Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olympus Pen versus Sony Nex

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Olympus Pen versus Sony Nex

    Tijdens een fel gesmaakte Belgium Digital live heb ik één uur met een Olympus Pen kunnen experimenteren. Ik overweeg de aankoop van een Olympus Pen of een Sony Nex als aanvulling op mijn Nikon D80. Het lijkt me gemakkelijk om een compact maar kwalitatief hoogstaand toestel op zak te hebben voor onverwachte momenten of als je gewoon geen zin hebt om een fototas met camera, 3 lenzen en een flits mee te zeulen. De resultaten van de Olympus waren goed, over de Sony kan ik me niet uitlaten. Welk toestel geniet jullie voorkeur inzake prijs/kwaliteitsverhouding? Graag jullie mening ...

  • #2
    Re: Olympus Pen versus Sony Nex

    Dat is een moeilijke hoor... er is hier al zo veel over de Nex geschreven (opgehemeld door de ene en verguisd door de andere). De Nex is wat nieuwer en heeft een grotere sensor, maar daar is ook niet alles mee gezegd.
    Ga dus naar een goede fotowinkel of een Sony center en vraag om wat te spelen met een Nex, dat lijkt me het meest ideale.
    Anders is er hier op het forum minstens een iemand die beide toestellen (gehad) heeft
    Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

    Comment


    • #3
      Re: Olympus Pen versus Sony Nex

      Ik heb voor dezelfde keuze gestaan, maar er kwam nog een Panasonic GF1 bij. Weken
      alles over gelezen, naar demo's gegaan (o.a. Nex), me afgevraagd waartoe het toestel
      moest dienen en alles waar je verder maar hoofdpijn van kunt krijgen.

      Enfin, om kort te gaan. Alle drie hebben hun voor- en hun nadelen. En tot slot kwam ik
      tot de conclusie dat ze alle drie een voor mij belangrijk nadeel hebben: ze zijn gewoon
      te groot.
      Ik was op zoek naar iets om mee te nemen indien ik geen zin had om mijn 50D mee te
      sleuren. Iets dat ik dus makkelijk in mijn jaszak kwijt kon en niet weer rond mijn nek
      moest hangen, hoe innovatief en goed van kwaliteit ze ook zijn.

      Uiteindelijk heb ik me de Lumix LX5 aangeschaft. Mooi, klein, licht, alle mogelijkheden
      om makkelijk manueel mee te werken en foto's van een prachtige kwaliteit. Voor wat ik
      hem gebruik ideaal en onvervangbaar.
      Het is maar een mening. Indien ik heb kunnen helpen, met plezier. Indien niet, veel
      succes en plezier met je zoek- en afweeg tocht.

      Comment


      • #4
        Re: Olympus Pen versus Sony Nex

        Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht

        Enfin, om kort te gaan. Alle drie hebben hun voor- en hun nadelen.
        en zijn onderling zo verschillend, dat je ze eigenlijk niet met elkaar moet vergelijken!
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Olympus Pen versus Sony Nex

          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          en zijn onderling zo verschillend, dat je ze eigenlijk niet met elkaar moet vergelijken!
          Is het vaststellen van verschillen en overeenkomsten, niet de essentie van vergelijken? Als ze onderling niet zo verschillend waren, hoefde je ze niet te vergelijken.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Olympus Pen versus Sony Nex

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Is het vaststellen van verschillen en overeenkomsten, niet de essentie van vergelijken? Als ze onderling niet zo verschillend waren, hoefde je ze niet te vergelijken.
            nee:

            het spreekwoord zegt niet voor niets, dat je geen appels met peren moet vergelijken.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Olympus Pen versus Sony Nex

              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              nee:

              het spreekwoord zegt niet voor niets, dat je geen appels met peren moet vergelijken.
              Dus geen camera met een fiets.....
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Olympus Pen versus Sony Nex

                om het nog wat moeilijker te maken ; maar toch on topic.
                Zelf heb ik tot grote tevredenhedenheid een panasonic GF1.

                gelijkaardig van grootte, zeer mooi afgewerkt en zeer handig (induwbaar instelwieltje met daardoor 2 functies het ei van columbus). Juist valt het wat tegen dat de zoeker ontbreekt als je gewend bent om met een reflex te werken ( maar een extra zoeker is verkrijgbaar)
                volgens reviews zou de GF1 veel sneller zijn dan de olympus

                wat grootte betreft moet ik 'doudeke' gelijk geven : te groot voor in jaszak.
                Alhoewel : voor mij is ie perfect van grootte en gewicht om bv onder je jas op één schouder te dragen en zo vooraan op je buik te dragen onder je jas. Daarbij zijn de lenzen toch een serieus stuk kleiner en lichter zodat die zeer gemakkelijk in je jaszak passen.
                Op die manier kun je in alle comfort en zonder fototas met een arsenaal van supergroothoek tot (equivalent van) 400mm tele rondwandelen. ( en in die zin sluit het aan met de manier waarop ik vroeger met analoge pentax MX en 2 lensjes rondliep)

                Body in één vestzak en lensje ( leuke 28-90mm (equivalent))in de andere kan ook.

