Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D60/D3000 vs D7000/D300S

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D60/D3000 vs D7000/D300S

    Ik vrees dat ik een beetje naar de bekende weg ga vragen maar toch...
    ik (met D60) samen met nog iemand (met een D3000) overwegen om eventueel een nieuwe camera te kopen voor volgende redenen:

    - met onze huidige camera's is in low light conditions, ISO400 eigenlijk het maximum dat we kunnen gaan. Bij ISO800 en zeker daarboven krijgt men al snel redelijk wat ruis. In goede lichtcondities is ISO800 wel nog goed, maar ja, in goede lichtcondities heeft men natuurlijk weinig ISO800 van doen.

    - Ik heb soms de indruk dat de dynamic range van onze toestellen redelijk beperkt is. Er is altijd wel iets op de foto onder- of overbelicht. Ook de kleuren zijn af en toe gewoonweg flets.

    - de keuze lenzen is beperkt, gezien ze (best) voorzien moeten zijn van een ingebouwde motor

    Dus denken we eventueel aan een D7000 of D300S. Dat die camera's in hun geheel beter zullen zijn daar twijfel ik niet aan (het zou er aan moeten mankeren ). Mijn vraag is of de beeldkwaliteit ook een stuk beter zal zijn dan op onze D60/D3000. Ik bedoel hiermee, belichting, kleuren, scherpte, enz....

    En voordat iemand antwoordt: 'even de zoekfunktie van het forum gebruiken' wil ik zeggen dat ik de draadjes wel gelezen heb, maar het gaat daar meestal over knopjes, funkties, duurzaamheid ed., maar bijna nergens vind ik info over de beeldkwaliteit zelf.

    alle info welkom!
    facebook

    500px

  • #2
    Re: Nikon D60/D3000 vs D7000/D300S

    Hallo,

    Als ik juist ben hebben de D60/3000 een ccd en de D7000/300s een cmos.
    Je gaat er qua dynamisch bereik en ruisprestaties behoorlijk op vooruit.
    Kleuren en saturatie kan je zelf in je menu instellen als je die te flets vindt.
    Maar heb je ook al in raw getrokken? Anders moet je dat eens proberen i.s.m. bijv.
    Lightroom3. Dan kan je echt wel betere resultaten bereiken dan met jpeg en krijgen jullie body's misschien nog een tweede kans.

    grtjs Jozef
    D800 en een goed glasservies

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D60/D3000 vs D7000/D300S

      klopt idd volledig wat je zegt van de CCD en CMOS sensor. Maar ik vind het gewoon moeilijk inschatten hoe groot het verschil is tussen beide sensors, praktisch gezien dan.

      Ik trek idd ook al mijn foto's in RAW en bewerk ze met ACR. Fletse of ronduit foute kleuren zijn inderdaad perfect op te corrigeren, maar het geeft toch aan dat de sensor soms wat last heeft. Het wordt voor mij ook vervelend wanneer je op je foto geen enkel wit of grijs punt hebt waar je je witbalans kan mee instellen (bv foto van een bladerdek).

      alvast bedankt voor je input!
      facebook

      500px

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D60/D3000 vs D7000/D300S

        Volgens mij hebben die 2 camera's dezelfde (soort) sensor als de D200(en D80) en ik heb met mijn D200 nooit de omschreven problemen gehad: foto's gemaakt tot 2500 iso, die acceptabel waren en ook fletse kleuren nee, behalve als het flets weer was. De werkelijkheid is vaker ook veel fletser als een foto.
        Vaak levert een hogere iso met een kortere sluitertijd een beter resultaat dan een langere tijd bij een lage iso.
        2500 iso

        ook bij zonnig weer kleurrijke foto's

        maar vandaag kwamen ook uit mijn D700 wat grijzige plaatjes.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D60/D3000 vs D7000/D300S

          ja kijk zelfs op iso 2500 is jouw 200 nog zeer mooi. dus ik vermoedde al dat het verschil in sensor in zo'n gevallen het duidelijkst zou zijn. Toch voor alle zekerheid..is deze foto (zwaar) bewerkt, of is dit (buiten verscherping mss) recht uit de camera? Het interesseert mij vnl qua belichting...

          Nu misschien toch even iets rechtzetten ook: ik ben eigenlijk wel tevreden van mijn d60. Goeie camera voor zijn geld, in goede lichtomstandigheden.Maar na verloop van tijd wil een mens toch nog dat ietsje meer, vandaar mijn vraag...
          facebook

          500px

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D60/D3000 vs D7000/D300S

            waarom geen D90? ik zit nu ook met d60 en ik ga naar de 90 gaan is ook al hele stap vooruit.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D60/D3000 vs D7000/D300S

              Oorspronkelijk geplaatst door Cytochrome Bekijk bericht
              ja kijk zelfs op iso 2500 is jouw 200 nog zeer mooi. dus ik vermoedde al dat het verschil in sensor in zo'n gevallen het duidelijkst zou zijn...
              Zoals ik al eerder schreef: volgens mij is het dezelfde sensor als in de D3000, d60, d80, D40x? en D200, een Sony 10MP
              Oorspronkelijk geplaatst door Cytochrome Bekijk bericht
              Toch voor alle zekerheid..is deze foto (zwaar) bewerkt, of is dit (buiten verscherping mss) recht uit de camera? Het interesseert mij vnl qua belichting..
              De truuk is dat de foto is geconverteerd met DxO 5, dat doet wonderen met ruis.....
              Last edited by hjanssen; 4 november 2010, 18:19.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D60/D3000 vs D7000/D300S

