Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lange wegschrijftijden te vermijden ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lange wegschrijftijden te vermijden ?

    Ik ben absoluut nieuw hier en het zou kunnen dat ik mijn vraag in het foute forum plaats. Indien zo, mijn verontschuldigingen.

    Mijn vraag is de volgende:
    ik ben in het bezit van een Canon 50D met de laatste firmware en gebruik als geheugenkaart de SanDisk Extreme IV.
    Indien ik foto's maak met lange sluitertijden, vb. van vuurwerk dan ervaar ik dat het ook héél erg lang duurt alvorens die foto's weggeschreven zijn waardoor ik soms vele seconden lang geen andere foto kan maken. Erg vervelend.

    Is hier een oplossing voor ?
    Iets wat de moeite waard is is veel moeite waard.

  • #2
    Re: Lange wegschrijftijden te vermijden ?

    Schakel de ruisonderdrukking bij lange sluitertijden uit, en het probleem is opgelost (persoonlijke voorkeuze instellingen van de camera).
    Maar dan krijg je wel meer ruis in de foto's.

    Het gaat hier niet over de tijd om de foto weg te schrijven, bij dat soort ruisonderdrukking maakt de camera een tweede foto met de sluiter dicht, de ruis van die foto wordt van de eerste afgetrokken. Als je een nachtfoto maakt met een sluitertijd van 20 sec, dan komt daar nog 20sec + de tijd die de camera nodig heeft om de foto te bewerken en weg te schrijven bij.

    De snelheid van het geheugenkaartje maakt ook niets uit in dit geval. Als je heel veel foto's per seconde maakt dan kan een sneller geheugenkaartje wel beter zijn, maar dat verschil merk je alleen maar als je meer foto's hebt gemaakt dan de buffer van de camera kan verwerken. Bij de 50D moet je dan al meer dan 60 foto's (jpeg) hebben gemaakt in de snelste stand.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Lange wegschrijftijden te vermijden ?

      Bedankt voor de tip en vooral voor de daarop volgende deskundige uitleg, daar heeft men écht wat aan.
      Het lukte mij echter in eerste instantie niet om uw tip ten uitvoer te brengen maar dan heb ik verder gezocht en (alweer een oudere tip van je) gevonden dat het niet slecht zou zijn om de persoonlijke voorkeuze te wissen. Nadat ik dit deed kon ik ook in het menu waar de ruisreductie voor lange sluitertijden op UIT of AUTOMATISCH of AAN kan geplaatst worden.
      Mijn probleem is opgelost waarvoor dank.
      Iets wat de moeite waard is is veel moeite waard.

      Comment

      Working...
      X