Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PC fan draait continu full speed

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • PC fan draait continu full speed

    Ik heb hier een computerprobleem, de fan van de processor draait continu tegen het maximale toerental.
    Er zit geen stof in het koelelement, en de processor werkt maximaal op 4-13%.
    In deze omstandigheden zou die traag moeten draaien.

    Gisterenavond werkte de fan nog normaal, maar nu blijft die continu lawaai maken.

    (En nee, ik koop geen Mac, ik zal het er al op voorhand bijzetten om geen nutteloze discussies te krijgen.)

    (Er zit een tikfout in de titel, maar tegenwoordig is het hier onmogelijk om de titel aan te passen.)
    Last edited by Black B@ndit; 4 november 2010, 16:03.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

  • #2
    Re: PC fan draait continu fuul speed

    Begin eens met de stekker uit te trekken en de pc 60 seconden volledig zonder stroom te zetten.

    Afhankelijk van de pc kan dit toerental door verschillende zaken geregeld worden ... BIOS, software, sensor op moederbord of sensor in ventillator. Moeilijk zo te zeggen welke regeling er bij u in zit.
    Een loszittende koelvin kan ook, als er een mm spatie is tussen koelvin en cpu bijvoorbeeld.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: PC fan draait continu full speed

      Heb je iets gewijzigd in de bios want daar kan je instellen hoe de koeling zich gedraagd.
      D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

      Comment


      • #4
        Re: PC fan draait continu full speed

        Tikfout even verbeterd. Klopt dat je om in 'de lijst' een correctie aan te brengen langs een Mod moet gaan.
        Wil je geen Mac aanbevelen (), maar ik heb een stukje software (smcFanControl) draaien waarmee ik de fanspeed kan beïnvloeden (zowel trager als sneller als op basis van bepaalde temp). Bestaat zoiets ook voor Windows?
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: PC fan draait continu full speed

          Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
          Heb je iets gewijzigd in de bios want daar kan je instellen hoe de koeling zich gedraagd.
          Inderdaad.
          Of BIOS gereset door lege batterij.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: PC fan draait continu fuul speed

            Zijn alle ventilatieroosters stof- en spinnenwebvrij? Die beestjes zitten tegenwoordig binnen hé. Anders zou het wel eens dat stukje van het moederbord kunnen zijn dat instaat voor de regeling van de ventilator.
            Echt geen Mac ?
            D90 - D70 - F80 + glas

            Comment


            • #7
              Re: PC fan draait continu full speed

              Ik heb niets veranderd in de bios, en de computer is opgestart nadat die een hele dag geen spanning heeft gehad. (stekkerblok met schakelaar, ik schakel altijd alles uit.)

              Ik weet zelfs niet hoe ik in de bios moet geraken, en als dat wel zo zou zijn, dan blijf ik liever overal af...

              Ik zal nu de computer nog eens uitschakelen en zien wat er dan gebeurt...

              Alles roosters zijn stof en spinnewebvrij, zelfs met de zijkant van de computer open blijft die fan op volle toeren draaien.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: PC fan draait continu full speed

                Kijk eens naar het processorgebruik.
                Als er ergens een stuk software continue draait en zorgt voor 100% processorgebruik, dan gebeurt dit ook.

                Comment


                • #9
                  Re: PC fan draait continu fuul speed

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Begin eens met de stekker uit te trekken en de pc 60 seconden volledig zonder stroom te zetten.
                  Bedankt voor de juiste tip.

                  Ik heb de pc een paar minuten zonder stroom gezet en het probleem is opgelost. Daarvoor had ik de pc al een keer uitgeschakeld, maar de spanning was niet uitgeschakeld, en dat gaf geen verbetering.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: PC fan draait continu full speed

                    Wat ook een rol kan spelen is dat de batterij op het MB plat aan het gaan is en op den duur de bios geen stroom genoeg meer krijgt met rare dingen als gevolg.
                    Op het MB zit zo een batterij een twee euro groot ongeveer (meestal een 2016, 2020 of 2032) je kan die bijna overal vinden, als je die vervangt gaat de bios wel terug op zijn standaard waarde staan.
                    Last edited by Sus; 4 november 2010, 17:44.
                    D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                    Comment


                    • #11
                      Re: PC fan draait continu full speed

                      FWIW .. een doorgebroken bevestigingspunt van de CPU koelerblok heeft mij dit ook eens gelapt .. het koelerblok stond dan enigszins scheef op de CPU waardoor de warmteoverdracht gestoord werd ... de temp sensoren stuurden de fan meteen op maximum, altijd ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: PC fan draait continu full speed

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                        Wat ook een rol kan spelen is dat de batterij op het MB plat aan het gaan is en op den duur de bios geen stroom genoeg meer krijgt met rare dingen als gevolg.
                        Op het MB zit zo een batterij een twee euro groot ongeveer (meestal een 2016) je kan die bijna overal vinden, als je die vervangt gaat de bios wel terug op zijn standaard waarde staan.
                        FWIW .. je "bios" chip krijgt altijd spanning/stroom als je PC op staat .. en de batterij is enkel bedoeld om bij uitschakelen je CMOS ram data vast te houden .. bij moderne mobo's blijft de boel trouwens continue onder spanning staan tot zolang je de stekker niet uittrekt of het voedingsblok afschakelt .. moest die batterij hoedanook wat te maken hebben met je bios dan zou je na een batterij "failure" niet eens meer kunnen opstarten JMHO

                        Comment


                        • #13
                          Re: PC fan draait continu full speed

                          Een fan hier begon plots op volle toeren te draaien bij het uittrekken van een usb-verbinding.
                          Fan > koeling dus van de cpu.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

                          Comment


                          • #14
                            Re: PC fan draait continu full speed

                            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                            FWIW .. je "bios" chip krijgt altijd spanning/stroom als je PC op staat .. en de batterij is enkel bedoeld om bij uitschakelen je CMOS ram data vast te houden .. bij moderne mobo's blijft de boel trouwens continue onder spanning staan tot zolang je de stekker niet uittrekt of het voedingsblok afschakelt .. moest die batterij hoedanook wat te maken hebben met je bios dan zou je na een batterij "failure" niet eens meer kunnen opstarten JMHO
                            Die batterij dient inderdaad om het biosgeheugen actief te houden en als die af is ga je van alle problemen kunnen krijgen. (kunnen krijgen he dus niet noodzakelijk)
                            Als de batterij spanning te laag is gaat de bios terug op fabrieksinstellingen staan en als daar bv in staat dat de fan continu moet draaien zal hij dat ook doen als je de PC terug op zet.
                            In de bios stel je dingen in zoals jij die persoonlijk wil en als die door stroomgebrek niet meer werkt gaat hij in zijn standaardprogram, (noodprogram als je het zo wil noemen) de PC start dan nog wel op maar zal data vergeten zoals bv klok datum enz.
                            De biosen van nu detecteren zelf een hoop dingen zoals HD's processors enz vroeger moest je dat zelf allemaal in stellen.(das al wat geleden natuurlijk).
                            D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                            Comment


                            • #15
                              Re: PC fan draait continu full speed

                              Ik heb dit progje op mijn PC: Speedfan regelt C° en fan speed

                              LM75, pwm, digital temperature sensor, digital sensor, i2c, smbus, 2-wire, digital, analog, speedfan, computer, hardware monitor, fan control, voltages, fan, rpm, hard disk, system management bus, smart, change fan speed, windows 8, scsi, raid, 3ware, lsi, areca, matrix raid
                              Dat we ze nog lang mogen "trekken".
                              Nikon D4S - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

                              Comment

                              Working...
                              X