Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onderwaterfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Onderwaterfotografie

    Een vriend vraagt me om een goede onderwaterset samen te stellen (beginner). Duiken meestal in rode zee.

    Alle tips zijn welkom, wie kan tips geven voor een goede set, goede prijs/kwaliteit verhouding, gemakkelijke bediening, budget niet zo belangrijk.

    Wat raden jullie aan en eventueel, waar best te kopen, welke behuizing ?
    Last edited by Wimpy; 29 oktober 2010, 12:54.

  • #2
    Re: Onderwaterfotografie

    een goede compactcamera. behuizingen daarvoor zijn een fractie van de prijs van die voor een DSLR.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: Onderwaterfotografie

      Voor een beginnende u w fotograaf, zonder veel toeters en bellen.
      Schaf je een Canon G 11 of een nieuwere model de G 12 met bijhorende onderwaterhuis van het merk zelf. Ik kan je bijna garanderen dat je zult tevreden zijn.
      En eerlijk, het is een naar mijn bescheiden mening voor een zacht prijsje, in vergelijking wat je terug krijgt, qua onderwater fotos.

      Verder veel plezier met je zoektocht in de onderwater wereld.

      Groeten uit de Malediven

      Comment


      • #4
        Re: Onderwaterfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door plonske Bekijk bericht
        Canon G 11 of een nieuwere model de G 12
        Knap voorstel
        met IKELITE onderwaterhuis
        Later nog makkelijk uit te breiden met externe flitsen

        greetz
        Cheeta
        Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
        flickr

        Comment


        • #5
          Re: Onderwaterfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door Cheeta Bekijk bericht
          Knap voorstel
          met IKELITE onderwaterhuis
          Later nog makkelijk uit te breiden met externe flitsen

          greetz
          Cheeta

          Is die ikelite flits een must om tot goede resultaten te komen ? (+/- € 1000)

          G11of12 zal weinig verschil uitmaken zou ik denken ?

          Comment


          • #6
            Re: Onderwaterfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
            Is die ikelite flits een must om tot goede resultaten te komen ? (+/- € 1000)

            G11of12 zal weinig verschil uitmaken zou ik denken ?
            Ik heb het vooral over de Ikelite-onderwaterbehuizing !
            Externe flitsers hoeven niet persé van Ikelite te zijn. Er bestaan adapters om flitsers van andere merken aan te sluiten op een Ikelite-OW-huis.

            In eerste instantie kan je werken zonder externe flitser! Wordt anders direct een dure investering. Let wel dat het gebruik van de ingebouwde flitser minder goede resultaten zal geven, vooral omdat zwevende stofdeeltjes frontaal worden belicht en zullen storen op je foto's.
            Bij OW-fotografie wordt vooral gewerkt met externe flitsers op een beweegbare arm, zodat onderwerp vanuit de zijkanten wordt belicht ...



            greetz
            Cheeta
            Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
            flickr

            Comment


            • #7
              Re: Onderwaterfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door Cheeta Bekijk bericht
              Ik heb het vooral over de Ikelite-onderwaterbehuizing !
              Externe flitsers hoeven niet persé van Ikelite te zijn. Er bestaan adapters om flitsers van andere merken aan te sluiten op een Ikelite-OW-huis.

              In eerste instantie kan je werken zonder externe flitser! Wordt anders direct een dure investering. Let wel dat het gebruik van de ingebouwde flitser minder goede resultaten zal geven, vooral omdat zwevende stofdeeltjes frontaal worden belicht en zullen storen op je foto's.
              Bij OW-fotografie wordt vooral gewerkt met externe flitsers op een beweegbare arm, zodat onderwerp vanuit de zijkanten wordt belicht ...



              greetz
              Cheeta
              Onder water zonder flitser raad ik je niet aan. De kleuren verdwijnen stelselmatig naar gelang de diepte
              D90 - D70 - F80 + glas

              Comment


              • #8
                Re: Onderwaterfotografie

                Dit is een quote uit onderstaande link

                Bijvoorbeeld het licht probleem: Je kunt de ingebouwde flitser van je camera gebruiken, maar deze belicht alle stofdeeltjes tussen de camera en het object, en geeft op de foto een sneeuw effect. Je kunt ook je duiklamp gebruiken om meer licht op het onderwerp te krijgen, maar het licht van de duiklamp is geel, niet zonder witte vlekken en niet sterk genoeg voor een korte belichtingstijd, hetgeen resulteert in een gelige, onscherpe foto (bewegingsonscherpte) met witte vlekken door het niet goeg gespreide licht. Je kunt ook een externe flitser, verbonden met de camera door een kabel of een sensor, gebruiken. Je kunt de flits zo op het onderwerp richten dat je geen "sneeuw" op de foto ziet, en tevens automatisch flitsen. Het beste, maar wel professioneel, is twee externe flitsers, een aan iedere zijde van de camera, een die belicht op ongeveer de halve kracht van de ander, om een erg natuurlijk lijkende belichting te krijgen.

                Kijk ook hier eens:

                Last edited by mil1; 4 november 2010, 22:03.
                D90 - D70 - F80 + glas

                Comment


                • #9
                  Re: Onderwaterfotografie

                  het belangrijkste,is meestal zo maar bij onderwaterfotogarfie nog meer goedkoop is duurkoop.

