Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onder/bovenbelichten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Onder/bovenbelichten

    Op de avondschool hadden we de opdracht om een hdr foto (proberen ) te maken.
    Met de BKT instellingen was het geen probleem om de nodige opnamen te maken, maar toen ik alles handmatig wou doen liep het mis:
    Met de camera op Manueel, diafragma en sluitertijd ingesteld en dan een foto normaal genomen, eentje 2 stops onderbelicht en eentje 2 stops overbelicht.
    Nu komt het: de 3 foto's vertoonden geen verschil in belichting.
    Het lijkt of de camera toch de belichting nog corigeerd, in de manuele stand?
    Kan dit? of doe ik toch iets verkeerd?
    Camera is Canon eos 50 D
    Alvast bedankt voor tips of oplossing
    Chris

  • #2
    Re: Onder/bovenbelichten

    net even nagekeken op mijn toestel, (iets heel anders dan jou Canon eos 50 D maar toch)
    in MANUAL MODE vertikt mijn toestel het om rekening te houden met de - of + die ik instel. hij blijft doodleuk staan op hetgeen in manueel heb ingegeven. (wat ik ook van mijn toestel verwacht.)
    dus ik denk dat jou toestel dat ook doet.

    waar is het nut trouwens van bracketing als je MANUEEL werkt? gewoon uwe diafragma of tijd aanpassen en je hebt je eigen bracketing

    gewoon nog eens proberen...

    Succes!!!
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

    Comment


    • #3
      Re: Onder/bovenbelichten

      Ben al blij dat er niets aan mijn toestel scheelt
      En inderdaad bij instellen van diafragma en sluitertijd dacht ik ook, samen met medestudent dat je de belichting dan niet meer kan of hoeft te veranderen.
      Onze leraar betwistte dit toen, en ja wij zijn maar leerlingen he
      Volgende week deze discussie nog maar eens voeren met onze leraar.
      Dus ik mag stellen dat als we de nodige foto's voor een hdr image maneel wille bekomen, we dit gewoon kunnen door te "spelen" met het diafragma en sluitertijd?
      Bedankt voor de reaktie

      Comment


      • #4
        Re: Onder/bovenbelichten

        Toch moet je in M met bracketing kunnen werken.
        De camera zal de sluitertijd aanpassen en het ingestelde diafragma behouden.

        Ik denk niet dat er aan je toestel iets scheelt, het zal iets met instellingen te maken hebben.

        waar is het nut trouwens van bracketing als je MANUEEL werkt?
        Dan bepaal je zelf het uitgangspunt/startpunt voor belichting in plaats van de camera.
        Bij AV en TV kiest de camera het uitgangspunt/startpunt (bijvoorbeeld 1/250 en F/8) en gebaseerd daarop worden de drie foto's gemaakt.
        Anders gezegd: in M kies je zelf met welk diafragma/sluitertijd de camera moet werken als middelste belichting, in AV en TV kiest de camera.

        Comment


        • #5
          Re: Onder/bovenbelichten

          Of bedoel je dat je in M de bracketingfunctie hebt uitgeschakeld en zelf bent gaan over en onderbelichten?
          In dat geval gaat mijn eerst gedachte uit naar de veiligheidsshift in het geval de camera toch zelf de belichting bepaald in M.
          Probeer het eens, ik ben er niet helemaal zeker van.

          Comment


          • #6
            Re: Onder/bovenbelichten

            Oorspronkelijk geplaatst door Pinky67 Bekijk bericht
            Op de avondschool hadden we de opdracht om een hdr foto (proberen ) te maken.
            Met de BKT instellingen was het geen probleem om de nodige opnamen te maken, maar toen ik alles handmatig wou doen liep het mis:
            Met de camera op Manueel, diafragma en sluitertijd ingesteld en dan een foto normaal genomen, eentje 2 stops onderbelicht en eentje 2 stops overbelicht.
            Nu komt het: de 3 foto's vertoonden geen verschil in belichting.
            Het lijkt of de camera toch de belichting nog corigeerd, in de manuele stand?
            Kan dit? of doe ik toch iets verkeerd?
            Camera is Canon eos 50 D
            Alvast bedankt voor tips of oplossing
            Chris
            In de M stand kan je niet werken met over en onderbelichten zoals in de Av of Tv stand . Eem HDR bracketing serie in de M stand maken doe je gewoon door de sluitertijd aan te passen. Dat is toch de logica zelve. Die leraar weet er blijkbaar geen ballen van .
            David Leemans
            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Onder/bovenbelichten

              Van Canon ken ik niets, maar met mijn D90 moet je eerst in de menu instellen hoeveel je wil over/onderbelichten en de volgorde, en daarna moet je nog met de knop 'BKT' op de camera zelf de bracketing inschakelen. Misschien is dat bij jouw toestel ook zoiets.
              Nikon Df

              Comment


              • #8
                Re: Onder/bovenbelichten

                Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                Die leraar weet er blijkbaar geen ballen van .
                Beetje kort door de bocht.. niet?

                In de M stand kan je inderdaad de belichtingscorrectie niet gebruiken.
                Als je dan wil over- en onder-belichten ga je met de sluitertijd aan de slag moeten.

