Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

S95 op 50mm : welk diafragma mogelijk?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • S95 op 50mm : welk diafragma mogelijk?

    Iemand een idee wat de grootste diafragma-opening is op 50mm bij een S95 ? Hoeveel van die F2.0 hou je nog over ?

    En kan iemand gewoon eens een portrait foto maken van iemand (bovenlichaam+hoofd) op 50mm met de grootste diafragma-opening om de dof eens te kunnen beoordelen ?

    Ben aan 't twijfelen om deze bij te kopen om altijd iets bij me te hebben...

  • #2
    Re: S95 op 50mm : welk diafragma mogelijk?

    Er is een F getal van 4,9 bij 22,5mm. Dus verder gaat het ding ook niet

    Comment


    • #3
      Re: S95 op 50mm : welk diafragma mogelijk?

      Oorspronkelijk geplaatst door Sand0r Bekijk bericht
      Er is een F getal van 4,9 bij 22,5mm. Dus verder gaat het ding ook niet

      22,5 ...ik vermoed niet omgerekend naar 35mm verhouding ?
      Dus ...22,5 zou overeenkomen met 105mm ..dan zou ik 't graag willen weten op

      22,5 * 50 / 105 = ongeveer 10,7mm
      Is dat dan ook 4,9 ?

      Trouwens tevreden over moest je eentje hebben ?

      Comment


      • #4
        Re: S95 op 50mm : welk diafragma mogelijk?

        Het zal wel dezelfde lens zijn als die van de S90.

        28mm -> f2,0
        35mm -> f2,5
        50mm -> f3,2
        85mm -> f4,5
        105mm -> f4,9

        Getest op mijn S90.
        Die 28mm...105mm kan je zo instellen, die brandpuntsafstand komt overeen met die van een full-frame camera. De ring functie (ring rond de lens) kan je instellen naar keuze: diafragma*, sluitertijd*, iso, belichtingscompensatie, witbalans, MF/AF, zoom (*sluitertijd en diafragma is afhankelijk van AV/TV/M keuze).

        Met het diafragma zo ver mogelijk open is er wel véél meer scherptediepte dan bij een DSLR. Tenzij je erg dicht bij het onderwerp komt zal je niet echt foto's kunnen maken met een beperkte scherptediepte (dat is een eigenschap van elke camera met een kleine sensor).

        Als je foto's wil maken in vrij donkere omstandigheden, dan kan je best de zoom zo weinig mogelijk gebruiken. Een paar stappen dichterbij komen zorgt dan meestal voor betere foto's (lagere iso mogelijk, en daardoor minder ruis, minder kans op bewegingsonscherpte).

        Een voorbeeldje met het diafragma volledig open:
        s90; f2,0; iso 200; 6mm (28mm); 1/6sec (geen statief, de beeldstabilisatie werkt heel goed)
        De foto is wel wat bewerkt, nachtfoto's met natriumlicht worden voor mij te groen. Dit is nog niet 100% perfect, maar toch al heel wat beter, het gaat hier om de scherptediepte.


        Ik heb een paar weken geleden ook nog een modelfoto gemaakt met die S90, met de lens op 105mm en f8 (studioflitsers aangestuurd met het ingebouwde flitsertje op de laagste stand).
        Op f8 was het geen enkel probleem om alles scherp op de foto te krijgen, dan is er echt heel veel scherptediepte.
        Maar die foto is gemaakt op het fotosalon van "Scherp zicht" in Testelt, en ik weet niet of ik die foto online mag zetten...
        Last edited by Black B@ndit; 27 oktober 2010, 22:20.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: S95 op 50mm : welk diafragma mogelijk?

          ik heb hem toch maar besteld morgen ga ik de S95 oppikken ..zal toch een iets handiger toestelletje zijn dan mijn sigma DP2.

          Weird dat ik er zo naar uitkijk om die te gaan halen ...misschien wel omdat ik ga die veel vlugger durven gebruiken in brussel centrum ipv mijn dslr

          Oh ja, bedankt voor 't uitvoerige antwoord !
          Last edited by PhilippeVDP; 28 oktober 2010, 21:16.

          Comment

          Working...
          X