Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon EN-EL9 vs EN-EL9a (batterij)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon EN-EL9 vs EN-EL9a (batterij)

    Ik bezit D60 en D3000 van nikon. D60 werkt op EN-EL9 batterijen, waarvan ik 3 stuks heb. Nu heb ik echter ook een D3000 die een EN-EL9a batterij heeft. In de winkel getest, en het lukt ook met de (oudere?) EN-EL9 batterij.

    Thuisgekomen zie ik dat ze eigenlijk wel verschillen qua Voltage en milliAh, kan dit een probleem geven bij het gebruik van men batterijen door elkaar ?

    EN-EL9 : 7.4V 1000mAh
    EN-EL9a: 7.2V 1080mAh 7.8Wh

    Ik ga regelmatig op reizen waarbij ik niet regelmatig over de mogelijkheid beschik batterijen op te laden, dus het zou wel handig zijn moest ik ook de EN-EL9 in de D3000 kunnen gebruiken, wat ook lijkt te werken. Kan dit schade aanrichten ?
    Samuel De Rycke

  • #2
    Re: Nikon EN-EL9 vs EN-EL9a (batterij)

    Dezelfde spanning is nooit een probleem, met een grotere capaciteit kan je meer foto's maken per lading.

    Het zijn allebei lithium-ion accu's met twee cellen.
    Per cel is de spanning net na het laden zelfs 4,2V.

    Maar ik dacht dat er wel een ander probleem was met die oudere accu's.
    Het is niet zeker dat je die kan laden in een oudere lader, en in de nieuwe accu steekt een chip die de camera gebruikt om uit te rekenen hoeveel foto's je nog kan maken.
    (Ik ben geen Nikon expert, maar ik dacht dat ik hier ergens iets had gelezen over dat probleem.)
    Canon heeft een paar jaar geleden de BP511 (die in veel verschillende modellen zat) aangepast met een chip omdat er teveel goedkopere alternatieven te koop waren...
    Last edited by Black B@ndit; 5 november 2010, 14:52.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment

    Working...
    X