Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tweede camera met cropped sensor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • tweede camera met cropped sensor

    Hallo,

    ik gebruik nu een canon 5 d II en mijn objectief met de langste focale lengte is een 300 mm f4 gekoppeld aan een extender 1,4x. Dit is voor mij soms net te weinig tele voor vogel/wild fotografie.
    Langere lenzen van canon zijn erg duur en daarom overweeg ik een tweede camera aan te schaffen met cropped sensor als alternatief. Ik ben verwend door de beeldkwaliteit van mijn full frame 5d II maar ik vermoed toch dat flink croppen op mijn 5d II tot meer kwaliteitsverlies leidt dan een goede cropped sensor camera te gebruiken. In dat geval twijfel ik tussen een 7d, 60 d of een occasie 1D III. Kan iemand me hierin advies geven?
    A picture says more than a thousand words

  • #2
    Re: tweede camera met cropped sensor

    Oorspronkelijk geplaatst door luc.merckx Bekijk bericht
    Ik ben verwend door de beeldkwaliteit van mijn full frame 5d II maar ik vermoed toch dat flink croppen op mijn 5d II tot meer kwaliteitsverlies leidt
    Hier ben je toch in 10 sekonden achter..........maar houdt dit niet in dat je voor ongeveer 2005 geen kwalitatief goed foto kon maken op 10MP?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: tweede camera met cropped sensor

      plus het feit dat je met een crop nog steeds evenver gaat zitten als op je fullframe. Je lijkt korter te zitten, maar dat is niet.

      Comment


      • #4
        Re: tweede camera met cropped sensor

        Oorspronkelijk geplaatst door Sand0r Bekijk bericht
        plus het feit dat je met een crop nog steeds evenver gaat zitten als op je fullframe. Je lijkt korter te zitten, maar dat is niet.
        Dat snap ik niet? Crop is 1,6 keer bij Canon dacht ik, dus als je 300mm hebt * 1,4 * 1,6 = 672mm. Op FF zit je toch maar op 1,4*300 = 420 mm , of mis ik iets?
        http://www.mariorentmeester.nl &
        http://www.hvzeeland.nl/ & http://www.zeeuwseregio.nl
        | D90 | D200 + grip | 50 1.8 | 18-105 VR | 70-300 VR | SB-600 | SB-800 |

        Comment


        • #5
          Re: tweede camera met cropped sensor

          hangt af van wat voor crop je zou kopen.

          een crop 10MP en een full 10MP zal je met de crop beter zitten
          zijn de MP's niet gelijk dan moet je maar zelf even rekenen of je met je FF meer MP over houd dan met je crop.

          @ sand0r : graag wat correcte lectuur lezen en wat minder op fora als hier aangaande crop vs FF
          www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

          Comment


          • #6
            Re: tweede camera met cropped sensor

            De 5D II heeft toch voldoende pixels om een beetje te kroppen? Met een crop toestel wordt het weer lastiger kaderen, zeker bij bewegende objecten.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: tweede camera met cropped sensor

              Ik zie toch niet veel vogelfotografen met een 5D
              Reden is misschien minder de noodzaak voor langere/duurdere lenzen dan de lage fps en niet ideale AF

              1DMKIII of IV is het meest gegeerd, maar er worden zeker evenveel vogelfotos met 40D, 50D (AF zoals 5D) en 7D gepost

              7D heeft de maximale vergroting, hiermee heb je met een 400mm sneller een vogel beeldvullend (aub geen getheoretiseer meer hierover, het gaat over het resultaat VANOP DEZELFDE PLAATS )
              AF is toch wel indrukwekkend, de details zijn beter dan van de 40D, maar je haalt niet de kleurverzadiging en ruisniveau van een 1D (dit begin je vooral te zien als het licht minder wordt)

              Probleem zijn de lenzen: na de betaalbare/draagbare 400mm f/5.6 oplossingen is er een grote sprong
              Er is geen 500mm 5.6, enkel een 4.0, maar eens je die hebt kan je er nog extenders opzetten om een heel stuk verder te komen op een crop, of ver genoeg op een 1D of 5D.
              De kwaliteit van deze lenzen is ook een klasse hoger.