                De d200 heeft een wel veel betere lichtmeter. Ik vind het wel bizar dat je op iso 2500 heb geschoten. Mijn d80 gaat maar tot 1600 iso. Wat volgens mij wel een wezenlijk verschil maakt is dat je de foto hebt ingeflitst en een korte sluitertijd gebruikt hebt. Hierdoor krijg je alleen in de donkere delen ruis en dat is op een foto als deze makkelijk te verwijderen. Of zit ik er helemaal naast met mijn aanname?
                Groeten Remco.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D60/D3000 vs D7000/D300S

                  Nog over de sensor, de d300 van mijn vader merk je ook wel verschil dat de tijd niet heeft stilgestaan. Deze heeft veel minder ruis en de kleuren zijn ook ietsjes beter. Kan nog steeds flets blijven maar dat is gewoon een kwestie van je digitale doca gebruiken. Wel merk ik dat met zijn 14 of 16? bits raws veel meer info valt terug te halen als met mijn 12 bits uitvoering.

                  Ik denk ook dat de d90 voor jullie beide een goede opvolger is. Daarnaast is deze nog eens leuk geprijs ook. Wil je beter kan je altijd kijken voor bijvoorbeeld een nieuwe of tweedehands d300.
                  Groeten Remco.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D60/D3000 vs D7000/D300S

                    Oorspronkelijk geplaatst door Remco_RC Bekijk bericht
                    De d200 heeft een wel veel betere lichtmeter. Ik vind het wel bizar dat je op iso 2500 heb geschoten. Mijn d80 gaat maar tot 1600 iso.
                    uit de manual van de D80

                    ISO-gevoeligheid (aanbevolen
                    belichtingsindex)
                    100 tot 1600 met aanvullende instellingen van maximaal 1LW boven 1600 in stappen
                    van 1/3LW
                    Dus je zal wel een heel speciale hebben als die niet boven de 1600 iso kan.
                    Oorspronkelijk geplaatst door Remco_RC Bekijk bericht
                    Wat volgens mij wel een wezenlijk verschil maakt is dat je de foto hebt ingeflitst en een korte sluitertijd gebruikt hebt.
                    Niks ingeflitst, spotmeting op het gezicht en klik.
                    exif: 200mm 1/320ste f3.2 2500 iso.
                    Dit staat ook nog gewoon in de foto.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D60/D3000 vs D7000/D300S

                      Oorspronkelijk geplaatst door Remco_RC Bekijk bericht
                      de kleuren zijn ook ietsjes beter.
                      Ik vind de kleuren van de D200 eigenlijk iets mooier, vooral bij zonlicht.


                      Oorspronkelijk geplaatst door Remco_RC Bekijk bericht
                      Ik denk ook dat de d90 voor jullie beide een goede opvolger is. Daarnaast is deze nog eens leuk geprijs ook. Wil je beter kan je altijd kijken voor bijvoorbeeld een nieuwe of tweedehands d300.
                      Kwa foto zal je weinig merken tussen de D90 en D300, het verschil tussen die zit hem in de body en niet in het fotogedeelte(sensor + processor): sneller, betere body, veel betere AF en meer knopjes.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D60/D3000 vs D7000/D300S

                        allemaal al bedankt voor jullie input

                        nog wat opzoek werk gedaan: de sensor van de d80 zou idd dezelfde moeten zijn als in de d200. Maar de d60,d3000 en d40x hebben een andere sensor. Vandaar ook dat een d200/d80 op iso 2500 kan schieten en een d60/d40X/d3000 maar tot iso1600.

                        en d90 zou inderdaad ook een goede optie zijn. de reden dat ik ik tock kijk naar een d300s/d7000 is omdat ik bij de aankoop van mijn d60, achteraf toch spijt had dat ik geen d80 had gekocht. 2e reden is dat een d300 ook langer meegaat dan een d90 (ook dat moet je verrekenen in je prijs vind ik). derde reden is dat de lichtmeting van een d300 of d7000 toch weer war geavanceerder is dan van de d90.
                        nu ik ben er nog lang niet, maar ik wou alvast eens jullie mening hierover hebben...
                        facebook

                        500px

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D60/D3000 vs D7000/D300S

                          Heb er in iedergeval geen spijt van dat je geen d80 hebt. Het is wel een iets fijner toestel als de d60 maar qua ruis zijn ze identiek. Dat een d300 langer meegaat als een d90 vind ik niet zo'n goed argument persoonlijk. 90% van de mensen hier heeft hun camera al lang ingerolen voordat deze defect is. Beetje hetzelfde met de auto, zat mensen zeggen van ik rij hem op en er zijn er maar weinig bij die hem ook echt helemaal op rijden
                          Groeten Remco.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D60/D3000 vs D7000/D300S

                            heb er toch spijt van hoor ...alleen al voor het 9-punts scherstelsysteem (3 op de d60), de motor in de body en de commander funktie...nu goed dat zijn allemaal dingen die zowel op de d90,d300s en d7000 zitten nu....

                            en ik denk dat ik inderdaad tot die mensen behoor die hun auto op rijden (camera dat valt nog af te wachten)
                            facebook

                            500px

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D60/D3000 vs D7000/D300S

                              Oorspronkelijk geplaatst door Cytochrome Bekijk bericht
                              nog wat opzoek werk gedaan: de sensor van de d80 zou idd dezelfde moeten zijn als in de d200. Maar de d60,d3000 en d40x hebben een andere sensor. Vandaar ook dat een d200/d80 op iso 2500 kan schieten en een d60/d40X/d3000 maar tot iso1600..
                              Ik weet niet waar je dit heb gevonden, maar de handleidingen van de D3000 en D60 geven toch werkelijk aan dat 3200 iso mogelijk is.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X