                  De vraag is niet of je onderwaterhuis zal vollopen maar wanneer want wees er zeker van ooit heb je het zitten.

                  goed wat heb je zeker nodig als het voor de rode zee is:

                  een toestel dat in raw formaat kan schieten dan kan je die rood filter thuis laten.
                  die vergeet je er toch af te doen als je lager zit dan 6 meter en dan is het helemaal omzeep.

                  in egypte heb je zelden een flits nodig.als je maar wat in de hogere iso's kan gaan

                  Het onderwaterhuis : kleine knopjes dicht bij elkaar : no go. trust me on this
                  let er ook op dat er een veer achter de knopjes zit.boven water moeten ze wat moeilijker gaan.onder water wil dit zeggen dat ze op een bepaalde diepte nog terug komen als je er op duwt.
                  heel veel onderwaterhuizen hebben hier last van.

                  zorg ervoor dat je een "blindplaatje" en/of een difuus glas voor je flits kan plaatsen
                  Zorg er voor als het een pop-up flits is dat hij kan opklappen(zelden)
                  Waarom vorige 2 punten ?

                  met een interne flits kan je een externe slave (inon) aansturen . het blindplaatje zit dan voor de optische detector .die zit dan weer voor je flits(dit alles langs de buitenkant)

                  Zelf trek ik met een canon g2 in een ikelite onderwaterhuis.
                  niks speciaals maar zoals altijd als je weet wat en hoe trek je 100x betere fotos dan met wat toestel dan ook.
                  bij onderwaterfotografie valt dit nog mee op.

                  wat ik super vind is dat ik op de buitenkant van mijn ikelite onderwaterhuis lenzen kan schroeven.
                  dat levert mindere resultaten dan dat de lens rechtstreeks op je camera zit(doordat er een waterlaag tussen je huis en de externe lens zit) maar een leek zal dat zeker niet zijn.
                  www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

                  Comment


                  • #10
                    Re: Onderwaterfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door stach Bekijk bericht
                    het belangrijkste,is meestal zo maar bij onderwaterfotogarfie nog meer goedkoop is duurkoop.

                    De vraag is niet of je onderwaterhuis zal vollopen maar wanneer want wees er zeker van ooit heb je het zitten.

                    goed wat heb je zeker nodig als het voor de rode zee is:

                    een toestel dat in raw formaat kan schieten dan kan je die rood filter thuis laten.
                    die vergeet je er toch af te doen als je lager zit dan 6 meter en dan is het helemaal omzeep.

                    in egypte heb je zelden een flits nodig.als je maar wat in de hogere iso's kan gaan

                    Het onderwaterhuis : kleine knopjes dicht bij elkaar : no go. trust me on this
                    let er ook op dat er een veer achter de knopjes zit.boven water moeten ze wat moeilijker gaan.onder water wil dit zeggen dat ze op een bepaalde diepte nog terug komen als je er op duwt.
                    heel veel onderwaterhuizen hebben hier last van.

                    zorg ervoor dat je een "blindplaatje" en/of een difuus glas voor je flits kan plaatsen
                    Zorg er voor als het een pop-up flits is dat hij kan opklappen(zelden)
                    Waarom vorige 2 punten ?

                    met een interne flits kan je een externe slave (inon) aansturen . het blindplaatje zit dan voor de optische detector .die zit dan weer voor je flits(dit alles langs de buitenkant)

                    Zelf trek ik met een canon g2 in een ikelite onderwaterhuis.
                    niks speciaals maar zoals altijd als je weet wat en hoe trek je 100x betere fotos dan met wat toestel dan ook.
                    bij onderwaterfotografie valt dit nog mee op.

                    wat ik super vind is dat ik op de buitenkant van mijn ikelite onderwaterhuis lenzen kan schroeven.
                    dat levert mindere resultaten dan dat de lens rechtstreeks op je camera zit(doordat er een waterlaag tussen je huis en de externe lens zit) maar een leek zal dat zeker niet zijn.

                    Dus Canon G serie met ikelitebehuizing zou een goede beginnerskit zijn voor de Rode zee ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Onderwaterfotografie

                      dat hoor je me niet zeggen.

                      Dat kan een zeer goede oplossing zijn maar is ook een van de duurdere.

                      Er zijn zoveel zaken die je in overweging moet nemen.te veel om hier op te schrijven.

                      je kan ook voor een compact camera gaan met een eenvoudige behuizing(olympus fuiju,sony ,...). heb je veel licht zal je zelf daarmee degelijke herinneringsfoto's kunnen maken.
                      heb je de smaak dan echt te pakken dan kan je nog zien wat je doet.

                      deze fotos ( http://www.stijnv.eu/bonaire )zijn getrokken zonder flits met een G2 , ikelite behuizing en soms met macro lens langs buiten op het huis geschroefd.
                      iets in die aard http://www.inon.jp/products/ucl_lens...0/ucl_330.html

                      en dan kan je deze zaken doen :





                      Er zijn enkele "problemen" bij onderwaterfotografie . jij vergeet de tijd en jouw buddy is maar aan het wachten en krijgt koud. even snel een snapshot maken zit er onder water niet bij.
                      Een perfecte controle over je boyencie en trim en kunnen achteruit zwemmen terwijl je toch naar je onderwerp blijft kijken is onontbeerlijk. Een vingertje op het koraal zetten is namelijk un-done.
                      www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

                      Comment


                      • #12
                        Re: Onderwaterfotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door stach Bekijk bericht
                        De vraag is niet of je onderwaterhuis zal vollopen maar wanneer want wees er zeker van ooit heb je het zitten.
                        En helaas is dit volledig juist

                        greetz
                        Cheeta
                        Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
                        flickr

                        Comment

                        Working...
                        X