                Ook als je hem in een buik/rugtasje draagt ( lowe pro off trail) is het door het lagere gewicht comfortabeler dan met een Nikon en 18-105mm. ( doe ik vaak bij trekkings met de rugzak).

                hopelijk heb je hier iets aan,

                grten, Geert.
                Last edited by geert62; 26 oktober 2010, 17:17.

                Comment


                • #9
                  Re: Olympus Pen versus Sony Nex

                  Bedankt voor jullie bevindingen. Het wordt er helaas niet gemakkelijker op

                  Comment


                  • #10
                    Re: Olympus Pen versus Sony Nex

                    Oorspronkelijk geplaatst door duart Bekijk bericht
                    Bedankt voor jullie bevindingen. Het wordt er helaas niet gemakkelijker op
                    Neen, dat zal wel niet. Vandaar dat ik de knoop ook maar heb doorgehakt. Gelukkig ben
                    ik dik tevreden van de LX5. Hopelijk even veel plezier.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Olympus Pen versus Sony Nex

                      Als tweede (en kleiner) toestel zijn de M43 en de Nex volgens mij minder geschikt, want je bent zo weer vertrokken voor een nieuwe reeks objectieven...

                      Daarvoor zijn de Samsung EX1, de S95 en de LX5 meer aangewezen.

                      Voor de 'pixelpeepers' is de Nex iets beter op hoge gevoeligheid.
                      http://users.telenet.be/patric/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Olympus Pen versus Sony Nex

                        Ik heb ze op de Photkina geprobeerd (de Pana ook) en heb gekozen voor de sony. Samen met een manueel 35mm-lensje van voigtlander en een Leica M-adapter. Past perfect in mijn zak. die leica M adagpter is veel dunner dan een adapters voor normale DSLR mounts

                        Maar ieder mens is anders natuurlijk



                        [Mod-LesC]Omdat je afbeelding de BD-maxima (900 pixels langste zijde) overschrijdt, is-ie achter een linkje geplaatst. Graag een kleinere versie opladen, en dan je post aanpassen dmv de <Aanpassen> knop. Dank voor je begrip en je medewerking.[/Mod]
                        Last edited by LesC; 30 oktober 2010, 13:28.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Olympus Pen versus Sony Nex

                          Hij is er nog niet, maar komt er begin 2011 aan: de Fuji x100.
                          Ik wacht op die jongen alvorens een beslissing te nemen een "kleinere" camera met een "grotere" sensor toe te voegen aan mijn materiaal.
                          En hij is schoon..... jongens wat een pracht..... ouderwetse pracht en waarschijnlijk een plezier om mee te werken. Ik kan nauwelijks wachten.....

                          Fujifilm X-T2 Review & Best 10 Alternatives July 14, 2022 There will probably always be photographers who don&#8217;t like mirrorless cameras and can&#8217;t imagine not hearing the clack of the camera mirror after every press of the shutter button. But if you don&#8217;t count yourself among them, you should be excited about the Fujifilm X-T2, [&#8230;]


                          Genieten maar.
                          Olympus OMD E5 + Pana 14 2.5 + Pana Leica 25 1.4 + Oly 45 1.8 + Oly 14-150 + Manfrotto 719B + Canon Selphy + Colorvision Spyder 2

                          Comment


                          • #14
                            Re: Olympus Pen versus Sony Nex

                            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            en zijn onderling zo verschillend, dat je ze eigenlijk niet met elkaar moet vergelijken!
                            grt,bouk.
                            Juisf verschillende dingen moet je met elkaar vergelijken!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Olympus Pen versus Sony Nex

                              Oorspronkelijk geplaatst door eddy0847 Bekijk bericht
                              Hij is er nog niet, maar komt er begin 2011 aan: de Fuji x100.
                              Ik wacht op die jongen alvorens een beslissing te nemen een "kleinere" camera met een "grotere" sensor toe te voegen aan mijn materiaal.
                              En hij is schoon..... jongens wat een pracht..... ouderwetse pracht en waarschijnlijk een plezier om mee te werken. Ik kan nauwelijks wachten.....

                              Fujifilm X-T2 Review & Best 10 Alternatives July 14, 2022 There will probably always be photographers who don&#8217;t like mirrorless cameras and can&#8217;t imagine not hearing the clack of the camera mirror after every press of the shutter button. But if you don&#8217;t count yourself among them, you should be excited about the Fujifilm X-T2, [&#8230;]


                              Genieten maar.
                              Inderdaad wow! Hoe lekker retro! Die wil ik ook wel eens uitproberen ...

                              Comment

                              Working...
                              X