              Als je graag licht stapt is een crop met een 400 mm erg handig, maar als je dan toch een groot kanon koopt met bijbehorend statief zal het minder uitmaken of je x1.3 of x0 doet ipv x1.6

              (Zelf zie ik mij daar niet genoeg tijd insteken om de aanschaf van een dergelijke uitrusting te verantwoorden, ik leef met de na- en voordelen van een crop)

              Als je bij dezelfde lens wil blijven, leen/huur eens een 7D, dan kan je zelf vergelijken

              Comment


              • #8
                Re: tweede camera met cropped sensor

                Oorspronkelijk geplaatst door stach Bekijk bericht
                hangt af van wat voor crop je zou kopen.

                een crop 10MP en een full 10MP zal je met de crop beter zitten
                zijn de MP's niet gelijk dan moet je maar zelf even rekenen of je met je FF meer MP over houd dan met je crop.

                @ sand0r : graag wat correcte lectuur lezen en wat minder op fora als hier aangaande crop vs FF
                PRACHTIG deze reactie. Want ik weet dat ik gelijk heb.

                300mm op crop is 300mm op fullframe, vroeger dacht ik hetzelfde als u, tot ik daadwerkelijk correcte lectuur ging lezen.

                Comment


                • #9
                  Re: tweede camera met cropped sensor

                  maakt geen verschil hoor 500 mm blijft 500 mm crop of niet.
                  een plaat die scherp is met een 5Dmk2 kun je serieus croppen.
                  mss eens proberen korterbij te komen, meestal ligt het daar aan.
                  schuiltentje doet wonderen

                  grts
                  Korandoke
                  Last edited by korandoke; 5 november 2010, 16:44.
                  je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                  www.korandoke.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: tweede camera met cropped sensor

                    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                    Als je graag licht stapt is een crop met een 400 mm erg handig, maar als je dan toch een groot kanon koopt met bijbehorend statief zal het minder uitmaken of je x1.3 of x0 doet ipv x1.6
                    alle theorie tot daar, maar een camera die brandpunt x 0 doet is echt niet aan te raden.
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #11
                      Re: tweede camera met cropped sensor

                      Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                      alle theorie tot daar, maar een camera die brandpunt x 0 doet is echt niet aan te raden.
                      Oeps x 1.0

                      Comment


                      • #12
                        Re: tweede camera met cropped sensor

                        tot ik daadwerkelijk correcte lectuur ging lezen
                        Ik probeer daadwerkelijk correcte fotos te maken vanop de rand van de vijver bv

                        1. als de uitsnede van de 5DII even goed van kwaliteit is dan het volledige beeld van de 7D, dan heb ik nog altijd maar de helft van de fps en een derde van de AF-snelheid (Nikonians: we weten het al ) dat met een body die de helft meer kost

                        2. in het water stappen is geen optie

                        Ik ga binnenkort zelf eens uitproberen of FF in deze situatie beter is, maar als dat zo zou zijn werden er meer vogelfotos met FF's gemaakt

                        Comment


                        • #13
                          Re: tweede camera met cropped sensor

                          Mijn ervaring met vogels is dat er vrijwel altijd toch gecropt gaat worden en dan blijft er met een cropcamera gewoon meer over (mits er goede optiek gebruikt wordt)
                          Je moet een 1.6 crop uit een 5Dmk 2 vergelijken met een cropcamera met 8MP, zoals de 350D, 20D en 30D , en er zijn er tegenwoordig met veel meer en die bieden veel meer cropruimte, let wel, met goede optiek.

                          Comment


                          • #14
                            Re: tweede camera met cropped sensor

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sand0r Bekijk bericht
                            300mm op crop is 300mm op fullframe, vroeger dacht ik hetzelfde als u, tot ik daadwerkelijk correcte lectuur ging lezen.
                            Ach ja, theoretisch heb je helemaal gelijk, maar volgens mij zijn de meeste mensen hier op het fortum meer geinteresseerd in de praktijk. En in de praktijk moet je met een fullframe een 480mm lens gebruiken om vanaf dezelfde plek dezelfde foto te maken als met een 1,6 cropcamera met een 300mm lens. En dan heb ik het niet over de informatie op pixelnivo, maar over het beeld wat je op je schermpje ziet. Of wou je soms zeggen dat de 6,7 - 20,1 mm lens die op mijn compactcamera zit in de praktijk hetzelfde beeld zou geven als ik hem op mijn 5D zou zetten?
                            http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

                            http://rouwkema.smugmug.com/

                            Comment


                            • #15
                              Re: tweede camera met cropped sensor

                              Oorspronkelijk geplaatst door Rouwkema Bekijk bericht
                              En in de praktijk moet je met een fullframe een 480mm lens gebruiken om vanaf dezelfde plek dezelfde foto te maken als met een 1,6 cropcamera met een 300mm lens.
                              De kanarie zal dan even groot op de sensor verschijnen, maar hetzelfde beeld
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X