Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LEDspots gingen vroeger blijkbaar langer mee.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • LEDspots gingen vroeger blijkbaar langer mee.

    Een tijdje geleden kocht ik enkele LEDspots van Elix en PROlight. Beiden zouden een levensduur hebben van 50.000 uur. Vorige week kocht ik er van Livarno. Die zouden maar 25.000 uur meegaan en eergisteren heb ik ééntje meegebracht van Lexman. Die gaat maar 15.000 uur meer mee.
    15.000 uur is toch maar magertjes of is dit een strategie om meer te verkopen?

  • #2
    Re: LEDspots gingen vroeger blijkbaar langer mee.

    50.000 uur is een theoretische levensduur in optimale omstandigheden voor een led die niet teveel stroom krijgt en goed gekoeld wordt. De kans dat die leds werkelijk 50.000 branduren heel blijven, die lijkt eerder klein.
    De levensduur van een led wordt bepaald door de stroomsterkte en de temperatuur, bij een hogere stroomsterkte en een hogere temperatuur gaat de led veel minder lang mee.

    Als je zo'n spotje ergens inbouwt waar de warmte niet goed afgevoerd wordt, dan zal de levensduur heel wat korter worden.

    15.000 uur is nog altijd 15x de normale levensduur van een gemiddelde gloeilamp.
    Dat is 625 dagen aan één stuk of ongeveer 5 jaar als ze 8 uur per dag brandt.

    Tijdens die 15.000 uur zal de led wel geleidelijk minder licht geven, net zoals een TL-lamp of een spaarlamp.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment

    Working...
    X