                99% van de gevallen gebruik ik gewoon de BKT functie op mijn toestel, kies het
                aantal frames dat ik wil en het aantal stops dat hij moet gaan variëren.
                Als ik dan toch manueel verschillende opnames wil maken bepaal ik eerst hoeveel stops
                ik wil over- en onderbelichten. Ik weet dat als ik met mijn instelwiel draai, 1 klikje 1/3 stop
                is dus 1 stop is snel 3 klikjes naar rechts of links, afhankelijk wat je wil doen.
                Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

                Comment


                • #9
                  Re: Onder/bovenbelichten

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pinky67 Bekijk bericht
                  Dus ik mag stellen dat als we de nodige foto's voor een hdr image maneel wille bekomen, we dit gewoon kunnen door te "spelen" met het diafragma en sluitertijd?
                  Voor bracketing kun je spelen met diafragma en sluitertijd, wil je de foto's gebruiken voor hdr kun je alleen spelen met de sluitertijd, omdat je anders verschil in scherptediepte krijgt.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Onder/bovenbelichten

                    Als ik dit hier allemaal lees vraag ik mij toch af wat men op school allemaal leert
                    Men vraagt om een hdr foto te maken; maar als ik het zo lees hebben de studenten zelfs de basis niet onder de knie van manuele belichting of hoe hun camera werkt.

                    Als je een hdr wilt maken; begin je met de camera op een statief te plaatsen; en je compositie te bepalen. Je stelt je camera in op manueel, iso 100 en kiest een diafragma tussen F8 en F16. Daarna ga je de sluitertijd zo instellen dat je lichtmeter in het midden staat (juist belichte foto) en je neemt de eerste foto. Belangrijk is om na het nemen van de eerste foto de autofocus uit te schakelen zodat de camera niet meer scherpstelt; want anders heb je verschillende foto's waarvan de scherpte op een andere plaats ligt. Daarna bekijk je het histogram en let je vooral op de meest linkse en de meest rechtse waarden. Nu ga je de sluitertijd telkens anderhalve stop verlagen totdat de grafiek links niet meer aansluit bij de rand. Daarna verhoog je de sluitertijd telkens anderhalve stop (vanaf de eerste foto met de juiste belichtingswaarde) tot de grafiek rechts niet meer bij de rand aansluit. Uiteraard neem je de foto's in Raw formaat. De bedoeling is dus om achteraf op je computer een foto samen te stellen die het volledig dynamische bereik heeft van alle lichtwaarden.
                    α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                    Flickr____No place to be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Onder/bovenbelichten

                      Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                      Of bedoel je dat je in M de bracketingfunctie hebt uitgeschakeld en zelf bent gaan over en onderbelichten?
                      In dat geval gaat mijn eerst gedachte uit naar de veiligheidsshift in het geval de camera toch zelf de belichting bepaald in M.
                      Probeer het eens, ik ben er niet helemaal zeker van.

                      Inderdaad dit bedoel ik: zelf onder/bovenbelichten in de M modus.
                      veiligheidsshift?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Onder/bovenbelichten

                        Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
                        Als ik dit hier allemaal lees vraag ik mij toch af wat men op school allemaal leert
                        Men vraagt om een hdr foto te maken; maar als ik het zo lees hebben de studenten zelfs de basis niet onder de knie van manuele belichting of hoe hun camera werkt.

                        Als je een hdr wilt maken; begin je met de camera op een statief te plaatsen; en je compositie te bepalen. Je stelt je camera in op manueel, iso 100 en kiest een diafragma tussen F8 en F16. Daarna ga je de sluitertijd zo instellen dat je lichtmeter in het midden staat (juist belichte foto) en je neemt de eerste foto. Belangrijk is om na het nemen van de eerste foto de autofocus uit te schakelen zodat de camera niet meer scherpstelt; want anders heb je verschillende foto's waarvan de scherpte op een andere plaats ligt. Daarna bekijk je het histogram en let je vooral op de meest linkse en de meest rechtse waarden. Nu ga je de sluitertijd telkens anderhalve stop verlagen totdat de grafiek links niet meer aansluit bij de rand. Daarna verhoog je de sluitertijd telkens anderhalve stop (vanaf de eerste foto met de juiste belichtingswaarde) tot de grafiek rechts niet meer bij de rand aansluit. Uiteraard neem je de foto's in Raw formaat. De bedoeling is dus om achteraf op je computer een foto samen te stellen die het volledig dynamische bereik heeft van alle lichtwaarden.
                        Hoi, dank voor de uiteenzetting, en dit was ook de manier waarop wij ( studenten) dachten dat het moest, en zo waren wij ook bezig ( behalve het uitschakelen van AF)
                        Tot we de opdracht kregen om onder en boven te belichten.
                        Ik denk dat de volgende les spannend zal worden
                        Hartelijk dank aan allen

                        Chris

                        Comment


                        • #13
                          Re: Onder/bovenbelichten

                          Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                          In de M stand kan je niet werken met over en onderbelichten zoals in de Av of Tv stand . Eem HDR bracketing serie in de M stand maken doe je gewoon door de sluitertijd aan te passen. Dat is toch de logica zelve. Die leraar weet er blijkbaar geen ballen van .

                          Dat was ook ons gedacht....

                          Wel bedankt

                          Comment


                          • #14
                            Re: Onder/bovenbelichten

                            Oorspronkelijk geplaatst door Pinky67 Bekijk bericht
                            Hoi, dank voor de uiteenzetting.
                            Ik denk dat de volgende les spannend zal worden
                            dat denk ik ook.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #15
                              Re: Onder/bovenbelichten

                              Oorspronkelijk geplaatst door Pinky67 Bekijk bericht
                              Dat was ook ons gedacht....

                              Wel bedankt

                              Veel discussie is er niet nodig, je kunt gewoon proberen om bracketing te gebruiken in M.
                              Je zult zien dat het gewoon kan met de 50D. (400D ook en ik denk vele Canonmodellen)
                              De reden waarom het in M ook kan en zin heeft heb ik in mijn vorige bericht geschreven.
                              Maar dat was je vraag niet bij nader inzien.


                              Heb je al geprobeerd of de veiligheidsshift een oplossing voor je vraag is?
                              Customfunctie CFn I -6

                              Comment

                              Working...
                              X