Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

OPstellen thuis studio

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • OPstellen thuis studio

    Hall iedereen,

    Ben niet zeker of deze post op de juiste plaats is, maar zal het toch hier vragen.

    Ik ben van plan om thuis een studio'tje in te richten. Maar ik zit met een "dilema"... Ik heb 2 kamers beschikbaar, een zolder van 3x6m, of onze verander van 4x9m.
    Op de zolder zijn er ramen langs ene kant, maar deze kan ik wel toeplakken. Plafond van de zolder is ongeveer 2,2m.

    De verander is met glazen ramen, en plexi dak/plafond -> veel licht dus. Er zijn wel schermen over de ramen en dak, die een difuus licht creëeren.

    Mijn vraag... welke kamer/ruimte zo beter zijn? is het beter om daglight ook te gebruiken, of kies ik voor een ruimte zonder ramen?
    Ik heb flitsers beschikbaar voor extra licht.

    Bedankt voor jullie reacties.
    Nikon D7000, een beginnende verzameling lenzen en flitsen

  • #2
    Re: OPstellen thuis studio

    Ik ben geen expert ter zake maar als ik zie dat wij op school altijd beginnen
    met het verduisteren van de ramen vooraleer we ook maar 1 lamp beginnen
    op te stellen zou ik persoonlijk kiezen voor de ruimte met het minste daglicht.

    Je kan voor jezelf uitmaken wat je het meeste gaat fotograferen.
    Fotografeer je het meeste gebruikmakend van daglicht dan is de veranda de meest
    logische keuze.
    Is het gebruik van daglicht echter heel miniem, ja dan kies je beter voor die andere ruimte.
    Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

    Comment


    • #3
      Re: OPstellen thuis studio

      een ruimte van 2m20 is naar mijn ervaring te laag.
      www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

      Comment


      • #4
        Re: OPstellen thuis studio

        Aan de 2,2m twijfel ik ook.

        Ik wil vooraal mensen fotograferen, en denk dat een lage plafond nadelig zo zijn.
        Nikon D7000, een beginnende verzameling lenzen en flitsen

        Comment


        • #5
          Re: OPstellen thuis studio

          Oorspronkelijk geplaatst door fotowannabee Bekijk bericht
          Ik wil vooraal mensen fotograferen, en denk dat een lage plafond nadelig zo zijn.
          Wat wil je juist, full body? Dan zit je heel krap. Werk soms in onze garage, maar is ook vrij laag. 2m1 en voor full body is het sukkelen.

          Misschien zijn zaken die je nog in rekening kunt brengen. Welk is makkelijkst 'bereikbaar'. Is het zuid-licht in je veranda? Of noord-licht?
          Ik zou de 2 in rekening brengen denk ik. Veranda als je met natuurlijk licht wil werken, zolder als je echt met studiolicht wil werken.
          Hoe hoog is de veranda?

          Ik ben geen expert zenne, maar als ik zie hoe ik thuis soms 'sukkel', zou alles proberen te gebruiken wat je hebt.
          Al doende leert men...

          Flickr

          Comment


          • #6
            Re: OPstellen thuis studio

            Volledige controle van je licht, daar heb je een licht-dichte-studio voor nodig, die dan nog eens zwart geschilderd is, zowel plafond als de muren...

            hoe zit het met je zolder? wit plafond? op 2m20? dat zal je shoots aardig compromiteren...

            hoe hoog is het plafond van je veranda? kan je daar gordijnen in aanbrengen?
            Veranda's zijn zowie zo moeilijk, niet alleen door het binnen vallende licht maar ook door al de reflecties... Gordijnen zijn een oplossing...

            het eenvoudigste zal zijn om te leren omgaan met omgevings licht en dit te combineren met flashes, dit met z'n voordelen en beperkingen... Sommige dingen zal je gewoon niet kunnen...
            Last edited by d_oracle; 5 november 2010, 09:45.
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: OPstellen thuis studio

              Op de verander zin er zonneschermen, op het dak en voor de ramen. Denk dat dit voor een meer difuus licht zo zorgen.

              Ik gok op een hoogte van ongeveer 2,7 - 2,8m, plafond van verander, en dan hellend. Maar had gedacht om de achtergrond op te stellen tegen de hoogste muur. (4m werk ruimte dan).
              Nikon D7000, een beginnende verzameling lenzen en flitsen

              Comment


              • #8
                Re: OPstellen thuis studio

                Als ervaringsdeskundige, breng ook in rekening of je op je zolder je speelgoed kunt laten staan. Geen van 2 locaties zijn ideaal maar dat besefte je al. Het grootste voordeel van een eigen thuis studio is volgens mij dat je telkens verder kunt bouwen op wat je geleeRd hebt, alles is blijven staan. En als je 15 min tijd hebt of iets gelezen hebt op het net kan je snel uitproberen, (ik heb een speelgoedbeer als model daarvoor) en als je dan al eenhalfuur moet alles opbouwen komt het er niet van.
                D300, wat nikor lenzen, plaats voor een studio.

                Comment


                • #9
                  Re: OPstellen thuis studio

                  Beste,
                  Je moet je zoals d oracle al schreef gewoon neerleggen bij het feit dat je niet de ideale ruimte hebt.
                  Ik moet het hier met mij living doen, en ben zeker niet van plan die donker te schilderen. Dus er zijn beperkingen.
                  Neem gewoon de zolder, schilder die eventueel donker, en beperk je tot poses die haalbaar zijn bij die afmetingen.
                  Ga ook niet te vlug voor veel Ws, want dat is meestal niet nodig.
                  Gewoon experimenteren en genieten van je hobby.

                  succes,
                  Jean
                  35 mm is wat we zien, 50 mm wat we willen zien.

                  Comment


                  • #10
                    Re: OPstellen thuis studio

                    Oorspronkelijk geplaatst door Plimsol Bekijk bericht
                    Beste,
                    Je moet je zoals d oracle al schreef gewoon neerleggen bij het feit dat je niet de ideale ruimte hebt.
                    Ik moet het hier met mij living doen, en ben zeker niet van plan die donker te schilderen. Dus er zijn beperkingen.
                    Neem gewoon de zolder, schilder die eventueel donker, en beperk je tot poses die haalbaar zijn bij die afmetingen.
                    Ga ook niet te vlug voor veel Ws, want dat is meestal niet nodig.
                    Gewoon experimenteren en genieten van je hobby.

                    succes,
                    Jean
                    Exact mijn idee. Ik heb ook een studio op zolder en ook ik zit voornamelijk te knoeien met de hoogte. In het midden is mijn zolder zo'n 2,5 meter hoog maar door de schuine wanden kan ik mijn papierrollen van 2.75 breed maximaal zo'n 2.1 meter hoog hangen... En da's voor full body volwassenen gewoon écht te laag... Maar goed, meer ruimte heb ik niet dus moet ik het er maar mee doen. Ik heb wel mijn zolder deels heel donkergrijs geverfd om ongewenste reflecties tegen te gaan.

                    Hieronder een indruk van mijn studio:



                    www.indetailfotografie.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: OPstellen thuis studio

                      Mooi! Bedankt voor de reacties. Ik weet wat doen dit weekend.... mijn zolder ruimen en schilderen!
                      Nikon D7000, een beginnende verzameling lenzen en flitsen

                      Comment

                      Working...
                      X