foto's van andere leden van onze fotoclub, de foto's die we bespreken komen hier allemaal binnen).

                  De eerste vraag, welke lenzen gebruik je?

                  Tweede vraag, was je gewoon om met de 500D op de automatische standen te werken, of werkte je daarmee ook al in de AV/TV/M standen?
                  Welke stand gebruik je bijvoorbeeld voor concertfoto's?
                  Om je vraagjes te beantwoorden :

                  De 24-70mm F2.8 en de 70-200mm F2.8 IS gebruik ik.

                  De 500D gebruikte ik opdezelfde wijze als mijne 5D Mark II.Zijnde voor urbex steeds op m stand,en dan doet de 5D Mark II het ook goed.

                  Voor concerten gebruik ik m stand volgende instelling :
                  F2.8 en 1/125 en iso max 1600 en spotmeting hoewel ik van de week meervlaks moest gebruiken en het middenste scherpstelpunt en AL SERVO gebruik ik (dat hebben ze mij aangeraden ibij de fotohandelaar).

                  Comment


                  • #10
                    Re: Concerten en urbex.Welke Nikon?

                    Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                    Volgens mij is de Nikon D3X wel geschikt voor concerten .
                    Zou de x maar door een s vervangen.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Concerten en urbex.Welke Nikon?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Geert007 Bekijk bericht
                      Om je vraagjes te beantwoorden :

                      De 24-70mm F2.8 en de 70-200mm F2.8 IS gebruik ik.

                      De 500D gebruikte ik opdezelfde wijze als mijne 5D Mark II.Zijnde voor urbex steeds op m stand,en dan doet de 5D Mark II het ook goed.

                      Voor concerten gebruik ik m stand volgende instelling :
                      F2.8 en 1/125 en iso max 1600 en spotmeting hoewel ik van de week meervlaks moest gebruiken en het middenste scherpstelpunt en AL SERVO gebruik ik (dat hebben ze mij aangeraden ibij de fotohandelaar).
                      Bij spotmeting wordt het licht alleen in het midden van de foto gemeten. Als daar net iets zit dat heel donker is, dan wordt de foto overbelicht, zit daar een wit vlak, dan heb je een onderbelichte foto.

                      Bij concertfotografie gebruik ik altijd de diafragmavoorkeuzestand, naargelang de hoeveelheid licht en de gebruikte lens pas ik de diafragma-opening en de iso aan tot de sluitertijd aanvaardbaar is. Meestal moet de belichtingscompensatie dan ook nog op -1/3 tot -1 om overbelichting te voorkomen. Als er heel weinig licht is, dan zet ik de iso ook op 3200 of zelfs 6400. Soms is dat met de 135mm f2 volledig open nog niet voldoende, de omstandigheden zijn altijd anders...

                      De manuele stand gebruik ik eigenlijk alleen bij flitsfotografie waarbij de (studio)flitser(s) voor de hoofdbelichting zorgen. Als ik invulflits nodig heb, dan werk ik meestal ook in de diafragmavoorkeuzestand.

                      Over concertfotografie kan je hier wel voldoende informatie vinden. Er zijn er nog die liefst in de manuele stand werken, het maakt niet uit hoe je voor de juiste belichting zorgt, zolang de foto's maar goed zijn.

                      Maar ik blijf erbij, als het niet lukt met een 5D, dan is de kans dat het wel meteen lukt met een D700 niet veel groter...
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Concerten en urbex.Welke Nikon?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Geert007 Bekijk bericht
                        Voor concerten gebruik ik m stand volgende instelling :
                        F2.8 en 1/125 en iso max 1600 en spotmeting hoewel ik van de week meervlaks moest gebruiken en het middenste scherpstelpunt en AL SERVO gebruik ik (dat hebben ze mij aangeraden ibij de fotohandelaar).
                        Vreemd dat je 1 instelling gebruikt, aangezien lichtomstandigheden niet op elke concert hetzelfde is, en tijdens het concert zelf het licht ook constant verandert.

                        Een D700 met wat lichsterke lenzen moet zeker voldoende zijn. Goede en snelle AF gecombineerd met goede ISO prestaties en dat is wat je nodig hebt.

                        Ik heb nooit aan concertfotografie gedaan, maar wel gelijkaardige toestanden.
                        1. Als de belichting constant hetzelfde is, dan kan je M gebruiken of AV.
                        2. Verandert de belichting constant, dan raad ik aan om Tv te gebruiken, want in Av mode zou je te lange sluitertijden krijgen zodra het te donker is.
                        3. Gebruik in Av en Tv mode belichtingscompensatie naargelang de situatie (en volgens belichtingsmeting).
                        4. Pas je ISO aan in functie van je sluitertijd en/of diafragma.
                        5. Hou je sluiter snel genoeg in functie van je focale lengte en de bewegingssnelheid van het onderwerp (indien je IS hebt, kan dat wat natuurlijk langer als het onderwerp stil staat)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Concerten en urbex.Welke Nikon?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
                          2. Verandert de belichting constant, dan raad ik aan om Tv te gebruiken, want in Av mode zou je te lange sluitertijden krijgen zodra het te donker is.
                          Let er goed op hoe het licht konstant verandert, soms verandert het heel veel op de achtergrond, maar staat de frontman/vrouw in een spot dan weer in constant licht en als je alles gaat mee meten, zit je in de problemen.

                          Meetsal gebruik ik spotmeting op de scherpstelspot, ideaal bij alle Nikons, op het gezicht en kijk naar 10 opnames hoe de belichting is en als die vrij konstant is ga ik naar M en dan de lens één klikje(1/3 stop) dicht.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Concerten en urbex.Welke Nikon?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Als je met een 5D MKII geen concertfoto's kan maken, dan zal dat met een D700 ook niet lukken.
                            en helemaal mee eens.

                            voor de rest een kul verhaal, de reden van overstappen.
                            overstappen van Canon naar Nikon of andersom!
                            maar zo krijg je wel de lachers op je hand natuurlijk.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #15
                              Re: Concerten en urbex.Welke Nikon?

                              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                              en helemaal mee eens.

                              voor de rest een kul verhaal, de reden van overstappen.
                              overstappen van Canon naar Nikon of andersom!
                              maar zo krijg je wel de lachers op je hand natuurlijk.
                              grt,bouk.
                              Heb ik gezegd dat ik een D700 ging kopen?Neen!
                              Mijn ogen is op de D300s gevallen.Beter lezen dus.

                              En bedankt voor de nutteloze info's die hier verschijnen!en misschien allanger bezig met fotografie dan jullie kunnen denken en hiervoor had ik Nikon maar met het digitale tijdsperk mij toch laten overhalen om Canon te kopen,en al dik spijt van!

                              Comment

                              Working...
                              X