Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PC wil niet gaan slapen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • PC wil niet gaan slapen

    In het configuratiescherm / energiebeheer heb ik aangevinkt dat mijn PC na vier uur niet gebruiken, de vaste schijven moet uitschakelen en ook dat hij na vier uur in slaapstand moet gaan.
    Ik laat mijn toestel dag en nacht aan staan, maar hij geeft geen gevolg aan deze keuze.
    Met als gevolg dat de harde schijf 24/24 blijft draaien.
    Wat doe ik fout?
    Ik heb windows XP

  • #2
    Re: PC wil niet gaan slapen

    volgens mij mag je nooit je hd schijven uitschakelen, enkel kiezen voor slaapstand
    eerst kiezen voor slaapstand na bv 3 uur, na 4 uur hd uitschakkelen zal wel werken als je beide gelijk kiest en hij schakeld dan eerst je hd uit dan kan hij geen slaapstand meer laten uitvoeren vermits de hd al uit staat

    grts
    Korandoke
    Last edited by korandoke; 27 oktober 2010, 09:21.
    je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
    www.korandoke.be

    Comment


    • #3
      Re: PC wil niet gaan slapen

      Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
      In het configuratiescherm / energiebeheer heb ik aangevinkt dat mijn PC na vier uur niet gebruiken, de vaste schijven moet uitschakelen en ook dat hij na vier uur in slaapstand moet gaan.
      Ik laat mijn toestel dag en nacht aan staan, maar hij geeft geen gevolg aan deze keuze.
      Met als gevolg dat de harde schijf 24/24 blijft draaien.
      Wat doe ik fout?
      Ik heb windows XP
      Gaat hij überhaupt gaan slapen en komt hij dan terug wakker of blijft hij gewoon op?

      Heb gemerkt dat je beter muis en kb afzet als optie om je pc wakker te maken en ook in de properties van Windows Media player uitzetten dat hij Windows mag wakker maken om updates te installeren (daar heb ik toch een tijd achter zitten zoeken, wegens niet evident).
      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

      Comment


      • #4
        Re: PC wil niet gaan slapen

        volgens mij mag je nooit je hd schijven uitschakelen, enkel kiezen voor slaapstand
        wat maakt dan het verschil eigenlijk?
        mijn vorige PC gehoorzaamde beter en schakelde de HD uit. en daarmee ook de ventilator.
        alles was stil.
        Als ik dan terug aan het werk ging, bewoog ik met de muis of drukte een toets in. Dan hoorde je even de schijf opstarten en kreeg je het inlogscherm van Windows.

        Het lijkt mij zo slijtig als die HD continu blijft draaien, of zou dat net beter zijn?

        Gaat hij überhaupt gaan slapen en komt hij dan terug wakker of blijft hij gewoon op?
        Hij blijft altijd op. Gaat nooit slapen.

        Comment


        • #5
          Re: PC wil niet gaan slapen

          ben je zeker dat je hd afstond ? en niet enkel slaapstand ?
          heb nog wat bijgevoegd in vorige reactie

          grts
          Korandoke
          je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
          www.korandoke.be

          Comment


          • #6
            Re: PC wil niet gaan slapen

            Staat ACPI enabled in je BIOS?
            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

            Comment


            • #7
              Re: PC wil niet gaan slapen

              Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
              volgens mij mag je nooit je hd schijven uitschakelen, enkel kiezen voor slaapstand
              eerst kiezen voor slaapstand na bv 3 uur, na 4 uur hd uitschakkelen zal wel werken als je beide gelijk kiest en hij schakeld dan eerst je hd uit dan kan hij geen slaapstand meer laten uitvoeren vermits de hd al uit staat

              grts
              Korandoke
              Dat hangt ervan af wat je met slaapstand bedoeld.
              Je hebt de gewone standby, waarbij de meeste verbruikers (grafische kaart, harde schijven, ...) worden uitgeschakeld. Het geheugen blijft echter onder spanning, zodat je quasi ogenblikkelijk terug kan beginnen werken.

              Je hebt ook de hibernate stand : hierbij wordt de inhoud van het geheugen naar de harddisk geschreven, en heel het boeltje uitgeschakeld. Bij opstarten wordt die file (hibernate.sys) dan terug naar het geheugen geschreven. Bij deze stand zou je verhaal wel eens kunnen kloppen, maar zelfs dan (windows zou toch het verstand moeten hebben die harddisk terug te activeren om die hibernate uit te voeren...).

              Dat die slaapstand niet werkt kan verschillende oorzaken hebben.
              Je kan hier of hier eens kijken...
              Groeten,

              Polleke

              Comment


              • #8
                Re: PC wil niet gaan slapen

                ik gebruik slaapstand in Vista thuis
                en machine schakelt zich uit maar blijft wel onder spanning (zit op zo'n power surge protection blok)
                als ik dan power-on-knop indruk heb ik bijna direct loginscherm
                als ik elektriciteit volledig afzet dan duurt 't stuk langer eer em 't loginscherm geeft omdat alles dan van HD komt
                heb wel al voorhad dat ie 's morgens zelf uit slaapstand gekomen is
                Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                Comment


                • #9
                  Re: PC wil niet gaan slapen

                  Als ik me niet vergis, dan is er nog een instelling die verhindert dat je PC in slaapstand gaat als er netwerktoegang is. Als dat aan staat, gaat vrijwel geen enkele PC in slaap...

                  Comment


                  • #10
                    Re: PC wil niet gaan slapen

                    iedereen bedankt om mee te denken.
                    ik vind het allemaal nogal ingewikkeld en denk dat ik het maar zo laat zoals het nu is, PC die nooit gaat slapen.
                    ook gegoogeld op "PC won't hibernate", en lijkt wel meer voor te komen.

                    Ik maakte me alleen zorgen over de slijtage van de hardware.
                    En natuurlijk is er ook het elektriciteitsverbruik.

                    Comment


                    • #11
                      Re: PC wil niet gaan slapen

                      FWIW .. mijn PC gaat gradueel naar standby (na 25 minuten) en naar hibernate na 45 min

                      Uit de standby kom ik door een muis of toestenbord "beweging" .. uit hibernate geraak ik enkel door kort de aan/uit toets in te drukken (hibernate creert een gigantische memory dump die terug geladen moet worden)
                      Als je de netwerkkaart zo instelt dat "netwerkverkeer" de PC kan laten "ontwaken" dan gaat die vrijwel nooit in "slaapstand" ... ik heb het verleden week nog uitgeprobeerd omdat ik vanuit een andere plaats in het huis bepaalde bestanden moest kunnen raadplegen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: PC wil niet gaan slapen

                        wake on lan in je bios zorgt er inderdaad voor dat je pc terug uit hibernate komt

                        Comment

                        Working...
                        X