Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

blackfoto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • blackfoto's

    Hoi allemaal,

    Een vriendin van me wilt binnenkort een projectje doen rond paardenportretten en ze had aan mij gevraagd of ik haar wou helpen. Dat wil ik wel doen maar eigenlijk heb ik geen verstand van die beesten en hoe ik dat moet aanpakken enzo, dus daarvoor reken ik op haar
    Nu had ze zo in boeken gezien dat je een paard in beeld kon brengen met een zwarte achtergrond. Zij dacht daarvoor aan een zwart doek (dus ergens een achtergronddoek bestellen) en spots. Flitsers enzo ziet ze niet zitten want dat vinden die beestjes blijkbaar niet leuk.
    Nu was mijn vraag of jullie kunnen helpen bij de opstelling?
    - Hoe groot moet zo'n doek zijn? Of er is mss een mogelijkheid om dat doek weg te werken (photoshop ofzo) en gewoon een iets donkerdere achtergrond te nemen?
    - Hoe belicht je dat paard correct? Kom ik toe met vb. 2 spots, wat kies ik daarvoor het beste? Heb er echt geen idee van, kan wel via een vriend aan spots van een bouwwerf geraken maar dat is nogal gelig licht.
    - Andere tips inzake materiaal, opstelling?????

    Heel erg bedankt al!!

  • #2
    Re: blackfoto's

    Oorspronkelijk geplaatst door Renzy Bekijk bericht
    ...
    - Hoe belicht je dat paard correct? Kom ik toe met vb. 2 spots, wat kies ik daarvoor het beste? Heb er echt geen idee van, kan wel via een vriend aan spots van een bouwwerf geraken maar dat is nogal gelig licht....
    Kan je niet meteen helpen met je paardenfotografie, maar 'gelig licht' is te vermijden door je witbalans manueel in te stellen. Uiteraard fotografeer je in RAW, waar je achteraf nog mogelijkheden hebt om je WB te verbeteren.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: blackfoto's

      Bij blackfotografie dient het zwart echt te zijn, dwz gecreëerd door geen licht in de stal, vaak geholpen met wat PS. Hoofd uit de stal en de rest erin en dan dient het langzaam zwart te worden naar achteren toe.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: blackfoto's

        Ik heb me wat ongelukkig uitgedrukt met die black foto's denk ik, ik had het er vooral op dat de achtergrond zwart/donker is. En dat je dan bijvoorbeeld je model (in dit geval het paard) kan uitlichten door spots of zoiets te plaatsen? En daarom dat ik graag jullie ervaringen daarmee zou willen weten?

        Comment


        • #5
          Re: blackfoto's

          als je de achtergrond zwart wil krijgen dan kan je beter met flash werken, dan kan je door je sluitertijd te beinvloeden de achtergrond belichting sturen...

          paarden kan je gerust fotograferen met flash, maar je moet ze er aan laten wennen...
          eerst van ver en dan dichter en dichter komen, zodra ze door hebben dat het nieks doet, bekommeren ze zich er niet meer om...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: blackfoto's

            Ik zou zeerzeker voor natuurlijk licht gaan - paard zodanig neerzetten dat de zonlicht door de kop opgevangen wordt en da achtergrond moet in schaduw zijn. Denk dat je dan het meest natuurlijke resultaat krijgt.

            Comment


            • #7
              Re: blackfoto's

              Je moet het paard half in en half uit de stal zetten. Dit kan ook half in half uit een andere donkere ruimte (bv afdak) maar er mogen dus echt geen raampjes aanwezig zijn in de muren achter en zijdelings van het paard. Vervolgens zet je het paard met zijn lichaam in de stal en enkel hoofd, hals en schouders uit de stal. Ik vind zelf het fijnst bij helder weer en zonlicht. Dan kan je de sluitertijd hoog zetten en is je achtergrond vanzelf zwart

              Je kan ook altijd hier even lezen, daar heb ik mij op gebaseerd http://www.bokt.nl/wiki/Fotograferen#Zwarte_achtergrond

              Succes !

              Comment


              • #8
                Re: blackfoto's

                Hallo allemaal,

                Binnenkort is het vakantie en dan hopen we van start te gaan met ons plan om toch een paard mooi op foto te zetten in een mooie setting

                Het gaat hier dus niet om "echte" black foto's. Het gaat erom dat we in een piste gaan werken (we kunnen enkel 's avonds dus het is ook om praktische redenen). We zouden het paard voor een doek willen plaatsen (we hebben zo eens een voorbeeld gezien van een steigerend paard voor een rode fluwelen doek en dat was wel nog cool) We zouden dan waarschijnlijk softboxen gebruiken voor het licht op het paard te laten schijnen.
                Is dit dan iets goed?
                http://www.fotokonijnenberg.be/produ...m-softbox.html

                Iedereen al bedankt voor de tips

                Comment


                • #9
                  Re: blackfoto's

                  Oorspronkelijk geplaatst door Renzy Bekijk bericht
                  waar ga je die opzetten? dat is alleen de softbox, geen lamp...

                  trouwens is je zwarte doek groot genoeg? en hoe ga je dat bevestigen? Paarden zijn groter als modellen...
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: blackfoto's

                    Ik gaf dat nu als voorbeeldje, ik bedoel zo'n principe van een softbox is dat goed dan om te starten?

                    We zouden van school doeken kunnen lenen die zij gebruiken als grote zwarte achtergronddoeken bij het toneel. Dus die zijn echt gigantisch. We zijn er alleen nog niet uit hoe we die gaan ophangen

                    Ik begin al een beetje te denken dat ik mijn onderwerp voor vrije ruimte ga switchen

                    Comment


                    • #11
                      Re: blackfoto's

                      Oorspronkelijk geplaatst door Renzy Bekijk bericht
                      Ik gaf dat nu als voorbeeldje, ik bedoel zo'n principe van een softbox is dat goed dan om te starten?
                      wat wil je met die softbox bereiken?
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: blackfoto's

                        Het paard mooi uitlichten, dacht ik toch
                        Want in de piste is het donker, alle er is ook licht maar niet zo heel veel en dan kan je het paard mooi in beeld brengen? Alle, zo had ik het toch in gedachten

                        Comment


                        • #13
                          Re: blackfoto's

                          Ik heb zelf meerdere paarden gehad en ik kan je maar 1 grote tip geven:
                          Pas toch op!!!!
                          Een paard is van karakter vals, beetje paranoia en zeer verschietachtig!
                          Eens ze verschoten zijn is het hek serieus van de dam zun. Onderschat het niet, ze zien er lief uit maar ....
                          Hoe ze reageren op flitsen heb ik nooit kunnen vaststellen maar ik denk dat je echt __serieus__ moet opletten.
                          Het is niet de eersten dat de darmen er uit gestampt is door een paard.
                          Als je zelf geen ervaring hebt met paarden, nooit nooit nooit nooit .... echt nooit achter een paard gaan staan!
                          Voor belichting en goede kleuren kan je best wachten tot je twilight hebt denk ik (het uur dat de zon net onder gaat)

                          Comment

                          Working...
                          X