Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel lampen plaatsen in garage ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoeveel lampen plaatsen in garage ?

    Een electriciteitsprobleemke :
    ik ga verlichting aanbrengen in de garage van mijn dochter.
    Beschrijving : grondoppervlak 7 m op 7m.
    Vooraan 2 garagepoorten, links een deur en een raam van 2m op 80cm (horizontaal).
    Ik zou tegen het plafond TL-lampen willen plaatsen.
    Kan iemand mij vertellen hoeveel lampen van hoeveel watt ik zou moeten plaatsen om degelijk licht te hebben ?

  • #2
    Re: Hoeveel lampen plaatsen in garage ?

    De muren wit verven, en 1 tl lamp( ter hoogte van de deuren) tussen 2 wagens in.(schaduw)
    Een 2de lamp dwars over de motorkap. Eventueel een 3de als er een werkruimte is.

    1 lamp per armatuur is voldoende tenzij je er de krant wil lezen. 2 per armatuur is beter.

    Comment


    • #3
      Re: Hoeveel lampen plaatsen in garage ?

      heb een garage van 9 meter diep, daarin heb ik 5 tl 's halfwaterdicht geplaatst van 58 Watt. verdeeld over de 9 meter
      geeft voldoende licht om nog iets in te doen.

      grts
      Korandoke
      je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
      www.korandoke.be

      Comment


      • #4
        Re: Hoeveel lampen plaatsen in garage ?

        Hangt ervan af wat ge in de garage wil doen (weet je meestal als het te laat is).
        Om te parkeren en uw weg naar binnen te vinden is er niet zoveel licht nodig maar als ge ook in uw garage de auto eens wil wassen, hem simoniseren, er eens aan werken, aan iets anders knutselen, ... dan heb je al snel wat meer licht nodig.

        Ik zou daarom met twee circuits werken, eentje dat je dagelijks gebruikt en eentje dat je enkel nodig hebt wanneer het moet.

        Dat raam is goed maar 's nachts of in de winter zal daar niet veel licht binnen komen, toch al niet meer in de late namiddag of 's avonds.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Hoeveel lampen plaatsen in garage ?

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Hangt ervan af wat ge in de garage wil doen (weet je meestal als het te laat is).
          Om te parkeren en uw weg naar binnen te vinden is er niet zoveel licht nodig maar als ge ook in uw garage de auto eens wil wassen, hem simoniseren, er eens aan werken, aan iets anders knutselen, ... dan heb je al snel wat meer licht nodig.

          Ik zou daarom met twee circuits werken, eentje dat je dagelijks gebruikt en eentje dat je enkel nodig hebt wanneer het moet.

          Dat raam is goed maar 's nachts of in de winter zal daar niet veel licht binnen komen, toch al niet meer in de late namiddag of 's avonds.
          Dank u voor de goede raad.
          Kan u ook zeggen of 3maal een TL-lamp van 58W voldoende licht zal geven om een beetje te klussen ?

          Comment


          • #6
            Re: Hoeveel lampen plaatsen in garage ?

            Dubbel, sorry
            Last edited by VerSeg; 27 oktober 2010, 10:52.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Hoeveel lampen plaatsen in garage ?

              Oorspronkelijk geplaatst door willyB Bekijk bericht
              Dank u voor de goede raad.
              Kan u ook zeggen of 3maal een TL-lamp van 58W voldoende licht zal geven om een beetje te klussen ?
              Wij hebben één dubbele TL-verlichting (1 armatuur met 2 lampen) in een standaard garage (één voertuig) en dat is goed doenbaar (vooral in het midden) mits muren wit te schilderen.

              In een garage als de uwe zou ik minstens drie armaturen hangen met minstens een dubbele TL in het midden voor continu gebruik en de andere enkele met afzonderlijke bediening. Desnoods als je echt veel licht wil op de zijkanten ook dubbele.
              Uw garage is dan ook meer dan dubbel zo groot als de onze. Ik vergelijk het een beetje met iemand dat +- zo eentje heeft als de uwe.

              Klussen kan ook al eens een gaatje boren zijn in een klein voorwerp, iets schilderen, iets monteren, solderen, ... er is zoveel. Dat doe je niet altijd vlak in het midden van uw garage ... als de wagen binnen staat meestal meer langs de kant.

              Nu ieder zijn ding maar onvoldoende licht om te klussen (al is het de wagen eens simoniseren) is echt vervelend. Enkel of dubbel armatuur is nu niet echt de meerkost.
              Dat is een beetje eigen keuze.
              Last edited by VerSeg; 27 oktober 2010, 10:54.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Hoeveel lampen plaatsen in garage ?

                ik zelf zou in een garage van 7x7 meter 6Tl's hangen van 58 watt verdeeld over 2 rijen van 3 en dat als min, en dan zoals verseg zegt in dubbele appart in het midden voor gewoon gebruik dat je ziet waar je loopt.
                als je klust of aan de wagen werkt onder de moterkap, remmen bv. gebruik ik nog een looplamp want de motorkap houd licht tegen als ie omhoog staat.

                grts
                Korandoke
                je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                www.korandoke.be

                Comment

                Working...
                X